کد خبر: ۷۸۵۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۰۵ آبان ۱۳۹۴
سخنگوی دولت:

نباید عده‌ای در خیابان راه‌ بیفتند و غربی ها را بترسانند/ وقتی تعهدات انجام نشود تحریم‌ها برداشته نمی‌شود/ واردات از آمریکا ممنوع نیست

سخنگوی دولت گفت: اظهار نظر مشاور رئیس جمهور شخصی است.
به گزارش شیرازه به نقل از فارس، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت ظهر امروز(سه‌شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه که در ساختمان کوثر نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد، در رابطه با اظهارات اخیر ترکان مشاور ارشد رئیس‌جمهور اظهارداشت:‌ درخصوص اظهارات آقای ترکان باید ببینیم که اصل موضوع چیست، بنده در جلسات قبلی تصریح کردم که نامه چهار وزیر به رئیس‌جمهور در ارتباط به بازار سرمایه و بورس بوده که نگرانی‌های خود را مطرح کردند.

وی با اشاره به گلایه سهام‌داران در بورس از قیمت خوراک پالایشگاه‌ها افزود: قانون برای نرخ بازدهی نیز عدد 25 درصد را تعیین کرد و همه راه‌ها را بست از اینکه نرخ خوراک پالایشگاه‌ها به گونه‌ای نشود که سود غیرمتعارف در این صنعت به وجود بیاید، کسانی که 13 سنت را مطرح می‌کردند معتقد بودند با همین نرخ هم سود و هم نرخ بازدهی لازم وجود دارد.

سخنگوی دولت تأکید کرد: آقای ترکان نیز درباره این مسئله معتقد است که نرخ 13 سنت دارای سود کافی است در حالی که سهامداران بازار بورس از این عدد اظهار خرسندی نمی‌کنند.

نوبخت همچنین اضافه کرد: آقای ترکان در اظهاراتشان گفتند اگر این 13 سنت کمتر شود سود بیشتری به گروه خاصی تعلق می‌گیرد و این مسئله را تعبیر به رانت کرده‌اند و مطمئناً منظورشان این چهار وزیر نبوده بلکه به تشریح آثار این درخواست به بازار بورس پرداختند.

وی تأکید کرد: این مطلب نظر مشاور رئیس‌جمهور بوده و نظر رسمی دولت تلقی نمی‌شود زیرا نظر رسمی دولت توسط سخنگو بیان می‌شود و آقای ترکان نیز تنها نظرشان را مطرح کرده‌اند.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سؤال که آیا وزار به طور جداگانه پیرامون مسائل اقتصادی و بحران‌های پیش رو به رئیس‌جمهور نامه نوشته‌اند یا خیر، گفت: نامه‌نگاری وزرا با رئیس‌جمهور امری متعارف است و به معنای بحران نیست، هر روز ما (وزرا) و معاونین برای حل مشکلات دستگاه‌ها نامه دریافت می‌کنیم و به آقای رئیس‌جمهور نامه‌های زیادی می‌آید و این یک مسئله متعارفی است که برخی از این نامه‌ها را آقای رئیس‌جمهور به بنده منعکس می‌کند که تلاش می‌کنیم تا مشکلات حل شود.

نوبخت با بیان اینکه بر اساس آمارهای رشد اقتصادی کشور در سه ماهه نخست امسال مثبت بوده است ولی با این اعداد نمی‌توانیم رونقی که نیاز داریم را به اقتصاد دهیم خاطرنشان کرد: تمام مراجع رسمی، اقتصادی در جهان برای اقتصاد ایران رشد 5 تا 6 درصد را برای سال آینده پیش‌بینی کرده‌اند.

وی در ادامه این نشست با بیان اینکه در حالی که برجام مورد تأئید قرار گرفته ولی همچنان ما در حال تحریم هستیم، گفت: نظام بانکی ما همچنان در تحریم قرار دارد و با وجود صادرات محدود نفت باز هم این پول‌ها را نمی‌توانیم وارد کشور کنیم.

