کد خبر: ۷۸۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۰۳ آبان ۱۳۹۴
مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس در پاسخ به شیرازه:

وقوع «ال نینو» در فارس قطعی است/ در برخی مناطق دما تا 30 درجه تغییر می کند

فیاض پور گفت: دستورالعملی در ۱۶ بند نیز برای شهرداری شیراز تهیه و ارسال شده است
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری فارس با اشاره به وجود اختلاف نظری که بین برخی وزارتخانه ها و سازمان هواشناسی کشور در سطح رسانه ها مطرح است، گفت: سازمان هواشناسی متولی اصلی پیش بینی وضعیت جوی و اعلام سامانه های هواشناسی است که براساس پیش بینی های این سازمان وقوع پدیده ال نینو در سال جاری قطعی می باشد و باید برای مواجهه با آن برنامه ریزی کرد.

حسن فیاض پور در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: درمورد اینکه پدیده ال نینو در چه بخش هایی از کره زمین شدیدتر و تاثیرگذارتر است و در چه مناطقی اثری نخواهد داشت بین علمای فن اختلاف نظر وجود دارد اما در کشور ایران به ویژه قسمت های جنوبی استان فارس احتمال وقوع بارش های زودهنگام و وقوع سیل در فصل پاییز و تغییرات دمایی قابل توجه در فصل زمستان وجود دارد.

وی با تصریح اینکه میانگین بارش ها در سال جاری بیشتر از میانگین بارش درازمدت در سال های اخیر نخواهد بود، گفت: شدت و پراکنش بارش ها در فصل پاییز و تغییرات دمایی در زمستان امسال بیش از سال های گذشته خواهد بود به طوری که برخی مناطق استان تا ۳۰ درجه تغییرات دمایی خواهند داشت اما در مجموع دمای میانگین فصل زمستان نسبت به میانگین دراز مدت حتی گرمتر نیز خواهد بود.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری فارس با اشاره به پیش بینی های فصلی، ماهانه، هفتگی و روزانه سازمان هواشناسی خاطرنشان کرد: هرچه جلوتر می رویم پیش بینی های جوی دقیق تر می شود و در ستاد مدیریت بحران استان مطابق هرسال طرح آمادگی زمستانی را متناسب با وضعیت اقلیمی و گزارش های سازمان هواشناسی تهیه و دستورالعمل هایی را ارائه کرده ایم.

فیاض پور با اشاره به ارسال بخشنامه هایی به ۱۴ کارگروه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان افزود: ضمن هشدار به کارگروه های تخصصی درمورد پدیده ال نینو از آنان خواسته ایم تا راهکارها و طرح های پیشنهادی خود برای مواجهه و افزایش ضریب ایمنی دستگاه ها را به دبیرخانه شورا ارائه دهند تا در جلسه فوق العاده شورای هماهنگی مدیریت بحران استان که در هفته جاری برگزار خواهد شد مطرح و مورد ارزیابی قرار گیرد تا تدابیری برای آمادگی بیشتر دستگاه ها و مردم اندیشیده شود.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه سال های گذشته معمولا در آذرماه طرح زمستانی و برنامه ها ابلاغ می شد، خاطرنشان کرد: در سال جاری به دلیل پیش بینی های سازمان هواشناسی مبنی بر شروع بارش های زودهنگام از نیمه آبان ماه یک ماه زودتر از سال های قبل اقدامات لازم را انجام دادیم و هفته گذشته بخشنامه ای در ۲۲ بند را به فرمانداری ها به عنوان روسای شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان ها ارسال کردیم تا دستگاه های مربوطه اقدامات لازم برای آمادگی مواجهه با برف، باران و سرما و یخبندان را انجام دهند.

به گفته وی، دستورالعملی در ۱۶ بند نیز برای شهرداری شیراز تهیه و ارسال شده است تا آمادگی لازم برای مواجهه با پدیده ال نینو را داشته باشند.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری فارس درخصوص مهم ترین وظایف سازمان ها و ادارات مختلف هم توضیح داد: اداره کل راه و شهرسازی باید دستگاه ها و ماشین آلات راهداری را تجهیز و آماده به کار نماید و همچنین نسبت به تعمیر ابنیه آسیب دیده و پاکسازی راه ها و پل ها اقدام کند. شهرداری نیز باید پاکسازی معابر و رودخانه های طغیانی واقع در محیط شهری را در دستور کار خود قرار دهد. همچنین نیروهای امداد و نجات نیز تجهیزات و امکانات لازم را فراهم و آمادگی استقرار نیرو در محل های حادثه را داشته باشند.

فیاض پور با بیان اینکه شرکت نفت و گاز هم باید سوخت دستگاه های خدمات رسان و سوخت مورد نیاز مردم به ویژه در مناطق صعب العبور را تامین نماید، گفت: سازمان جهاد کشاورزی باید به کشاورزان و دامداران اطلاع رسانی کند و برای مراقبت بیشتر از محصولات و کاهش صدمات ناشی از سرما راهنمایی های لازم را به آنان ارائه دهد. همچنین بیمه کردن محصولات را بین کشاورزان ترویج دهد تا اگر محصولات آنان دچار حادثه شد بتوانند خسارت دریافت کنند.

وی ضمن اظهار امیدواری از اینکه باران رحمت الهی همراه با خیر و برکت بر استان فارس نازل شود، تاکید کرد: ستاد مدیریت بحران استان فارس وظیفه هماهنگی و نظارت بر افزایش میزان آمادگی دستگاه های مختلف را برعهده دارد و پیش بینی های لازم را انجام می دهیم تا اگر حادثه ای ناشی از بارش شدید برف و باران یا وقوع سیل و یخبندان داشته باشیم جامعه را با کمترین بحران از این تهدیدات و خطرات عبور دهیم.
نظرات بینندگان