کد خبر: ۷۸۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۴ - ۱۲ آبان ۱۳۹۴
در واکنش به عدم صدور مجوز برای سخنرانی دکتر زاکانی

بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز: مجوز ندادن به سخنرانی دکتر زاکانی شرم آور است/ مسئولین دانشگاه ظاهرا اعتقادی به اجرای قانون جمهوری اسلامی ندارند

به گزارش شیرازه، دانشگاه شیراز به دکتر علی رضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون ویژه برجام اجازه سخنرانی در این دانشگاه را ندارد. قرار بود مراسمی به مناسبت 13 آبان به همت تشکل های دانشجویی و سخنرانی دکتر زاکانی برگزار شود که به دلیل مخالفت دانشگاه شیراز لغو شد.

عباس توانا، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز با اشاره به عدم صدور مجوز برای سخنرانی علیرضا زاکانی، نماینده مجلس در دانشگاه شیراز گفت: پس از روی کار آمدن دولت یازدهم شاهد روند محدود سازی جریان انقلابی و دلسوز نظام در دانشگاه ها هستیم و باعث تاسف است که این نوع نگاه که در پی کند کردن فعالیت تشکل های دانشجویی انقلابی است، در وزارت علوم ایجاد شده و هر روز بر گستره این نگاه در همه دانشگاه‌های کشور افزوده می شود.

وی که با خبرگزاری دانشجو گفتگو می کرد افزود: شرم آور است که بیان کنیم امروز در دانشگاه شیراز شاهد تک صدایی دانشگاه هستیم و سیستم مدیریتی دانشگاه با هر بهانه ای دست تشکل های دانشجویی انقلابی را محدود می کند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز ادامه داد: مسئولین دانشگاه شیراز تنها در راستای التهاب فضای دانشگاه، با جریانی همسو هستند که در سال های نه چندان دور از هیچ کوششی برای لطمه به کشور دریغ نکردند.

توانا بیان کرد: از همین رو در روزهای اخیر افرادی در دانشگاه شیراز حضور یافته اند که کارنامه عملکردشان سرشار از ساختارشکنی، قانون گریزی و دروغ بستن به نظام است.

وی اظهار کرد: حضور شخصیتی که در اغتشاشات فتنه ۸۸ در خیابان ها حضور فعال داشته یا فردی که صاحب اختلاس ۹۶۰۰ میلیارد تومانی، حامی مجرمین فتنه و مامور ساواک است و یا آن استادی که رشد علمی کشور را زیر سوال می برد، در دانشگاه شیراز در حالی صورت می پذیرد که هیات نظارت بر تشکل های دانشجویی دانشگاه مانع از حضور شخصیت های مدنظر تشکل های انقلابی می شود.

عضو شورای تبیین مواضع کشوری بسیج دانشجویی گفت: رفتار دوگانه و برخورد جناحی به اوج خود رسید و هیات نظارت برخلاف قانون بدون هیچ دلیل مستدلی با حضور دکتر علی‌رضا زاکانی، مهندس مهرداد بذرپاش و استاد نادر طالب زاده در دانشگاه شیراز مخالفت کرد.

وی با بیان این که توجه به چند نکته در این رابطه ضروری است، افزود: اولا این که طبق قانون در مواردي كه فعاليت هاي بسيج دانشجويي با حمايت مالي دانشگاه انجام مي پذيرد، اخذ مجوز از شوراي فرهنگي دانشگاه ضروري است، لذا در صورتیکه حمایت مالی از دانشگاه نیاز نباشد، تنها هماهنگی با ریاست دانشگاه کافی است، اما در دانشگاه شیراز، مسئولین دانشگاه ظاهرا اعتقاد عملی به اجرای قانون جمهوری اسلامی ندارند.

توانا ادامه داد: البته بر اساس عرف و روش معمولی – نه قانونی- که تاکنون بوده و مشکلی هم ایجاد نشده بود، بسیج دانشجویی با حفظ شان و منزلت خود، جهت اجرای برنامه ها با هیات نظارت دانشگاه هماهنگ می‌کرد که این رفتار بزرگورانه و کریمانه مبتنی بر حسن نیت بسیج دانشجویی، با عنایت به رفتار دوگانه اخیر و بی قانونی علنی سیستم مدیریتی دانشگاه دیگر انجام نخواهد شد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز بیان کرد: بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز طبق نص صریح قانون تنها در مواردی که حمایت مالی دانشگاه را نیاز داشته باشد، اقدام به اخذ مجوز از شورای فرهنگی – و نه هیات نظارت- می کند، در غیر این‌صورت برنامه های تالاری و سیاسی برگزار خواهد شد.

