کد خبر: ۷۹۰۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۱ - ۱۶ آبان ۱۳۹۴
نماینده مردم شیراز در مجلس مطرح کرد:

لزوم راه اندازی مجمع خیرین کارآفرین در فارس/ مشکلات اداری به حدی است که کسی جرات سرمایه گذاری در فارس را ندارد

تاسیس مجمع خیرین کارآفرین می‌تواند کمک کند تا با اشتغال‌های کم‌هزینه تا اندازه‌ای مشکلات جامعه کم شود.

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ضرورت تاسیس مجمع خیرین کارآفرین گفت: مشکل ما در شرایط فعلی بیش از آنکه مشکل فضای آموزشی یا فضای بهداشتی و درمانی باشد، بیشتر مشکل اشتغال است. وقتی اشتغال نباشد، هم بزهکاری‌های اجتماعی تشدید می‌شود و نیاز به شکل‌گیری ساختارهای جدید مثل شورای عالی برخورد با معضلات اجتماعی ضرورت پیدا می‌کند و هم مردم پولی برای استفاده از فضاهای آموزشی و بهداشتی و درمانی ندارند. از طرفی با شرایط فقر و تنگدستی مردم فرصت کافی برای توجه به اعتقادات مذهبی هم پیدا نمی‌کنند.

جعفر قادری با تاکید بر اینکه اگر برای حل مشکل اشتغال از ظرفیت‌های خیرین در کنار ظرفیت‌های سرمایه گذاران استفاده کنیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود، گفت: همه فرصت‌های شغلی با سرمایه گذاری‌های کلان حل نمی‌شود بلکه با سرمایه گذاری‌های خرد هم می‌توان اشتغال‌هایی ایجاد کرد.

وی با اشاره به مشکلات جدی که برای سرمایه گذاری‌های کلان در استان وجود دارد، اظهار کرد: سرمایه گذاران توانمند نداریم و مشکلات اداری به حدی است که کسی جرات سرمایه گذاری در استان را پیدا نمی‌کند؛ برخلاف سایر استان‌ها که همه بسیج شده‌اند تا به سرمایه گذار برای سرمایه‌گذاری کمک کنند، در استان فارس همه بسیج شده‌اند تا مانع سرمایه گذاری شوند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با تصریح اینکه باید ظرفیت خیرین را به جای سرمایه‌گذاری در آموزش و موضوعات بهداشتی و درمانی به سمت اشتغال سوق دهیم، گفت: تاسیس مجمع خیرین کارآفرین می‌تواند کمک کند تا با اشتغال‌های کم‌هزینه تا اندازه‌ای مشکلات جامعه کم شود. اگر به دو ر و بر خودمان نگاه کنیم می‌بینیم برای تولید بسیاری از کالا‌ها نیاز به احداث کارخانه‌های بزرگ مقیاس نداریم بلکه با سرمایه گذاری‌های خرد و با راه اندازی واحدهای کوچک مقیاس هم می‌توانیم بخشی از مشکلات جامعه را حل کنیم. مگر درمورد چین و هند همه تولیدات آن‌ها محصول کارخانجات بزرگ صنعتی است؛ بسیاری از تولیدات آن‌ها در همین واحدهای کوچک مقیاس تولید و راهی بازار می‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که چه تولیداتی را می‌توان در واحدهای کوچک مقیاس و با سرمایه گذاری خیرین تولید کرد، گفت: تولید لباس و پوشاک، کیف و کفش، مواد غذایی، فرش، قالیچه و تابلو فرش، تولید گوهرسنگ‌ها و حتی برخی محصولات فلزی را می‌توان با استفاده از واحدهای کوچک مقیاس و سازماندهی تولید در منازل افراد تولید کرد.

قادری ابراز کرد: اگر مجموعه‌ای متولی تامین مواد اولیه، فروش اقلام تولید شده و تامین آموزش‌های لازم و معرفی تکنولوژی‌های روز باشند، تولیدکنندگان در واحدهای خرد و خانگی می‌توانند بسیاری از نیازهای جامعه را تولید کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به مشکل تولیدکنندگان خرد که خودشان نمی‌توانند به همه مراحل تولید ورود پیدا کنند بر ضرورت وجود مجموعه‌ای که درخدمت تولیدکننده باشد، تاکید و اظهار کرد: اگر خیرین ورود پیدا کنند و بخشی از سرمایه ثابت مورد نیاز این تولیدکنندگان را تامین و با کمک شهرداری و یا فضای مجازی برای فروش تولیدات آن‌ها اقدام و از ظرفیت‌های واحدهای آموزشی فنی و حرفه‌ای استفاده کنند، تولیدات کوچک مقیاس ما هم توان رقابت پیدا می‌کند.

