کد خبر: ۷۸۸۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - ۱۲ آبان ۱۳۹۴

کشتی سرمایه گذاری فارس در گِل/ از احتضار «شهرسلامت» تا نفت بدون پالایشگاه

باید فضای سرمایه‌گذاری استان روان و خالی از ریسک و عدم اطمینان باشد تا سرمایه‌گذاران حاضر شوند با سود کم در استان سرمایه‌گذاری کنند.
به گزارش شیرازه به نقل از مهر، سرمایه‌گذاری در فارس سال‌ها است که به‌عنوان یک شعار جذاب از سوی استانداران و مدیران دولت‌های مختلف در این استان مطرح‌شده است.

برگزاری همایش جذب سرمایه‌گذار در دولت هشتم و دهم و سردادن شعارهای مختلف در راستای جذب سرمایه‌گذار، هیچ‌کدام نتوانست توسعه سرمایه‌گذاری واقعی در استان را به همراه داشته باشد و فرش قرمز تنها برای ساخت مجتمع تجاری پهن شد که البته هزینه ساخت یکی از این مجتمع‌های بزرگ به‌اندازه از دست رفتن تنها شهربازی بزرگ شیراز بود که جایگزین هم نشد.

استان کشاورزی فارس با شعارهای مختلف مسئولان قرار بود به سمت صنعتی شدن پیش برود که نه‌تنها این اتفاق روی نداد بلکه صنایع بزرگ موجود در فارس نیز یکی پس از دیگری تعطیل شد و امروز دیگر از مجموعه بزرگ مخابرات راه دور خبری نیست.

صنایع باقی‌مانده استان نیز تنها با ۳۰ درصد یا کمتر از توان واقعی خود کار می‌کنند و تنها امید باقی‌مانده آن‌ها دولت یازدهم بود که با شعار توسعه روابط بین‌المللی و رفع تحریم‌ها وارد شد.

با شروع فعالیت دولت جدید و اولین استاندار بومی دولت یازدهم، مجدد موضوع سرمایه‌گذاری در فارس مطرح شد و اینکه به‌زودی شاهد حضور سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم کشورهای عربی خواهیم بود تا بارقه های امید برای تحقق این وعده ها شکل بگیرد.

در حال حاضر استان فارس با داشتن پتانسیل‌های بالا در انتظار سرمایه‌گذاران اروپایی است که برای تحقق این امر باید ایجاد زیرساخت‌های جذب سرمایه گذار در استان از حالت شعار به واقعیت تبدیل شود و رده‌های میانی مدیریتی استان فارس باید با دل و جان به جذب سرمایه‌گذار اعتقاد داشته باشند نه اینکه سرمایه‌گذاران برای گرفتن یک جواب استعلام و یا دریافت تسهیلات بانکی با مشکلات و موانع مختلف مواجه شوند.

وضعیت سرمایه گذاری درفارس مناسب نیست

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص وضعیت سرمایه‌گذاری در فارس، گفت: متأسفانه فارس درزمینهٔ جذب سرمایه‌گذار وضعیت خوبی ندارد و درعین‌حال که توانمندی‌ها و ظرفیت‌های زیادی در استان وجود دارد ولی نتوانسته‌ایم متناسب با این ظرفیت‌ها در جذب سرمایه‌گذار موفق عمل کنیم.

جعفر قادری افزود: درحالی‌که برخی از استان‌های شمال غربی توانسته‌اند از ظرفیت سرمایه‌گذاران ترک استفاده کنند، فارس درزمینهٔ جذب و استفاده از سرمایه‌گذاران کشورهای حاشیه خلیج‌فارس خوب عمل‌نکرده است.

وی بابیان اینکه درباره بعضی از پروژه‌های بزرگ استان فرصت سوزی انجام می‌شود، اظهار داشت: در رابطه با پالایشگاه پارسیان امکان جذب پنج تا شش میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای فارس از دست رفت و حالا این نگرانی وجود دارد که درباره پالایشگاه شیراز نیز به دلیل عدم تعیین تکلیف مسائل زیست‌محیطی، این فرصت‌ها از دست برود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مهم نیست که پالایشگاه در کجا احداث شود بلکه مسئله اصلی آن است که این پتانسیل از فارس خارج نشود.

