کد خبر: ۷۹۰۴۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۶ - ۱۵ آبان ۱۳۹۴

جهنم جنگل های بلوط فارس کجاست؟/ صادرات زغال از جهرم به کشورهای اروپایی!

تهیه و تولید زغال در 4 هزار کوره شهرستان جهرم یکی از این عوامل تهدید به شمار می رود.
به گزارش شیرازه، جنگل های بلوط زاگرس در کوره های ذغالی جهرم در حال تبدیل شدن به ذغال هستند.
خبرگزاری صدا و سیما نوشت: استان های فارس، خراسان جنوبی و لرستان از نظر وسعت رویشگاه های جنگلی در بین استان های کشور به ترتیب مقام های اول تا سوم را دارا می باشند.

فارس در بین 11 استان واقع در ناحیه رویشی زاگرس نیز مقام نخست را از نظر وسعت رویشگاه های جنگلی و درختی به خود اختصاص داده است.

بعد از استان فارس به ترتیب استان های لرستان و خوزستان در رده دوم و سوم قرار دارند.

جنگل های زاگرس حدود 40 درصد جنگل های ایران را تشکیل می دهد و سهم استان فارس از جنگل های زاگرس حدود 13 درصد است.

در استان فارس 10 میلیون عرصه مرتعی و جنگلی وجود دارد که 2 میلیون و 200 هزار هکتار آن عرصه جنگلی است.

اما مناطق جنگلی این استان در سال های اخیر با عوامل تخریب و تهدید کننده ای روبرو شده است.

تهیه و تولید زغال در 4 هزار کوره شهرستان جهرم یکی از این عوامل تهدید به شمار می رود.

به گفته مدیر منابع طبیعی شهرستان جهرم، بیشتر این کوره ها دارای مجوز هستند و برای تهیه زغال از چوب مرکبات باغ های این منطقه استفاده می کنند.

جهانگرد می گوید: در این کوره های زغالی از چوب درختان بلوط استفاده می شود که عمدتا از نقاط شمالی استان به این شهرستان قاچاق می شوند.

او می افزاید: کوه های شهرستان جهرم بدون جنگل های بلوط است ولی متاسفانه عده ای سود جو در شهرستان های نورآباد ممسنی، کازرون، منطقه کوهمره سرخی شهرستان شیراز و بخش کامفیروز شهرستان مرودشت اقدام به قطع درختان بلوط جنگلهای زاگرس می کنند و شبانه به طرف جهرم حمل و به کوره داران این شهرستان می فروشند.

مهرزاد بوستانی مدیر کل منابع طبیعی استان فارس هم در این رابطه می گوید: در طول هفته بین 2 تا 4 تن چوب بلوط در مبادی ورودی شهرستان جهرم کشف و ضبط می شود.

وی همچنین با اشاره به افزایش قاچاق چوب در فارس می افزاید: در شش ماه نخست امسال بیش از 3 هزار و300 کیلو چوب قاچاق و 7هزار و 218 کیلوگرم زغال قاچاق در فارس کشف و ضبط شد.

مدیرکل منابع طبیعی فارس تاکید می کند: خشکسالی و وجود آفت های فراوان در باغ های جهرم از یک سو و ورود چوب های قاچاق از دیگر استان های کشور مانند خوزستان، چهار مهال بختیاری وکرمانشاه از سوی دیگر و همچنین سودآوری فراوان باعث رونق کوره های زغالی در جهرم شده است.

او می افزاید: زغال هایی که از چوب درختان بلوط به صورت قاچاق در این کوره های دارای مجوز تهیه می شوند از طریق بنادر استان های بوشهر و هرمزگان به کشورهای حاشیه حوزه خلیج فارس و از آن جا به برخی کشورهای اروپایی قاچاق می شوند.

بوستانی درخصوص اقدامات انجام شده برای جلوگیری از قطع جنگل های بلوط زاگرس می گوید: امسال علاوه بر استفاده از نیروهای حفاظتی تمام وقت، 28 دستگاه خودرو بیابانی و 89 جنگل بان فصلی برای حفاظت از جنگل های فارس استفاده شده است.

او معتقد است، این اقدامات کافی نیست و برای حفاظت از این جنگلها کمک های مردمی ضروری است.
نظرات بینندگان