کد خبر: ۷۷۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۳ - ۲۵ مهر ۱۳۹۴

تولید ۹ نانو داروی خوراکی ایرانی، نخستین بار در جهان + اسامی

محققان ایرانی نخستین بار در جهان با فناوری نانو پلاس، ۹ نانو داروی خوراکی تولید کردند.
به گزارش شیرازه، مهرداد حمیدی، استاد نانو فناوری دارویی در گفت‌ و گو با خبرگزاری فارس گفت: اکنون بسیاری از داروهای مورد استفاده در درمان‌های پزشکی در آب به مقدار کمی حل می شوند یا کاملا نا محلولند. حلالیت محدود یک مولکول دارویی در آب می تواند به نوبه خود سبب فراهمی زیستی پایین دارو و در نتیجه عملکرد درمانی نامطلوب آن دارو شود.

مهرداد حمیدی گفت: هدف اصلی ما در این شرکت پدید آوردن فناوری‌های جدید در زمینه داروسازی است. نانو پلاس یک بسته فناوری نوین است که اخیرا توسط پژوهشگران این شرکت ابداع شده است.

حمیدی، ایده اصلی حاکم بر این فناوری بهبود سرعت و میزان انحلال داروهای با حلالیت ضعیف در آب از طریق تولید ذرات در مقیاس نانو است. این امر باعث افزایش قابل توجهی در کارایی درمانی دارو به دنبال تجویز دوزهای به مراتب کمتری از دارو در مقایسه با مقدار مورد استفاده روزمره را سبب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در مرحله نخست برنامه توسعه نانو پلاس، 9 نانو داروی خوراکی از جمله استامینوفن، آتورواستاتین (یکی از موثر ترین داروهای پایین آورنده چربی خون)، سیکلوسپورین( داروی موثر در جلوگیری از رد پیوند کلیه، قلب و...)، ایبوبروفن( پرمصرف ترین داروی ضد درد و ضد التهاب)، فنوفیبرات(رایج ترین دارو در کاهش کلسترول و تری گلیسیریدها)، رپاگلیناید( از گروه داروهای مگلیتینایدی که اخیرا برای درمان دیابت مورد توجه قرار گرفته است)، آزیترومایسین(داروی موثر برای درمان عفونت های ریوی، رحمی و گوش میانی)، کارودیلول( دارویی برای درمان نارسایی قلبی، ایسکمی)، اپرپیتنت (دارویی برای پیشگیری از تهوع حاد و تاخیری و نیز استفراغ ناشی از شیمی درمانی) در مقیاس آزمایشگاهی و نیمه صنعتی تولید شده است.

به گفته حمیدی، این فناوری نخستین بار در دنیا به دست محققان این شرکت ایجاد شده است و به زودی در مقیاس صنعتی تولید و با رویکرد جهانی روانه بازار مصرف خواهد شد.


نظرات بینندگان