کد خبر: ۷۸۴۲۲
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۹ - ۰۳ آبان ۱۳۹۴
شیرازه گزارش می دهد؛

چرا عزاداری هماهنگ شیرازی ها شکوه ندارد!؟/ سومین حرم اهل بیت چه کم از «بم» دارد

برخی معتقدند؛ وجود اختلاف در برخی هیئت ها، ناهماهنگی مسئولین زیربط، تبلیغ نامناسب و ناکافی از عواملی است که نمی گذارد، عزاداری باشکوهی در شان و منزلت سومین حرم اهل بیت در شیراز برگزار و الگویی مناسب از این شهر ارائه شود.
به گزارش سرویس سومین حرم شیرازه، ماه محرم که می رسد، هر کسی به طریقی عزای امام حسین(ع) را برپا می کند، یکی با نصب پرچم سیاه بر سر در منازل و محل کسب و دیگری با حضور و مشارکت در هیئت ها و تکایا. به هر حال هر کس به شیوه خود، اراداتش را به ارباب بی کفن نشان می دهد.

مردم اکثر شهرها و روستاهای ایران اسلامی، در قالب هیئت به عزاداری می پردازند. هیئت هایی که حالا، بعضا با شیوه های خاص خود، بسیار متفاوت از سبک های سنتی، به عزاداری می پردازند و از همین رو، با برخی حواشی و آسیب هایی مواجه شده است. از شخص محوری در هیئت ها تا تحریف برخی شیوه های عزاداری اصیل.

در برخی از شهرها اما وضعیت متفاوت است. هئیات عزاداری با هماهنگی و یکپارچگی خاصی، عشق خود را به اباعبدالحسین(ع) نشان می دهند، چرا که معتقدند، از بركات عزادارى ها برای سرور و سالار شهیدان(ع)، وحدت و هماهنگى ميان اقشار مختلف جامعه است. سوگوارى در مساجد و تكايا و سينه‏ زنى هاى هماهنگ، قلب هاى مردم را با يكديگر نزديك و كدورت‏ها از بین می رود و باعث می شود، از جمعیت پراکنده یک قدرت بزرگ و تاثیرگذار ساخته شود. صداو سیما هم در این بین، با پخش مراسم های هماهنگ، این شیوه را به درستی تبلیغ می کند تا الگویی باشد از همدلی و هماهنگی عزاداران حسینی برای سایر شهرها.

به هر حال با پخش عزاداری های یکپارچه مردم زنجان، بم، یزد، اردبیل، یاسوج و خرم آباد ...  در صدا و سیما، شیرازی ها نیز به فکر افتادند تا آن ها نیز پازلی از این قطعه بزرگ عزاداری باشکوه و هماهنگ در ایران اسلامی باشند.

حالا چند سالی است که عاشورائیان سومین حرم اهل بیت در روز تاسوعا در حرم مطهر شاهچراغ(ع) گرد هم می آیند و همه هیئت ها یکی می شوند و با نوای یک مداح، به عزاداری می پردازند، اما بی تعارف از آن شور و شکوه سایر شهرستان ها برخوردار نیست، به طوری که امسال قرار بود با مشارکت 25 هزار نفری عزاداران حسینی این مهم صورت گیرد، ولی نه تنها، این تعداد در عزدارای هماهنگ شرکت نکردند، که، حتی این مراسم در حد سال های قبل هم نبود.

برخی بر این باورند؛ وجود اختلاف در برخی هیئت ها، ناهماهنگی مسئولین ذی ربط، تبلیغ نامناسب و ناکافی از عواملی است که نمی گذارد، عزاداری باشکوهی در شان و منزلت سومین حرم اهل بیت در شیراز برگزار و الگویی مناسب از این شهر ارائه شود.