نگران پالایشگاه شیراز هستیم

قادری بابیان اینکه نگران پالایشگاه شیراز هستیم و از استانداری می‌خواهیم که زودتر دراین‌باره تعیین تکلیف کند، تصریح کرد: مهم نیست که پالایشگاه در کجا قرار داشته باشد ولی باید ۱۲۰ هزار بشکه‌ای که به استان اختصاص داده‌شده درجایی تهیه شود وگرنه به بهانه‌های مختلف ممکن است مسئولان نفت این امکان را از اختیار ما خارج کنند و دیگر نتوانیم این سرمایه‌گذاری را داشته باشیم.

وی بابیان اینکه در حوزه معدن نیز فعالیت‌های جدی انجام‌نشده، گفت: سرمایه‌گذاری‌های جدی که می‌توانیم در حوزه معدن در شرق استان داشته باشیم هنوز تعیین تکلیف نشده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: فارس می‌توانست درزمینهٔ گردشگری خوب ظاهر شود و از ظرفیت‌های گردشگری پزشکی، تاریخی و طبیعی خود استفاده کند ولی هنوز کار جدی در این زمینه انجام‌نشده که امیدواریم با احداث معاونت گردشگری استانداری، پروژه‌های قابل سرمایه‌گذاری در این حوزه معرفی شود.

قادری تولید دارو و تجهیزات پزشکی و بحث‌های مربوط به صنایع الکترونیک را ازجمله ظرفیت‌های فارس ذکر کرد که فعالیت‌های موفقی درزمینهٔ سرمایه‌گذاری در این رمینه ها انجام‌نشده است.

وی تصریح کرد: در بخش‌های مختلف استان جا برای کارهای بزرگ و کلان وجود دارد ولی متأسفانه آن‌طور که بایدوشاید کار جدی نشده و باید تلاش را تشدید کرد تا بتوان سرمایه‌گذاران را به سمت استان سوق داد.

فارس استان کوچکی نیست

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی درگیر شدن مدیریت‌های استان به مسائل روزمره و جاری  را یکی از علل ناموفق بودن فارس درزمینهٔ سرمایه‌گذاری دانست و درباره راهکارهای حل این مسئله، گفت: باید ساختارها در استان تقویت شود و مجموعه مدیریت کلان در استان به گستردگی فارس توجه داشته باشد و بداند که فارس استان کوچکی نیست.

قادری ادامه داد: باید استاندار در حوزه‌های مختلف دارای مشاور باشد تا آن‌ها کارهای جاری را دنبال کنند و استاندار فراغت کافی داشته باشد تا بتواند درزمینهٔ های بزرگ و کلان و درزمینهٔ های سرمایه‌گذاری و آوردن منابع دولتی و غیردولتی به استان تلاش کند.

وی بیان کرد: اتاق بازرگانی و سایر مجموعه‌های مرتبط با بخش خصوصی باید فعالانه برای ورود سرمایه‌گذار به استان تلاش کنند.

شهر سلامت شیراز در انتظار سرمایه‌گذار

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید طرح‌ها و پروژه‌های قابل سرمایه‌گذاری برای فارس تعریف شود تا وقتی‌ سرمایه‌گذار وارد استان می‌شود بسته‌های مختلف سرمایه‌گذاری در اختیارش قرار بگیرد.

قادری افزود: باید فضای سرمایه‌گذاری استان روان و خالی از ریسک و عدم اطمینان باشد تا سرمایه‌گذاران حاضر شوند با سود کم در استان سرمایه‌گذاری کنند.

معدن 1.jpg

وی همچنین با اشاره به پروژه شهر سلامت شیراز، اظهار کرد: با این حرکت‌های لاک‌پشتی که درباره این شهر وجود دارد استان‌های دیگر از ما جلو می‌زنند، مدت‌هاست که فقط درگیر زیرساخت‌های پروژه هستیم ولی با این حرکت‌ها نمی‌شود جذب سرمایه‌گذار داشت.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: زمان از دست می‌رود و دیگر قابل بازگشت نیست، باید زودتر زیرساخت‌های پروژه آماده شود تا سرمایه‌گذار بیاید و مشغول به کار شود اگر هنوز درگیر زیرساخت‌ها باشیم ممکن است به‌جایی برسیم که دیگر اصلاً سرمایه‌گذاری در پروژه توجیه‌پذیر نباشد ، ۴آن‌هم وقتی‌که استان‌های دیگر از ما جلو افتاده‌اند.

