کد خبر: ۷۷۵۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۱۹ مهر ۱۳۹۴

جای خالی جهرم در اجلاسیه بین‌الملی پیرغلامان اهل بیت

اجلاسیه بین المللی پیرغلامان اهل بیت و ثبت 9 آئین عاشورایی شهرهای فارس در حالی انجام شد که جای خالی جهرمی ها در آن مشهود بود.

به گزارش شیرازه به نقل از پسین جهرم، سیزدهمین اجلاسیه بین المللی پیرغلامان حسینی با حضور پیرغلامان امام حسین (ع) از 17 کشور دنیا در حالی برگزار شد که شهرستان جهرم در آن جایگاهی نداشت.

این اجلاسیه که 13 مهرماه در لارستان آغاز به کار کرد، روزهای 14 تا 16 مهر در شیراز ادامه داشت و ثبت ملی آئین‌های عاشورایی استان فارس و برگزاری نشست‌های تخصصی درباره مداحی و آسیب‌شناسی آن از جمله برنامه‌های آن بود.

پیشینه تاریخی جهرم خود گواه جایگاه ویژه این دیار در محبت اهلبیت (ع) به ویژه سید و سالار شهیدان دارد، و این مهم بر کسی پوشیده نیست چرا که نام دارالمومنین از سالیان دور بر تارک این شهر نقش بسته و مردم ولایت مدار و انقلابی آن در سایر برهه های نظام نشان دادند که همیشه در برابر آرمان های انقلاب ثابت قدم بوده و محکم و استوار برای حفظ ارزش ها ایستادگی کردند.

مسلماً سخنرانی های آتشین و رجزخوانی های خمینی جهرم آیت الله سید حسین آیت اللهی در ایام عزای اباعبدالله الحسین (ع) پیش از انقلاب تا سال های پیش از رحلت هنوز در اذهان مردم دارالمومنین باقی بوده و از یادها نمی رود. آن سخنرانی هایی که کاخ پسر مرجانه را زیر و رو می کرد و نقطه عطف مبارزات انقلابی مردم جهرم علیه رژیم مستبد پهلوی بود.

هنوز فریاد «هیهات منه الذله» او جان هر چشم طمع دوخته به این مرز و بوم را می لرزاند، آنکه سیاستش عین دیانتش بود و فریادی جز عدالت خواهی سر نمی داد.

جهرمی ها هنوز طنین نوای مداحان و روضه خوانان حسینی را از یاد نبردند و درس ظلم ستیزی و مبارزه با ظالم را از پای منبر علما آموخته و کاری کردند که شاه خائن جرئت ورود به این شهر را پیدا نکرد.

نام مردم ولایت مدار جهرم در تاریخ جاویدان شده و شاهد آن حرکت انقلابی مردان و زنان غیورش است که با وجود صدها شهر بزرگ و کوچک نام این شهر در کنار شهرهای بزرگ ایران در مقابله با رژیم منحوس پهلوی نقش بسته است.

قطعاً این چنین شیرزنان و غیورمردانی لایق پرورش یک هزار و 200 آلاله خونین و صدها آزاده و جانباز و رزمنده هستند. آنان که از مکتب سید و سالار شهیدان درس گرفته و به مبارزه علیه ظلم و ستم دست نشانده های آمریکا پرداختند.

آری؛ هنوز همان رشادت ها و غیرت ها در جهرم ما وجود دارد، هنوز واعظ این شهر در شب عاشورا می ایستد و عمامه را از سر خود بر می دارد و فریاد «هیهات منه الذله» را سر می دهد، هنوز تاسوعا و عاشورای این شهر در کشور مثال زدنی است. فقط کافی است چشم بینایی باشد و این زیبایی ها را نظاره گر باشد.

این تنها گوشه ای از نقش برجسته جهرمی ها است و جا دارد مسئولان استان و شهرستان این شهر را با نگاه متفاوت ببینند. گرچه شور حسینی از سال های پیش توسط صداوسیما و به صورت زنده به تصویر کشیده می شود اما کسی نمی تواند منکر جایگاه این شهر و مردم آن در ولایت مداری و حب اهل بیت(ع) باشد.

به گزارش پسین جهرم، سیزدمین اجلاسیه پیرغلامان حسینی در حالی بدون حضور جهرمی ها انجام شد که در مراسم اختتامیه آن 9 آئین عاشورایی فارس در فهرست میراث فرهنگی کشور ثبت و رونمایی شد.

در این مراسم این آئین‌ها به صورت تخصصی معرفی و علاقه‌مندان با هریک از این مراسم که دارای ویژگی‌های خاصی هستند، آشنا شدند.

در این مراسم تعزیه صحرارود فسا، چک چکو و چارچوگردانی استهبان، تعزیه و مراسم عمه کبار خرمبید و همچنین سینه‌زنی قطاری شیراز و لاری‌ها و مراسم عزاداری در دوان کازرون و خیمه‌های برافراشته زرقان معرفی شدند.

تعزیه شیراز، سروستان، کازرون، صحرارود فسا، خرمبید و مراسم عزاداری عاشورای روستای دوان، همچنین مراسم خیمه‌های برافراشته زرقان، سینه‌زنی قطاری شیراز، سینه‌زنی لاری‌ها، مراسم عمه کبار خرمبید، مراسم چک چکو و چارچوگردانی استهبان از جمله آئین‌های مذهبی عاشورایی فارس است که در فهرست ملی ایران به ثبت رسیده است.

برچسب ها: جهرم ، پیرغلامن
نظرات بینندگان