وی با بیان اینکه باید برای رونق اقتصادی به رشد 8 و 9 درصدی برسیم اضافه کرد: اقدامات ما تا کنون برای افزایش رشد اقتصادی بود که ما دو سیاست را از ابتدای شروع به کارمان در کنار مهار تورم و خروج از رکود اجرایی کردیم و با همین انگیزه اقدامات چند ماه آینده در قالب بسته اقتصادی ویژه ادامه خواهد یافت.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انبار شدن تولیدات برخی صنایع تأکید کرد: آمارها نشان می‌دهد برخی اقلام پرمصرف مانند صنایع خودرو با مشکل انباشته شدن تولیدات در انبارها مواجه هستند که باید برای سرعت بخشیدن به تولید جاری باید انبارها را خالی کنیم که در این ارتباط باید قدرت خرید مردم افزایش پیدا کند که این سیاست را در همه کشورها برای تحریک تقاضا دنبال می‌کند.

نوبخت تأکید کرد: ما برای تحریم تقاضا از دو ابزار مالی و پولی استفاده می‌کنیم که البته عده‌ای می‌گویند این سیاست‌ها فقط پولی است، در حالی که این پول هنگامی که تزریق می‌شود می‌تواند درآمدی را برای کارکنان ایجاد کند و چیزی که تحت عنوان تسهیلات یاد شد از ابزارهای پولی است.

وی اضافه کرد: همچنین بنگاه‌هایی می‌توانند از تسهیلات استفاده کنند که در جهت افزایش کیفیت و مناسب‌سازی قیمت کالاهای تولید خود اقدام کنند، واحدهای تولیدی در دریافت این تسهیلات در اولویت خواهند بود و صنایعی که امکان افزایش تولید را دارند ولی رشد تولیدشان کند شده است بتوانند به شرط مناسب‌سازی قیمت‌ها و افزایش کیفیت تسهیلات دریافت کنند.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: خودروسازان نیز از این امر مستثنی نیستند زیرا در این میان هم تولیدکنندگان نیاز به تأمین مالی دارند و هم مصرف کنندگان می‌توانند از تسهیلات خرید خودرو استفاده کنند.

نوبخت درباره حادثه دزفول و رابطه آن با حادثه بهبهان، گفت: این دو درگیری از دو جنس مختلف بودند به طوریکه بر اساس گفته مسئولان ذیربط درگیری در دزفول امنیتی بود که با تلاش نیروهای امنیتی و انتظامی همه عناصر آن دستگیر شدند در حالیکه در بهبهان وجه امنیتی وجود نداشت و شرارتی بود که با آن برخورد شد.

وی با اشاره به تحریم‌های سوئیفت، گفت: نه تنها در بحث سوئیفت بلکه در موارد دیگر هم تحریم‌ها همچنان ادامه دارد.

سخنگوی دولت ادامه داد: قرار است از زمان اجرایی شدن کامل برجام طرف مقابل تحریم‌ها را بردارد و ما نیز در این میان تعهدات خود را اجرا کنیم بنابراین تا تعهدات انجام نشود تحریم‌ها برداشته نمی‌شود. البته پیش‌بینی می‌شود که تا 24 آذرماه با اجرایی شدن تعهدات، تحریم‌ها نیز در آن زمان به طور کامل لغو شود ولی ما به زمان قائل نیستیم.

نوبخت ادامه داد: بررسی برجام در کشور یک فرآیند بی‌بدیلی را طی کرد، ضمن اینکه مذاکرات مفصلی انجام گرفت و ما توانستیم با 6 کشور به تفاهم برای همکاری‌های آینده دست پیدا کنیم. که معمولاً در سطح دیپلماتیک در سطح کشورهای دیگر اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه در جریان بررسی برجام صدای مخالفان و موافقان شنیده شد تأکید کرد: شخصاً به عنوان عضو شورای عالی امنیت ملی شاهد بودم که برجام دقیقاً مورد بحث و بررسی قرار گرفت و سپس بعد از طی فرآیندهای مختلف رهبر انقلاب این موضوع را بررسی کردند و نظرات خود را که راهگشای مجریان و دولت است بیان کردند و در این میان قرار شد هیأتی تشکیل و بر این کار نظارت کنند.

