کد خبر: ۷۸۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۲۸ مهر ۱۳۹۴

10 کتاب برای مطالعه در ماه محرم

به مناسبت فرارسیدن ماه محرم 10 کتاب با موضوع حضرت سید‌الشهدا(ع) به مخاطبان معرفی می‌شود.
به گزارش شیرازه به نقل از فارس، ماه محرم فرا رسیده، ماه اشک، آه، نوحه، سینه و عرض ارادت به ائمه معصومین مخصوصا امام حسین (ع). چه خوب است برای پربار کردن عزاداری‌های خود، بخشی از این ساعات را به مطالعه و کتابخوانی درباره عاشورا اختصاص بدهیم. به همین منظور ده پیشنهاد در موضوعات مختلف، جهت مطالعه معرفی می‌شود.

*یک رمان پرفروش در کشور ترکیه

رمان «شهید عشق»، پیرامون واقعه کربلا، به‌قلم احمد تورگوت، نویسنده اهل سنت ترکیه است که بیش از ۲۵۰ هزار نسخه از آن در کشورش فروش رفته است. تورگوت فیلمنامه‌ پربازدیدترین سریال ترکیه به نام «دره گرگ‌ها» را نیز نوشته است. موضوع این رمان از آغاز مرگ معاویه شروع و تا پایان حادثه کربلا و حضور اهل بیت (ع) در مدینه به اتمام می‌رسد.

*روایتی از واقعه کربلا برای نوجوان

«فراموشان» داستانی از واقعه کربلاست؛ داوود غفارزادگان در این کتاب به‌سراغ کسانی رفته است که از نگاه مقتل‌نویسان پوشیده مانده‌اند و فراموش شده‌اند. اگرچه روایت او سرانجام همان حادثه عظیم را بازنمایی می‌کند، اما این‌بار افرادی مانند تامه؛ والی مدینه، همسر زهیر بن قین، یکی از سربازان حر بن زیاد ریاحی و… راویان واقعه کربلا هستند.

*هفت روایت متفاوت از یاران نیمه‌راه امام

«فصل شیدایی لیلاها» روایت هفت راوی است از حرکت حضرت حسین (ع): از خروج از مکه تا عصر عاشورا، روایتی که درون‌گویی‌های راویانش بستری می‌شود برای پیش‌برد قصه. دغدغه‌های راویان برای همراهی، کنار امام بودن یا در مقابل، چگونه یاری کردن و چرا یاری نکردن، محمل باز بیان اتفاقی است که اصل را بسیار شنیدیم و اما ظرایف و لطایفی جامانده که کمتر می‌‎دانیمش...

*نثر ادبی متفاوت از سید مهدی شجاعی

«سقای آب و ادب»، روایتی از زندگی حضرت عباس (ع)، که بعد از سال‌ها، اندک اندک جامه خلق پوشیده و تقدیم مخاطبان شده است. رمان شامل ده فصل است؛ در هر فصل رفت و برگشت روایی متعدد و متنوعی دیده می‌شود اما آن‌چه این کتاب را از حیث محتوا با دیگر آثار شجاعی متمایز می‌کند، بیشتر در فصل عباسِ فرشتگان به چشم می‌آید. روایتی متفاوت با مضامینی که بیشتر استحسان اوست، مفاهیمی جدید و نگاهی نو به شخصیت حضرت عباس بن علی (ع).

* غزل‌هایی در مدح و منقبت معصومین (ع) از سعید بیابانکی

مجموعه اشعارِ آیینیِ «جامه‌دران» سروده سعید بیابانکی، حاوی ۳۵ شعر با موضوعات مذهبی ازجمله انتظار، مدح و منقبت معصومین (ع) است. قالب اشعار کلاسیک است. اما بیشتر اشعار را غزل تشکیل می‌دهند، شاعر این مجموعه سعی کرده خود را میان دو طیف مخاطب قرار دهد؛ اول مخاطبی که پایگاهش حسینیه‌ها و هیئت‌ها هستند و دوم مخاطبی که به شیوه‌ای خاص و روشنفکرانه به مقوله آیین و دین در شعر می‌نگرد.

