کد خبر: ۷۷۷۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۶ - ۲۱ مهر ۱۳۹۴
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

نشانگر تغذیه‌ای روی بسته مواد غذایی نصب می‌شود/ محصولات فله‌ای مصرف نکنید

نیک‌نهاد گفت: آلودگی در صیفی‌جات کاشت اطراف شیراز مشاهده شده ولی جای نگرانی نیست.
به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: طرح نصب نشانگرهای تغذیه‌ای بر روی بسته مواد غذایی در استان فارس آغاز شده است و این طرح تا ابتدای سال آینده در مورد همه مواد غذایی در سراسر کشور اجرایی می‌شود.

دکتر حسین نیک نهاد در آستانه هفته غذای سالم با اشاره به اینکه این برچسب‌ها براحتی می‌توانند مردم را در مصرف یا عدم مصرف مواد غذایی راهنمایی کنند، توضیح داد: این برچسب‌ها دارای سه رنگ سبز، نارنجی و قرمز هستند که نیاز به سواد تغذیه‌ای ندارد و با دیدن رنگ‌ها میزان چربی، شوری، قند، اسیدهای چرب فلورانس در مواد غذایی مشخص می‌شود.

وی گفت: رنگ سبز نشانه مصرف حداقل مواد ذکر شده در محصول است و به لحاظ بهداشتی هیچ گونه مشکلی نخواهد داشت در حالی که رنگ نارنجی از سطح متوسط سلامت آن ماده غذایی حکایت می‌کند و رنگ قرمز حاکی از آن است که آن ماده غذایی مورد توصیه سازمان بهداشت و سلامت نخواهد بود.

وی ادامه داد: در رابطه با اهمیت سلامت غذا در دنیا رویکرد بسیار جدی وجود دارد و در کلیه کشور‌ها اعم از توسعه یافته و در حال توسعه اقدامات جدی در حال انجام است.

نیک نهاد با بیان اینکه شعار جهانی امسال در حوزه غذا «سلامت غذا از سفره تا مزرعه» است، گفت: به علت رشد جمعیت در دنیا برای تامین غذا، دنیا مجبور به ایجاد تکنولوژی‌های نوین شده است که استفاده از سموم دفع آفات نباتی و مواد شیمیایی منجر به آلودگی غذا می‌شود و برای افزایش سرعت تولید مواد غذایی بکار می‌رود اما باید شرایطی داشته باشد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: استفاده غیر مجاز مواد شیمیایی در فرایند تولید مواد غذایی باعث شده است تا در کشورهای مختلف برنامه‌های جدی برای کنترل مصرف این فراورده‌ها صورت گیرد و موادی استاندارد در دسترس مردم قرار داده شود.

نیک نهاد اظهار کرد: طبق برنامه وزارت بهداشت کاهش مصرف قند، نمک و چربی به صورت جدی در دستور کار است که نیازمند اصلاح فرهنگ مصرف در جامعه است.

وی با بیان اینکه امروزه بیماری‌های غیرواگیر جای بیماری‌های واگیر گذشته را گرفته است، اظهار کرد: دیابت، بیماری‌های هورمونی و سرطان‌ها امروزه بسیار رایج شده‌اند که تا حد زیادی مربوط به شیوه مصرف مواد غذایی است. رژیم‌های غذایی و آلودگی‌های ناشی از آن ممکن است عامل بسیاری از بیماری‌ها باشد بنابراین وظیفه ما است که در این بخش‌ها وارد شویم تا سلامت غذای سفره مردم را تضمین و تلاش کنیم تا مردم به سمت مصرف غذاهای سالم گرایش پیداکنند.

معاون غذا وداروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به خبرنگاری گفت: در بررسی‌های آزمایشگاهی مواردی از آلودگی در صیفی‌جات کاشت اطراف شیراز هست ولی جای نگرانی نیست یعنی وجود نیترات در صیفی کاشت دریاچه مهارلو و رودخانه خشک مشاهده شده است اما میزان آن اندک است.

نیک نهاد ادامه داد: همه سبزی‌های کاشته شده در کنار رودخانه خشک شیراز و اطراف دریاچه مهارلو تحت نظارت مستمر دانشگاه علوم پزشکی قرار دارد و وجود فلزات سنگین و نیترات در آن‌ها بطور مستمر اندازه گیری می‌شود.