سخنگوی دولت تأکید کرد:‌ در نامه تشکر رئیس‌جمهور به رهبر معظم انقلاب اعلام شد که ما با حسن نیت تمام موارد را برای تأمین منافع ملی اجرا می‌کنیم چون مطمئنیم صادقانه حرکت می‌کنیم و اگر این راه برای آنها قابل برگشت است برای ما هم برگشت‌پذیر خواهد بود زیرا اگر بخواهند نقض عهد کنند سوءنیت آنها برای جهانیان مشخص می‌شود و ما نیز در این راه هیچ زیانی نخوهیم کرد و اگر آنها برجام را نقض کنند دستاوردها و انگیزه ما برای ادامه راه بیشتر خواهد شد و آنها از توانای ایران با خبرند و این توافق را پذیرفته‌اند.

نوبخت ادامه داد: باید بپذیریم آنچه که مورد تأئید قرار گرفت نه به طور 100 درصد موارد مورد نظر جمهوری اسلامی بود و نه 100 درصد مورد نظر 6 کشور بود. همانطور که آقای رئیس‌جمهور گفته‌اند ما در این مذاکرات سه گل زدیم و دو گل خوردیم. ما توانستیم غنی‌سازی در داخل کشور را به رسمیت بشناسانیم و قرار شد همه تحریم‌ها لغو و برچیده شود.

وی با تأکید بر اینکه ان‌شاءالله در آینده‌ای نزدیک تحریم‌های ظالمانه که فشار بر مردم می‌آورد لغو خواهند شد، افزود: کسانی که مسئولیت اجرا را برعهده دارند افراد با تجربه‌ای هستند و تلاش می‌کنند آثار سوء تحریم‌ها برطرف شود.

نوبخت در ادامه نشست خبری با اشاره به سفر هیأت‌های بلند پایه اقتصادی به ایران گفت: دغدغه‌های مقام معظم رهبری در این عرصه بسیار مقبول و قابل احترام است، ایشان به ما توجه دادند که مراقبت کنیم تا نفوذی صورت نگیرد و قطعاً غیرمسئولانه است که هرکسی به این بهانه و یا گروهی به این بهانه در خیابان‌ها راه بیفتند بگویند اینها (ورود هیأت اقتصادی به کشور) نفوذ است.

وی تأکید کرد: برای اجرای برجام هیأتی در قانون تعیین شده که هرکسی در کار این هیأت مداخله کند غیرمسئولانه است و باید اجازه دهند کارها به صورت قانونی دنبال شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما باید از شرایط پساتحریم استفاده کنیم، گفت: اگر عده‌ای قرار است در خیابان بریزند و شرایطی را ایجاد کنند که بقیه بترسند و به داخل کشور نیایند این امر و اقدام ایجاد تحریم برای خودمان است، قطعاً این کار نباید صورت بگیرد.

نوبخت درباره شکایت احمدی‌نژاد از جهانگیری گفت:‌ بر اساس اعلام مسئولان قوه قضائیه این پرونده مختومه شده است.

وی در رابطه با زمان ارائه لایحه شفاف‌سازی منابع مالی کاندیداها تأکید کرد:‌ به نظر نمی‌رسد که این لایحه به این دوره مجلس و انتخابات آتی ارائه شود اما دولت در جلسات متعددی در حال بررسی این لایحه است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه فعالیت استانداران توسط وزارت کشور طی فرآیندهای مختلف ارزیابی می‌شود و برخی مسائل قابل تذکر نیز به آنها یادآوری می‌شود، گفت: اگر هم لازم باشد تغییراتی صورت بگیرد انجام خواهد شد و این اقدامات در راستای بهتر شدن ارائه خدمات به مردم است.