*پژوهشی در رابطه با قیام و حرکت امام حسین (ع)

کتاب «عاشورا» به قلم مرحوم علی صفایی حائری در دو فصل شامل: «زندگی، صحنه پیکارهاست» و «پیکار حسین (ع)» تدوین‌یافته است. در این کتاب با توجه به این نکته که زندگی صحنه پیکارها و میدان مبارزه‌هاست، به اشکال مختلف، انگیزه‌ها، هدف‌ها، نیازها و سدها و مانع‌های جهاد و مبارزه می‌پردازد و درنهایت با بررسی تحلیل‌های مختلف در رابطه با قیام و حرکت امام حسین (ع)، نویسنده خود به تحلیلی از قیام اباعبدالله (ع) می‌پردازد. عاشورا! کتاب «عاشورا» بر آن است تا فهم دورهای نزدیک و بزرگ‌های فشرده را برای ما آسان‌تر کند.

*داستان‌های کوتاه با تصویرگری‌

مجموعه ۱۰ جلدی «قصه کربلا» روایت‌های داستانی کوتاه و جذاب مهدی قزلی از واقعه عاشورا و حوادث منجر به آن است که در آن نویسنده با انتخاب برخی از تاثیرگذارترین بخش‌های داستانی از واقعه عاشورا، آنها را در قالب داستان‌های کوتاهی که توام با تصویرگری‌های زیبا است در قالب ۱۰ مجلد تالیف کرده است.

*مقتلی از یک نسخه خطی

نسخه‌ای خطی از کتابی با عنوان «چهل‌ویک مجلس» توسط دکتر محمدجواد مرادی‌نیا تصحیح و به بازار نشر آمده است که قابل استفاده روضه‌خوانان، واقعه‌گویان و شبیه‌خوانان بوده و سبک نگارش خاصی دارد و آن تلفیق و ترکیب و سپس قیاس قطعاتی از جنگ‌های پیامبر اسلام با کفار در نخستین سال‌های هجرت از سویی و جزئیات و زوایایی از حادثه‌ی عاشورا در محرم سال ۶۱ هجری از سوی دیگر است.

*نوحه‌ها و مراثی سینه‌زنی سنتی

مجموعه شعر و نوحه «هم‌صدا با جبرئیل» اثر سیدمحمدسادات شامل نوحه‌ها و مراثی سینه‌زنی سنتی است که با صدای امیرحسن احمدی، حمید بهاری، علی احرابی‌نیا و جمعی از مداحان برجسته کشور تولید و راهی بازار نشر شد که تولید این نوع اثر آیینی به نوبه خود برای اولین بار در کشور اتفاق افتاده است.

*پیشنهادی ویژه

«نامیرا» داستانی شخصیت‌محور است؛ رمانی با خرده روایت‌هایی از تغییر روش، هدف، آرزو و عاقبت آدم‌ها. این روزگار است که آدم‌ها را در محک انتخاب شدن و انتخاب کردن می‌گذارد و نویسنده‌ نامیرا فقط تصویرساز صادق این رویدادهاست. نویسنده‌، کتاب را به سبک رمان‌های کلاسیک با شروعی آرام آغاز می‌کند، تصویرسازی می‌کند، شخصیت‌ها را یک‌به‌یک وارد داستان می‌کند، آن‌ها را معرفی می‌کند و با داستان پیش می‌برد. «نامیرا» اسیر اختلاف روایت‌های تاریخی نشده و البته از عقبه‌ تحقیقی درستی بهره برده است. این کتاب را صادق کرمیار نوشته است.

در آستانه فرارسیدن محرم پویش مطالعاتی‌ای نیز با محوریت کتاب «نامیرا» در حال برگزار است که بر این اساس مخاطبان می‌توانند نسخه بهینه و ارزان شده این رمان را تهیه نمایند. علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب‌ها به پایگاه کتابخون مراجعه نمایند و یا کلمه محرم را به ۱۰۰۰۵۷۲۰ پیامک کنند.
نظرات بینندگان