وی با بیان این که نکته بعدی اشاره به عدم التزام عملی مسئولین دانشگاه به قانون است، گفت: آنجا که برخلاف ماده ۳ «آيين‌نامه اجرایی تشکل‌هاي اسلامي دانشگاهيان» بند ۵ « در صورت عدم موافقت هیئت نظارت دانشگاه با درخواست کتبی تشکل، ضروریست دلائل عدم موافقت،به صورت مکتوب و مستدل در مهلت تعیین شده در بند ۳-۳ به تشکل اسلامی ابلاغ شود.»، هیات نظارت بر تشکل های دانشجویی دانشگاه شیراز دلایل عدم موافقت خود را با حضور اشخاص فوق هیچ گاه اعلام نکرد.

توانا ادامه داد: مسئولین دانشگاه امروز تنها به سخنرانان حاشیه دار اجازه حضور می دهد و شاید تنها دلیل مخالفت دانشگاه با دکتر زاکانی، مهندس بذرپاش و استاد طالب زاده عدم حضور فعال ایشان در خرسند کردن جریان معاند به نظام، عدم اختلاس چندهزار میلیاردی و حرکت در مسیر نظام است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز تصریح کرد: متاسفانه معیار سیستم مدیریتی دانشگاه در برخورد با تشکل های دانشجویی «میزان وابستگی به جریان و احزاب خاص سیاسی» شده است.

وی افزود: اگرچه یک ماه از درخواست مجوز حضور این اشخاص در ۱۲ آبان و به مناسبت روز استکبارستیزی می گذرد، اما برخلاف تبصره ۱ ماده ۳ بند ۵ آيين‌نامه اجرایی تشکل‌هاي اسلامي دانشگاهيان که دانشگاه را موظف به پاسخگویی مستدل ظرف مدت ۷ روز می نماید، ولی هیچ گونه پاسخی از دانشگاه دریافت نکردیم و این نوعی دیکتاتوری مدرن است که از سوی مدیریت دانشگاه در حال انجام است.

توانا با بیان این که همانگونه که استاندار فارس در دیدار با هیات رئیسه دانشگاه شیراز بیان کرد اگر شور و نشاط دانشجويي را از او بگيريم، افسرده مي شود و بايد فضاي شادابي در دانشگاه براي دانشجويان فراهم شود، گفت: متاسفانه درک صحیحی از شور و نشاط سیاسی در بین مسئولین دانشگاه شیراز وجود ندارد و روند در پیش گرفته در رفتار دوگانه با تشکل ها با بر چشم زدن عینک حزب گرایی منجر به التهاب فضای دانشگاه، ایجاد فضای دور از منطق و وابستگی دانشگاه به جریانات سیاسی بیرون دانشگاه را فراهم خواهد آورد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز بیان کرد: همچنین امکانات دانشگاهی تنها منحصر در استفاده جریان خاص مطلوب ریاست دانشگاه شده که همین نوع عملکرد باعث شد تا رهبر انقلاب در دیدار دانشجویان فرمودند «من همین‌جا به مسئولین محترمی که تشریف دارند -وزرای محترم- می‌گویم که به‌هیچ‌وجه نگذارید افرادی که کلیدهای کار دستشان است، بر تشکّل‌های انقلابی و تشکّل‌های اسلامی سخت‌گیری کنند. ... اجازه بدهید تشکّل‌های دانشجویی، تشکّل‌های انقلابی و اسلامی - بخصوص روی تشکّل‌های انقلابی من تکیه دارم- دست‌ و بالشان باز باشد، امکانات داشته باشند، محدودشان نکنند.»

وی ادامه کرد: مع الوصف اعلام می‌کنیم رفتار دوگانه سیستم مدیریتی دانشگاه، نقض رسالت ایشان است و اصرار بر ایجاد فضا برای یک جریان و حزب خاص سیاسی آفت دانشگاه خواهد بود.

توانا افزود: شایسته است مسئولین دانشگاه به جای دامن زدن به اختلافات سیاسی موجود و سرگرم کردن دانشجویان به احساسات کاذب سیاسی به دنبال حل مشکلات صنفی و علمی عدیده دانشجویان باشند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز ادامه داد: ما همچنان منتظر اعلام نظر مستدل دانشگاه پس از گذشت یک ماه در مخالفت با آقایان زاکانی، بذرپاش و طالب زاده خواهیم بود و عدم اعلام نظر را یا مخالفت سلیقه ای می پنداریم یا مخالفت با گرامیداشت روز استکبارستیزی؛ فلذا طبق قانون ضمن مخالفت با آغاز مجدد نهضت «سخنرانان حاشیه دار» در آینده نزدیک موجبات حضور شخصیت های دلسوزی که در چارچوب نظام موضع داشته اند را فراهم خواهیم کرد.

نظرات بینندگان