کد خبر: ۷۸۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۴ - ۱۴ آبان ۱۳۹۴
سالاد مطبوعاتی شیرازه/ 14 آبان 94

بازگشت بی سر و صدای «پالم» به محصولات لبنی در فارس/ بحثی که جلسات اقتصادی فارس را حرام می کند!

حضور مردم استان فارس در مراسم روز جهانی مبارزه با استکبار در روز گذشته محور مشترک روزنامه های امروز است.
سالاد

به گزارش شیرازه؛

سالاد «هنوز هم پالم؟!» مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز این تصور که نظارت بر سلامت مواد غذایی صرفا وظیفه بخش دولتی است را یک خطای راهبردی دانسته و گفته:« نظارت بر سلامت محصول، هم وظیفه بخش دولتی و هم وظیفه بخش صنعتی و تولیدی است»رزمجو در خصوص مصرف روغن پالم در صنایع لبنی بیان داشته:«کسی خواستار حذف پالم از صنایع لبنی نیست اما مساله بر سر چگونگی و میزان استفاده از آن در تولید محصولات لبنی است. در واقع به دلیل ارزان بودن این روغن، برخی برندهای معروف به جای استفاده از چربی های حیوانی، از روغن پالم- آن هم بسیار بیش از حد استاندارد- بهره می برند به طوری که به عنوان مثال استاندارد استفاده از پالم در تولید بستنی 10 درصد می باشد اما برخی تولید کنندگان تا 14 درصد نیز از آن استفاده می کنند» گفتنی است طبق تصمیم دولت قرار بود  کارخانجات لبنی از ابتدای مهرماه سال گذشته، هرگونه فرآورده‌های تولیدی خود را بدون استفاده از روغن پالم روانه بازار کنند.

«گرانی بلیت موزه ها، آمار گردشگران را کاهش نمی دهد؟!»خبر جنوب در شماره امروز خود گزارشی از افزایش نرخ بلیت موزه ها و اماکن تاریخی خبر داده و نوشته:« از اول آذرماه نرخ بلیت موزه ها و اماکن تاریخی سراسر کشور 50 درصد افزایش می یابد، افزایشی که دوستداران و فعالان حوزه گردشگری و میراث فرهنگی آن را اقدامی موثر و مناسبی می دانند و معتقدند تاثیر به سزایی در حفاظت از آثار تاریخی دارد اما می طلبد ارایه خدمات نیز در این اماکن ارتقا یابد»

«4 هزار سهمیه بیمه ای جدید برای کارگران ساختمانی و فصلی فارس در راه است»، رئیس انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی و فصلی شیراز با اعلام این خبر گفته:«از ابتدای سال جاری تاکنون یعنی در نیمه اول امسال، فارس سهمیه 13 هزار و 800 نفری برای بیمه کارگران و استادکاران ساختمانی و فصلی گرفت که در روز های اخیر 4 هزار نفر دیگر به این سهمیه اضافه شده اما هنوز به فارس ابلاغ نشده است»فرشیدیان گفته:« در بیمه سهمیه بندی شده، کل هزینه ای که لازم است فرد دارای شرایط پرداخت کند حول و حوش 60 هزار تومان است. این در حالی است که نوع آزاد آن هزینه 260 هزار تومانی برای افراد بیمه شده دارد ما به التفاوت این هزینه از طریق درآمد ناشی از صدور پروانه های ساختمانی تامین می شود» گفتنی است مدیرکل تامین اجتماعی فارس مدتی پیش گفته بود قرار است، از 50 هزار کارگری که در فارس «بیمه کارگران ساختمانی» شده اند، 8 هزار نفر خود را کاگر ساختمانی جازده اند! و حالا قرار است تا پایان سال، به مرور زمان متخلفان شناسایی شوند.

سالاد «کشف روستای 6هزار ساله در فارس» را تیتر یک کرده است. این روستا که در کامفیروز قرار گرفته با وسعتی بالغ بر 5 هکتار و مربوط به دوران فرهنگی لپویی است. عبور لوله گاز از این محدوده، جاده شیراز به کامفیروز و اخیرا آزادراه شیراز-اصفهان باعث کشف و تقویت گمانه زنی ها در مورد این اثر تاریخی شده است. این را سرپرست گروه باستان شناسی این محدوده عنوان کرده است. حبیبی در بخش های دیگر صحبت هایش به تشریح قسمت های مختلف این اثر پرداخته است.

«گرامیداشت 13 آبان در شیراز» تیتر عکس امروز است که منتخبی از تصاویر این روز بزرگ را در خود جا داده است.

«بشکه دوقلو» عنوانی است که برای یادداشت امروز انتخاب شده است. نویسنده در ابتدای این یادداشت آماری ارایه داده که با عقل جور در نمی آید: «سرانه مصرف نوشابه در ایران 435 لیتر است». و این یعنی هر نفر در طول روز بیش از یک و نیم لیتر نوشابه مصرف می کند! که نمی تواند واقعیت داشته باشد. نویسنده زلف قیمت بنزین را به این موضوع گره زده و گفته قیمت بنزین از نوشابه پایین تر است اما مصرف آن بسیار بیستر از استاندارد جهانی است.

سالاد رییس جمهور در جلسه هیات دولت گفته: «13 آبان نشان دهنده راه مقاومت و ایستادگی در برابر زیاده خواهی هاست». این گفته روحانی تیتر یک امروز شده است.

عکس امروز این روزنامه مربوط به مراسم سیزده آبان شیراز است که با صحبت های رییس سازمان اتمی که سخنران این مراسم بود تیتر شده است: «روش استکبارستیزی در منطق انقلابی ما گنجانده شده است».

سالاد با تعبیر ثبت دوباره استکبار ستیزی در سومین حرم اهل بیت(ع) با شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» به موضوع راهپیمایی 13 آبان شیراز پرداخته است: «شیراز در روز ملی مبارزه با استکبار، خروش مرگ بر آمریکا سر داد». نویسنده در این گزارش به تشریح وقایع این روز در شیراز پرداخته است.

سالاد موضوع وام و اعتبارات بانکی در فارس مدتی است که نقل همه جلسات اقتصادی و بانکی شیراز شده است. از مصرف شدن بیش از 50 درصد اعتبارات فارس در خارج از استان گرفته و تا وضعیت نابسامان معوقات بانکی. رییس انجمن تخصصی توسعه تجارت فارس با اشاره به همین موضوع گفته: «بحث وام و معوقات بانکی وقت جلسات اقتصادی فارس را حرام می کند» که تیتر یک امروز شده است. شرفی در گفتگوی اختصاصی خود با این روزنامه به مشکلات اقتصاد استان در این زمینه ها اشاره کرده است که مشروح این گفتگو در آخرین صفحه چاپ شده است.

دومین گفتگوی اختصاصی این رونامه با رییس پلیس راهور فارس است که که با تیتر «فراوانی تخلفات شهری شیراز با توانایی فیزیکی پلیس همخوانی ندارد» در صفحه نخست جای گرفته است. سرهنگ عباسی در این مصاحبه با اشاره وظایف و ماموریت های پلیس راهور خواستار ارتباط و همکاری بیش از پیش رسانه ها به این سازمان شده است.

سومین مصاحبه اختصاصی این روزنامه با آیت الله ایمانی و به مناسبت روز 13 آبان است که با تیتر «حضور مردم در تجمع 13 آبان نشانه تبری از دشمنان و پیمان مجدد با رهبری است» به نقل از وی در سومین صفحه این روزنامه کار شده است. تصاویری هم از این روز با شکوه در این گزارش چاپ شده است.

نظرات بینندگان