کد خبر: ۷۷۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۸ - ۲۷ مهر ۱۳۹۴
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با شیرازه:

گمان نمی کنم کسی جرأت و جسارت حذف کردن یارانه ها را داشته باشد

کسی پیدا نمی‌شود که این جسارت را به خودش بدهد که این روند غلط را اصلاح کند و قشرهایی را که نیاز به یارانه ندارند از مجموع یارانه‌بگیران حذف کند.

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، روزی آرزوی اقتصاددانان این بود که فرد شجاعی پیدا شود و یارانه ها را هدفمند کند، اما حالا پس از گذشت 4 سال از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، اصلاح و توقف اجرای بخشی از این قانون، به آرزوی بزرگی تبدیل شده است. از آذرماه سال 89 تاکنون بیش از 200 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی بین 75 میلیون ایرانی توزیع شده است و اگر دولت بخواهد طبق قانون عمل کند، (امسال) قانون هدفمندی یارانه ها همزمان با برنامه پنجم توسعه پایان می یابد اما قانون به صورت کامل اجرا نشده و از طرفی تامین مبلغ یارانه به مصیبتی عظمی تبدیل شده است. با این اوصاف معلوم نیست پرداخت یارانه نقدی سال آینده ادامه می یابد یا نه؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: پرداخت یارانه‌ها هر سال در قالب لایحه بودجه تعیین تکلیف می‌شود و با روندی که در پیش گرفته شده است، گمان نمی‌کنم در کشور کسی جرأت و جسارت حذف کردن یارانه را داشته باشد.

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار شیرازه با بیان اینکه در دولت و مجلس جرأت و جسارت حذف کردن یارانه‌ها وجود ندارد، اظهار کرد: متأسفانه باید شاهد ادامه روند غلط پرداخت یارانه‌ها باشیم که به نوعی از آن به عنوان مصیبت عظما یاد می‌کنند و تعابیر مختلف برای آن به کار می‌برند ولی کسی پیدا نمی‌شود که این جسارت را به خودش بدهد که این روند غلط را اصلاح کند و قشرهایی را که نیاز به یارانه ندارند از مجموع یارانه‌بگیران حذف کند.

وی درخصوص تصمیم مجلس برای ادامه پرداخت یارانه به صورت نقدی توضیح داد: مجلس به دو دلیل ترس و نگرانی دارد و مستقل از دولت کاری انجام نمی‌دهد چراکه اگر مجلس عدم پرداخت یارانه را مصوب کند اما دولت اجرا نکند، مجلس ضایع می‌شود و در صورتی هم که دولت مصوبه مجلس را اجرا کند ممکن است آن را به عنوان یک سوژه برای کوبیدن مجلس به کار گیرد بنابراین مجلس مستقل از دولت اقدامی نمی‌کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ضمن تأکید بر اینکه مجلس هیچگاه ابتدا به ساکن درخصوص عدم پرداخت یارانه اقدامی انجام نمی‌دهد، تصریح کرد: اگر دولت در قالب لایحه بودجه و یا لایحه مستقیم حذف یارانه ثروتمندان را مطرح کند، مطمئنم مجلس نیز با آن موافقت می‌کند و در این صورت نه دولت می‌تواند بگوید حذف یارانه کار مجلس است و من با آن مخالف بودم و نه مجلس می‌تواند بگوید کار دولت است یعنی منطقی‌ترین راه این است که به صورت لایحه در مجلس مطرح شود در غیر اینصورت روند غلط فعلی ادامه خواهد داشت.

نظرات بینندگان