کد خبر: ۷۷۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۲۴ مهر ۱۳۹۴
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز :

حرکت بسیج برای رفع مشکلات و نیل به اهداف و آرمان هاست / تشکل پویا به دور از اهداف شخصی است

مصاحبه تفصیلی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز پیرامون برنامه های پیش روی این تشکل در سال اتی و اولویت های بسیج دانشجویی و چارچوب های این تشکل

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از  غریو مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز  با اشاره به برنامه های آتی، از اصول و مبانی بسیج دانشجویی سخن می گوید. عباس توانا دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه شیراز است.

1. براي شروع تشکل خودتون معرفي کنيد و چه بخش هايي داريد؟حرکت بسیج برای رفع مشکلات و نیل به اهداف و آرمان هاست / تشکل پویا به دور از اهداف شخصی است

- بسم الله الرحمن الرحيم. إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ. بسيج دانشجويي دانشگاه شيراز قديمي ترين و بزرگترين تشکل دانشجويي در دانشگاه شيراز هست که به فراخور همين ويژگي در بخش هاي مختلف علمي، فرهنگي، اجتماعي، سياسي، ورزشي و ... با هدف رشد و تعالي دانشجويي و نقش آفريني موثر بر تحولات دانشگاه، شهر، استان و کشور مشغول فعاليت مي باشد و الحمدلله توانسته بستري مهيا کند براي همه سلايقي که پيشرفت کشور برايشان مهم است.

2. .هدف هايي که توي تشکل تون دنبال ميکنين؟

- همونطور که رهبر انقلاب بارها در توصيف ويژگي هاي يک دانشجو فرمودند بسيج دانشجويي به عنوان پرچم دار جريان دانشجويي سعي دارد دو هدف را با در نظر گرفتن مولفه «برطرف کردن نيازهاي جامعه» براي خود تعريف کند. اولا تربيت نيروي هم تراز انقلاب اسلامي و دوم نقش آفريني در چالشهاي نظام که إن شاءالله نشريه «عهد» در شماره هاي بعد به تبيين اين دو هدف بپردازد.

3. مسائلي که براي تشکل شما مهم هست و نسبت به آنها واکنش نشان مي دهد؟

- بسيج دانشجويي بايد آرمان و مسائل مهم کشور را اولويت بندي کند و در راستاي رفع موانع نيل به اين آرمان ها گام بردارد و محدوده خاصي رو شامل نميشود ، به عنوان مثال مشکل اقتصادي و معيشتي موجود که بسيج دانشجويي بر مبناي رسالتش و با ابزارش در پي رفع هميشگي و ساختاري اين مشکلات باشد. يا بحث عدالت اجتماعي به عنوان اولين آرمان...

4. سه اولويت اول تون براي امسال؟

- خب امسال از چند جهت مهم است که در همه جهات آشنايي با اصول حضرت امام و مقابله با تحريف اين اصول (اعم از استکبارستيزي، مبارزه با اسلام آمريکايي و ...) کليد راهبردي پيشرفت کشور است. مقابله با نفوذ اقتصادي، فرهنگي وسياسي نيز از اهم فرايض دانشجويي است.

5. اقدام شما در برابر مشکلاتي که در دانشگاه مي بينيد ومسائل صنفي؟

- پرداختن به تحولات دانشگاه نيز همونطور که قبلا عرض شد به عنوان اولين خاستگاه رسيدن به شرايط آرماني کشور براي بسيج دانشجويي مطرح است. دستيابي به آرمان نيز در گرو دوري از محافظه کاري است و همانگونه که بسيج داشجويي سابقا ثابت کرده مجدانه برطرف کردن مشکلات دانشگاهي را وظيفه خود ميداند. البته اين موضوع منافي واقع نگري نيست.

6. در سه چهار عنوان تيتروار مشکلات و نقاط قوت دانشگاه به ترتيب اولويت؟

- عدم ارتباط موثر با دانشگاه هاي مطرح جهان، افزايش کمي آمار دانشجويان مقاطع تحصيلات تکميلي و عدم توجه به مسائل کيفي،کمبود امکانات رفاهي و خوابگاهي از جمله مشکلات و نقاط قوت نيز برقراري ارتباط مطلوب بين صنعت و دانشگاه (البته با ايده آل فاصله داريم) و برقراري فضاي پوياي علمي و اجتماعي.

7. دليل عضويت خود شما در اين تشکل و پذيرش مسووليت؟

- بزرگان و صاحب نظران در تشريح وظايف دانشجو علاوه بر فعاليت علمي به عنوان اولي بر ساير حوزه ها، تاکيد ويژه اي بر فعاليت در ساير حوزه هاي اجتماعي داشتم صحبت بزرگان هم کنار بذاريم عقل هم همي را حکم ميکند که دانشجو به عنوان قشر نخبه ي جامعه بيشترين اثرگذاري را بر تحولات جامعه خويش ايفا کند.بسيج دانشجويي هم بعنوان مزرعه اي بي حصار که همه سلايقي که به دنبال پيشرفت و آباداني کشور در همه حوزه ها هستند را در بر ميگيرد و من نيز در دوران دانش آموزي نيز فعاليت هايي در بسيج داشتم که بر حسب تجربه پيشين به اين تشکل امدم.

8. تشکل دانشجويي بايد مستقل باشد؟ چرا؟ تشکل مستقل چه ويژگي دارد؟

- زماني يک فعاليت باعث پويايي کشور ميشود که به دور از اهداف شخصي و منافع حزبي صورت پذيرد و در نقطه تزاحم منافع شخصي و منافع ملي،منافع ملي را برگزيند.

9. تشکل خودتون يه تشکل مستقلي ميدونين؟

- بله بسيج دانشجويي با سابقه خودش ثابت کرده است که در برخورد با جريانهاي مختلف هميشه مستقل عمل کرده است و تنها اولويتش منافع ملي و آرمان هاي انقلاب است.

10. تفاوت بين ديدگاه سياسي نزديک(مشابه) به يک جريان سياسي و تمايل و حمايت يک تشکل از يک جناح يا گروه سياسي؟

- بلاشک بين نظرات ما بعنوان فعال دانشجويي با برخي از فعالين سياسي کشور شباهت و قرابت وجود دارد ولي اين بدين معني نيست که ما از منافع اين افراد در دانشگاه ها حمايت ميکنيم و نزديکي و قرابت به معناي کارجناحي نيست.

11. نحوه موضع گيري يک تشکل مستقل نسبت به دولت ها؟

- رابطه تشکل با دولت ها در کنار حمايت از آن ها به عنوان دولت جمهوري اسلامي ايران، بايد رابطه ي مطالبه گري و طلبکارانه باشد و از آنها هميشه در مورد عملکردشان سوال داشته باشد و هيچگاه مغلوب و مقهور آن ها نشود.

12. تشکل شما در انتخابات از افراد حمايت مي کند يا فقط به صرف دادن معيار بسنده مي کند؟

- ما در جريان ايجاد شور و نشاط سياسي در دانشگاه فعاليت ميکنيم تا شاهد حضور حداکثري مردم باشيم.

13. چطور علاقه مندان مي توانند عضو تشکل شما بشوند؟

- اول نيت کنند(با خنده) ...بعد با مراجعه به دفاتر بسيج دانشجويي در دانشکده ها و يا درگاه اينترنتي بسيج و يا مراجعه به دفتر مرکزي بسيج دانشجويي جنب تالار فجر دانشگاه شيراز اقدام به ثبت نام نمايند.


نظرات بینندگان