وی گفت: نیترات مشاهده شده بخاطر استفاده از سموم و کودهای شیمیایی است که معمولا با اضافه برداشت از زمین‌های کشاورزی و با استفاده از کودهای نیترات که نوعی کود شیمیایی است در زمین رسوب می‌کند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: نمونه گیری محصولات کشاورزی از محل عرضه آن یعنی از میدان میوه و تره بار آغاز می‌شود و درصورتی که وجود نیترات به مرحله هشدار برسد اطلاع‌رسانی کافی در این زمینه انجام خواهد شد.

شیر فله‌ای مصرف نکنید

مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در این نشست خبری با بیان اینکه پایش آلودگی در فرآورده های کشاورزی رو به توسعه است، گفت: گاهی آبیاری سبزیجات با آب غیرمناسب کشاورزی و آلوده مشاهده و تذکرات لازم داده شده است اما موارد این چنینی بسیار کم است.

دکتر محمد مهدی رزمجو در پاسخ به سوالی با بیان اینکه ما مخالف مصرف شیر فله ای هستیم و به رغم این مخالفت ها شیر فله ای به وفور یافت می شود و مردم مصرف می کنند، تأکید کرد: روی شیرهای فله‌ای نظارت بهداشتی انجام نمی‌شود و ممکن است حاوی میکروب‌ها باشد و آلودگی های آفلاتوکسین و مایکوتوکسین و تب مالت از جمله مضرات مصرف شیر فله ای است که جامعه در این زمینه نیازمند فرهنگ سازی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز تصریح کرد: توصیه های پزشکی روی مصرف شیر کم چرب و بسته بندی شده تاکید دارد اما متاسفانه اغلب مردمی که شیر فله ای مصرف می کنند بر اساس ذائقه و براساس طعم آن را مصرف می کنند و به مضرات آن توجه ندارند.

به اعتقاد وی این اشتباهی فاحش است که ما روی طعم یک محصول آنقدر حساس باشیم که مضرات آن را نبینیم.

مدیر نظارت بر مواد غذایی،آشامیدنی،آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نامگذاری 16 اکتبر به نام روز غذا گفت: در این ایام هر روز با عنوان خاصی نامگذاری شده و فعالیت‌های متناسب با همان روز انجام می‌شود.

رزمجو ضمن معرفی نشانگرهای تغذیه آن را اقدامی ارزشمند خواند و هدف از انجام این کار را کسب اطلاع مصرف کننده در کوتاه ترین زمان ممکن از مواد غذایی عنوان کرد.

وی افزود: غذا با سلامت مردم در ارتباط مستقیم است و ما باید به جای درمان محوری به سراغ مراقبت محوری برویم و مراقبان سلامت را افزایش دهیم.

رزمجو در ادامه با اشاره به آزمایش فرآورده های مختلف غذایی در آزمایشگاه و تایید سلامت یا عدم سلامت آن‌ها گفت: در طول سال معاونت غذا و دارو با نمونه برداری و آزمایش مواد غذایی مختلف انطباق یا عدم انطباق مواد را با استانداردها بررسی می کند و تخلف ها را می‌شناسد و با آن‌ها برخورد می‌کند.

وی افزود: محصولاتی چون کاهو،گوجه، خیار، پیاز و سیب‌زمینی که موارد استفاده روزمره مردم هستند دائما در حال بررسی به جهات مختلف از جمله میزان نیترات مصرفی و سموم دفع آفات نباتی است که در برخی موارد تخلفاتی مشاهده و تذکرات لازم داده شده است.

رزمجو با بیان اینکه تعداد محصولات مورد آزمایش هرسال اضافه می‌شود و در گستره وسیع تری به جهت آلودگی ها مورد بررسی قرار می گیرد، گفت: تلاش می کنیم با نمونه برداری از کارخانه‌ها، بازارها و میدان های میوه و تره بار شاهد کاهش عدم انطباق ها باشیم.

بنابراین گزارش، هفته غذای سالم از روز بیستم مهر ماه آغاز می‌شود و طی این هفته برنامه‌های نمادین از جمله زنگ غذای سالم در مدارس فارس اجرا می‌شود.


نظرات بینندگان