هیچ اختلافی در هیئت ها وجود ندارد/ در اربعین جبران می کنیم
رئیس شورای هیئت های مذهبی استان فارس در گفتگو با خبرنگار شیرازه، اما هر گونه اختلاف بین هیئت ها را رد کرد و  در پاسخ به این سوال که چرا هماهنگی و انسجام هیئت های مذهبی در عزاداری ایام تاسوعا و عاشورا کمرنگ بود، گفت: هماهنگی وجود داشت و جمعیت خوبی حضور پیدا کرده بود اما بارندگی در شب عاشورا مشکلاتی برای برخی خیمه ها ایجاد کرده بود.

مظفر مختاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر می رسد عزاداری در سایر شهرها نسبت به شیراز منظم تر و باشکوه تر برگزار می شود، اظهار کرد: عزاداری شیراز با سایر جاها فرق می کند زیرا در برخی شهرها همه هیئت ها در یک مکان جمع می شوند و به عزاداری می پردازند اما در شیراز ما حرکت دسته روی داریم و برخی هیئت ها نیز به دلیل داشتن مسافت زیاد با حرم مطهر شاهچراغ (ع) نزدیک اذان ظهر به حرم رسیدند.

وی درخصوص وجود برخی اختلاف نظرها در بین هیئت ها هم گفت: شاید در گذشته اختلافاتی بوده اما اکنون هیئت ها تبعیت می کنند و اگر نواقصی وجود داشته است ان شاءالله در اربعین جبران می کنیم و امیدواریم در مراسم روز اربعین عزاداری منسجم و باشکوهی در خور شأن سومین حرم اهل بیت(ع) برگزار شود.

اختلافات درون برخی هیئت ها به آنان اجازه ائتلاف نمی دهد/ عدم جوانگرایی در هیئات سابقه دار شیراز آفت است
نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز اما ضمن تایید اختلاف و برخی منیت ها در هیئت های عزاداری، به خبرنگار شیرازه، گفت: سال هاست که بر روی عزاداری هماهنگ هیئات مذهبی در ایام عزاداری تاسوعا، عاشورا و اربعین تأکید می کنیم اما متاسفانه هنوز شاهد یک عزاداری منسجم و باشکوه در سومین حرم اهل بیت(ع) نیستیم.

آیت الله اسدالله ایمانی وجود دسته های زنجیرزنی با یک ریتم خاص را یکی از علل عدم هماهنگی در عزاداری عنوان و اظهار کرد: متاسفانه در برخی هیئت ها مسائل نفسانی و منیت هایی وجود دارد و اینکه  هیئات بر مداح و دسته خود تاکید داشته باشند جزو نفسانیات انسانی است که در برخی هیئت ها نمود فراوانی دارد و از آسیب ها و آفت هایی است که در عزاداری امام حسین (ع) مطرح می شود.

وی با بیان اینکه اختلافات درون هیئت ها به آنان اجازه ائتلاف نمی دهد، گفت: در سایر شهرها به مسائل کلان توجه بیشتری می شود و نظم را بیشتر پذیرا هستند اما در شیراز اختلافاتی بین هیئت ها وجود داد که در این خصوص متذکر شدیم اما توجهی نشده است.

آیت الله ایمانی عدم جوانگرایی در هیئات سابقه دار شیراز را یک آسیب دانست و افزود: وقتی جوانگرایی نباشد به هر ترکیب نو و تازه ای با دیده شک و تردید نگاه می شود.