افزایش ۱۲ برابری سرمایه‌گذاری در فارس

این سخنان نماینده شیراز در‌حالی مطرح می‌شود که نایب‌رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری فارس معتقد است که در زمینه جذب سرمایه‌گذار در استان فعالیت‌های خوبی صورت‌گرفته و مصداق آن را افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در این استان می‌داند.

محمدحسین مبشری در گفتگو با خبرنگار مهر، در این رابطه گفت: طی شش ماه اول سال جاری بیش از سه میلیون دلار سرمایه خارجی وارد فارس شده است.

محمدحسین مبشری ادامه داد: درحالی‌که سال گذشته تنها ۲۴۰ هزار دلار در قالب طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی به استان جذب‌شده بود در شش ماه نخست سال جاری همزمان با زمزمه لغو تحریم‌ها، جذب سرمایه‌گذار در استان ۱۲ برابر افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: سرمایه واردشده در سال گذشته مربوط به یک شرکت قوطی سازی اماراتی بود که همان شرکت در سال جاری حدود ۲.۵ میلیون یورو در قالب ماشین‌آلات و تجهیزات و وجه نقد به استان انتقال داده و نیم میلیون دلار نیز توسط یک شرکت تولیدکننده عطر و اودکلن وارد استان شده است.

نایب‌رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری فارس افزود: چند طرح دیگر ازجمله احداث پالایشگاه نفت و گاز با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون یورو توسط سرمایه‌گذاران سوئدی، احداث کارخانه سلول‌های خورشیدی و نیروگاه مقیاس کوچک با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو توسط شرکت آلمانی و احداث درمانگاه ژنتیک با سرمایه‌گذاری چهار میلیون یورو توسط سرمایه‌گذاری یک ایرانی مقیم آمریکا در حال انجام مراحل نهایی اخذ مجوز سرمایه‌گذاری خارجی از طریق مرکز خدمات سرمایه‌گذاری است.

http://media.mehrnews.com/old/Original/1392/12/21/IMG14103556.jpg

مبشری با اشاره به تشکیل مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان فارس از چند سال گذشته یادآور شد: تمامی امور مربوط به سرمایه‌گذاری در این مرکز که نمایندگان تمامی دستگاه‌های اجرایی مرتبط در آن مستقر هستند انجام می‌شود و متقاضیان سرمایه‌گذاری می‌توانند با مراجعه به این مرکز از خدمات مشاوره نیز استفاده کنند.

۱۶ فرصت سرمایه‌گذاری چشم‌به‌راه سرمایه‌گذار

نایب‌رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری فارس تأکید کرد: در سال جاری تعداد ۱۶ فرصت سرمایه‌گذاری جدید در فارس به ارزش ۱۴۰۶۳ میلیارد ریال در بخش‌های عمرانی، شهری، صنعتی و فرودگاهی توسط مرکز خدمات سرمایه‌گذاری شناسایی‌شده که تمامی این طرح‌ها دارای امکان‌سنجی هستند که به متقاضیان ارائه خواهد شد.

به‌هرروی به نظر می‌رسد استان فارس با ظرفیت‌های منحصربه‌فردی در بخش‌های مختلف به‌ویژه کشاورزی و گردشگری می‌تواند بیش از این میزبان سرمایه‌گذاران و جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باشد و نباید فرصت‌ها در این بخش به‌راحتی از دست برود.

پروژه‌های بزرگی مانند پالایشگاه و شهر سلامت شیراز و ظرفیت‌هایی مانند معادن این استان هرکدام قابلیت‌های بالقوه‌ای هستند که می‌توانند با شکوفایی، بخشی از بار تولید و اشتغال استان بزرگ فارس را به دوش بکشند.


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴
0
به قول آقاي مبشري همه چيز گل و بلبله