نوبخت تأکید کرد: نباید برخی تغییراتی که در استان‌ها مانند کرمان یا مازندران پیش آمده را وجهه سیاسی دهیم بلکه استانداران دارای اختیاراتی هستند و لزومی ندارد برای ایجاد برخی تغییرات حتماً از دولت اجازه بگیرند.

وی در رابطه با اینکه تسهیلات وام 25 میلیونی خودرو و خرید کالا از کدام منابع تأمین می‌شود، گفت: ما دو منبع برای پرداخت تسهیلات داریم. نخستین منبع شامل منابع در اختیار دولت یا منابع دولتی است که عمدتاً از محل درآمدها تأمین می‌شود.

سخنگوی دولت اضافه کرد: در همین ارتباط نیز 7 هزار و 500 میلیارد تومان از محل درآمدها تجمیع و به طرح‌های عمرانی اختصاص و پرداخت شده است.

نوبخت در تشریح منبع دوم دولت در پرداخت تسهیلات به مردم گفت: همانطور که می‌دانید بانک‌ها سپرده‌هایی را که از مردم می‌گیرند بخشی از آن را که حدود 13 درصد است به عنوان سپرده قانونی به بانک مرکزی می‌سپارند و بقیه منابع خود را می‌توانند به عنوان تسهیلات پرداخت کنند و به طور کلی این پول خود مردم است که تبدیل به تسهیلات می‌شود.

وی تأکید کرد: در همین میان نیز بانک مرکزی اجازه دارد با توجه به معوقات گذشته بانک‌ها تا 3درصد سپرده کمتری از بانک‌ها دریافت کند بنابراین منابع بانک‌ها برای ارائه تسهیلات بیشتر خواهد شد پس این اقدامات چاپ پول نیست بلکه پول مردم است که نزد نظام بانکی بوده و در قالب تسهیلات پرداخت می‌شود.

سخنگوی دولت در رابطه با تأکیدات رهبر انقلاب مبنی بر جلوگیری از واردات بی‌رویه به خصوص از کالاهای مصرفی از آمریکا گفت: توصیه رهبر انقلاب برای ما پیرامون این موضوع بسیار ارزشمند بوده، در همین ارتباط به تولیدکنندگان توصیه کردیم کیفیت را افزایش داده تا ما به واردات نیازی نداشته باشیم و باید روی توان ملی حساب کنیم.

نوبخت ادامه داد: واردات جزء‌ در موارد اجتناب‌ناپذیر انجام نخواهد گرفت اما قطعاً‌ با توجه به محدودیت تولید در داخل و ارزش افزوده‌ای که در داخل روی مواد خام وارداتی صورت می‌گیرد مقداری واردات خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون تنها کشوری که اجازه واردات از آن را نداریم رژیم صهیونیستی است اما برای واردات از آمریکا ممنوعیت قانونی وجود ندارد اما تذکر رهبری را اجرا می‌کنیم.

سخنگوی دولت، با بیان اینکه رهبر انقلاب فرمودند که کالاهای مصرفی از آمریکا وارد نشود،‌ گفت: البته در صورتی که واردات تکنولوژی(از آمریکا) باشد می‌تواند انجام بگیرد. تعدادی از اقلام وارداتی از این کشور نیز به همین دلیل است. ما روی این مسئله بسیار حساسیم و رشد تولید ما به واردات وابسته نخواهد بود بلکه به تولید داخلی وابسته است.

نوبخت در رابطه با خروج کالاهای پتروشیمی از بورس، گفت: دولت تصمیمی برای خروج کالاهای پتروشیمی از بورس ندارد ولی درباره مناسب‌سازی قیمت خوراک پالایشگاه‌ها وزارت نفت در حال تعیین نرخ است.


نظرات بینندگان