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: عدم هماهنگی و انسجام در مراسم عزاداری سالار شهیدان مشکلی است که باید با تغییر نگاه ها و فرهنگ مردم حل شود تا حداقل مانند شهر بم عزاداری باشکوهی داشته باشیم.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴
0
علت اصلی اینست که در شیراز هیئت هر محله در صدد نشان دادن اقتدار همان محله است و بس و هرگز وارد تجمع عظیم شهر نخواهد شد و این برخلاف شهرهای یزد اردبیل قزوین و زنجان است
ناشناس
کاملا درسته. متاسفتنه یه جور اطوار وارد عزاداری ها شده. حس قشنگ سابق نداره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴
0
علت اصلی اینه که در شیراز این کار با دل انجام نمیشه و مثل سایر موارد که شیراز میشینه نگاه میکنه فلان شهر چکار کرده که معروف شده و بعد تصمیم میگیره کورکورانه تقلید کنه، در این مورد هم دقیقا همین روش رو پیش گرفته!
محمد
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴
0
به نظر من امکانات برای این کار کم است
باید هیات با وسیله نقلیه از نقاط مختلف شیراز به شاه چراغ بیایند که زیر ساخت مناسب وجود دارد خطوط واحد در روزهای تعطیل کم می شود پار کینگ کم است ما برای نماز جمعه هم خیلی مشکل داریم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴
0
اگر به شیوه عزاداری در شهرهایی که نام بردید نگاه کنیم و با یک جستجوی ساده در اینترنت متوجه می شویم که این تجمعات ریشه تاریخی دارد و یک شبه و با دستور و بخشنامه شکل نگرفته است . ضمن اینکه دقت داشته باشید هیئات شیراز دو بخش هستند . کی محله ای هستند و یکی محلی . به معنا که شما می بینید که یک هیئت برای فلان محله است و یک هیئت برای فلان شهر یا شهرستان که مقیم شیراز هستند و این باعث شده که هر کدام رسوم و آداب عزاداری خود را اجرا کنند که البته به نظر بنده اصلن هم چیز بدی نیست چرا که نمایانگر وحدت در عین کثرت است .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴
0
بیچاره سایر نقاط فارس که به پای سوء مدیریت مرکز استان مثل شمع آب میشن وقتی چند تا هیئت رو نتونند مدیریت کنند چطور استان به این پهناوری رو مدیریت کنند؟
سید
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴
0
چرا صداوسیمای فارس در بخش های خبری سراسری اخبار را کم پوشش می دهد حتی مراسم های فارس در کشور نمودی ندارد و عزاداری ها نیز نمودی نداشت
محمدعلی
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴
0
من بمی هستم از زمان قدیم هیئت های ما فقط در محله ها عزاداری و بعد عاشورا تاسوعا میماند امامزاده و عزاداری هماهنگ میکردن و شبها و دیگر روزها در محله ها تجمع داشتند امروز بم جمعیتش زیاد شده و دور میدان جمع میشوند و هیئت ها پرچمها و نمادهای خود را دور میدان میگذارند و به یک هیئت اقتدا میکنند یعنی هر سال یک هیئت مسئول مراسم هستند و اختلافی نمیفتد ? شیراز شهری بزرگ است بخواهد اینکار را بکند باید جایی وسیع داشته باشد حرم جوابگوی جمعیت شیراز نیست بم مردم پیاده میایند در محل تجمع شیراز با وسیله خود بیایند کجا پارک کنند فقط نگاه میکنند فلان جا اینکار کرده کل بم که شهر من است دو تا خیابان شیراز نمیشود شما اول مکان مناسب طریقه رفت امد و طریقه عزاداری را مشخص کنید بعد به هیئت ها خرده بگیرید بم فقط یک نژاد و قوم هستند و از قدیم هم همین شیوه ولی شیراز ترک و کرد و لر و انواع اقوام داخلش هستند و شیوه خود را دارند ایا زمانی شما مثل بم بخواهید عمل کنید نوبت مسولیت عزاداری مثلا کردها شد می‌گذارید به شیوه خود عمل کنند هماهنگ شیراز شهری بزرگ هست اردبیل همه ترک هستند زنجان همچنین شما شیراز با انواع قومها و سلایق چه توقعی داری میشود ولی با احترام به تمام شیوها و اقوام
مهدی
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴
0
علت اینه که اینها همه ساکنین جدید شیراز هستند ، نه شیرازی اصیل