کد خبر: ۷۷۹۰۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۶ - ۲۴ مهر ۱۳۹۴
عضوکمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

تصور نشود با اجرای برجام، نیازی به پیگیری اقتصاد مقاومتی نیست/ اعتبارات بخش علمی 100 درصد تخصیص یابد

قادری بر استفاده از ظرفیت نیروهای نخبه به منظور تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تاکید کرد.

به گزارش شیرازه، جعفر قادری در گفت‌ و گو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به این که برجام در مرحله اجرایی قرار گرفته است برخی مسئولین تصور نکنند نیازی به پیگیری اقتصاد مقاومتی نیست بلکه بهترین فرصت است که از ظرفیت‌هایمان استفاده کنیم.

وی با تاکید براین‌که یکی از مولفه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی توجه به اقتصاد دانش بنیان است،‌ گفت: در اقتصاد دانش بنیان باید به نیروهای نخبه که مهم‌ترین مولفه هستند توجه کنیم و اگر بتوانیم فاصله‌ای که از این نظر میان ما و کشورهای پیشرفته وجود دارد را پر کنیم باید به سمتی برویم که از طریق اقتصاد دانش بنیان این شکاف را برطرف کنیم.

وی افزود: در واقع باید از تمام ظرفیت نیروهایی که در اختیار داریم استفاده کنیم زیرا این شرایط پذیرفته شده نیست که بخشی از نیروهای ما در کشورهای دیگر حضور داشته باشند بنابراین باید شرایطی را فراهم کنیم تا نیروهایی که در طول سال‌های گذشته به خارج از کشور رفته‌اند امکان و زمینه برای بازگشت‌شان به کشور باشد و از این طریق می توانیم شکاف موجود را حل کنیم.

نماینده مردم شیراز در مجلس همچنین خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی اگر از اعتبارات اکثر حوزه‌ها کاسته شود باید در مقابل اعتبارات و منابع حوزه های مربوط به بخش علمی و تبدیل یافته های آن به محصول به صورت 100 درصدی تخصیص یابد.

این عضوکمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: به نظر می‌رسد تلاش دولت دقیقا در این باشد که بستر وزمینه‌ای فراهم شود تا نیروی نخبه بهترین امکان و ظرفیت را برای تولید علم وتبدیل آن به محصول داشته باشند.

قادری با تاکید بر این که توجه به نخبگان و فراهم کردن زمینه برای فعالیت‌ آن‌ها کاملا با عدالت باید باشد، گفت: اگر نگاه ها تغییر کرده و امکانات اولیه فراهم شود می‌توان مطمئن بود که همه نیروهای ما بسیج می‌شوند و کشور را از این شرایط مشکل دار دور می‌کنند.

وی با اشاره به این که رتبه علمی ایران در دنیا در جایگاه خوبی قرار دارد،‌ اظهار کرد: این در حالی است که سهم ما در تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه سهم قابل قبولی نیست البته بدان معنا هم نیست که نتوانسته‌ایم یافته‌هایمان را تبدیل به محصول کنیم بلکه باید از ظرفیت‌هایمان به درستی استفاده کنیم.

نماینده مردم شیراز در مجلس همچنین یادآور شد: با توجه به این که برجام در مرحله اجرایی قرار گرفته است نکند خدای نکرده برخی مسئولین و متصدیان امر تصور نکنند نیازی به پیگیری اقتصاد مقاومتی نیست بلکه بهترین فرصت است و باید به این حوزه بیش از پیش توجه کنیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان تاکید کرد: بنابراین در شرایط فعلی باید به گونه‌ای عمل کنیم که اکنون که محدودیت‌ها کمتر می‌شود از شرایط بهترین استفاده را ببریم و زیرساخت‌ها و بنیان‌های علمی را تقویت کنیم که در این شرایط جدید دشمن ما را از پیگیری اقتصاد مقاومتی دور نکند.

نظرات بینندگان