قادری با تصریح اینکه در کشور برای حمایت از تولیدات خانگی و کوچک مقیاس متولی وجود ندارد، گفت: بخش عمده از منابع کشور به سمت تولیدات بزرگ مقیاس سوق داده می‌شود و با مشکلاتی که برای برخی از این سرمایه گذاری‌ها پیش می‌آید همه مشکلات کشور حل نمی‌شود. بخشی از منابع هم که به واحدهای کوچک مقیاس اختصاص داده می‌شود چون این بخش متولی ندارد، منابع به هدر می‌رود بنابراین باید برای حل بخشی از مشکلات واحدهای کوچک مقیاس توان مالی و سرمایه گذاری خیرین را به خدمت گرفت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به اینکه چرا هدایت منابع خیرین به سمت ایجاد اشتغال را ارجح‌تر از تاسیس فضاهای بهداشتی و درمانی و آموزشی می‌دانید، توضیح داد: استان فارس از نظر درآمد سرانه و اشتغال وضعیت نامناسبی دارد. درآمد سرانه ما حدود ۶۶ درصد درآمد سرانه متوسط کشور است، نرخ بیکاری در استان بالاست، نرخ بزهکاری‌های اجتماعی در فارس بیشتر از سایر استان‌هاست و ریشه همه این مشکلات در فراهم نبودن فرصت‌های شغلی است.

وی ادامه داد: وقتی خانواده‌ها نمی‌توانند برای فرزندان خود شغل و درآمد تامین کنند، دزدی و سرقت و فسادهای اخلاقی و خودفروشی‌ها توسعه پیدا می‌کند لذا باید از ظرفیت‌های مالی خیرین استفاده کرد. اگر مردم درآمد و شغل داشته باشند می‌توانند پول دارو و درمان و مدرسه خود را بدهند.

قادری با بیان اینکه مشکل ما در فارس این است که پول خیرین و کمک‌های آن‌ها به ساخت فضاهای آموزشی و بهداشتی و درمانی جایگزین اعتبارات دولتی شده است، تصریح کرد: باید کمک خیرین مکمل اعتبارات و تسهیلات دولتی باشد چراکه اگر ما به جای دولت مدرسه و درمانگاه ساختیم، دولت برایمان نه مدرسه و درمانگاه می‌سازد و نه به اشتغال ما کمک می‌کند. اگر این پول‌ها را برای اشتغال و تولید به‌کار گرفتیم هم دولت برای توسعه تولید به ما وام می‌دهد و هم از اعتبارات و بودجه‌های دولتی کسری درمانگاه و مدرسه را در استان تامین می‌کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه عقل و منطق ایجاب می‌کند تا پول خیرین فارسی جایگزین اعتبارات دولتی نباشد بلکه کانالی برای جذب کمک‌های دولتی باشد، گفت: دولت برای ریشه کن کردن مشکلات اجتماعی و بزهکاری‌ها به ما کمک نمی‌کند بلکه باید خودمان دست به کار شویم و حمایت‌های مالی خیرین را برای احداث مجموعه‌ها و واحدهای تولیدی کوچک مقیاس به کار گیریم تا از این طریق مشکل معضلات اجتماعی را حل کنیم.

قادری پیشنهاد داد: هیات‌های مذهبی علاوه بر تامین نیازهای روحی جوانان به فکر تامین شغل جوانان هیاتی هم باشند چراکه بهتر می‌توانند اعضای هیات را حفظ کنند؛ چه اشکالی دارد هیات‌ها از امکانات مالی خیرین و تسهیلات دولتی برای اشتغال اعضای خود استفاده کنند.

وی در پاسخ به اینکه بهتر است چه نهاد و سازمانی متولی و دست اندرکار راه اندازی مجمع خیرین کارآفرین شود، گفت: اگر موضوع با محوریت آیت الله ایمانی نماینده ولی فقیه در استان و استانداری و سایر دستگاه‌های اداری دنبال شود، همراهی و کمک خیرین و دستگاه‌های اداری را خواهیم داشت که مطمئنا نمایندگان مجلس هم با این مجموعه همراهی می‌کنند بنابراین اگر این سه گروه در کنار هم قرار گیرند، می‌توان در استان کارهای بزرگی انجام داد.

قادری با بیان اینکه اگر خیریه‌هایی که اقدام به کارآفرینی می‌کنند مورد حمایت اداری و بانکی قرار گیرند می‌توانند مشکل بخش عمده‌ای از از جوانان را حل کنند، اظهار کرد: اگر واحدهای بزرگ اداری به عنوان تقاضاکنندگان عمده متعهد شوند از تولیدات این واحد‌ها استفاده کنند واحدهای زیادی در استان فعال می‌شوند و باید همه با هم همراه شویم تا کارآفرینی به یک ارزش تبدیل شود و اهمیتش از سایر کارهای خیر کمتر نباشد.

وی درخصوص عضویت در مجمع خیرین کارآفرین هم توضیح داد: هر چند سرمایه گذارانی که ایجاد اشتغال می‌کنند آن‌ها هم کارآفرین هستند ولی این مجمع بنا هست کارآفرین‌های خیر را دور هم جمع کند. کار این کارآفرین‌ها شبیه به مراکز رشد در پارک‌های علم و فناوری است. این افراد باید افراد جویای کار را در ابتدای کار زیر پر و بال بگیرند و بعد از چند سال که امکان خود اتکایی و راه اندازی کار مستقل پیدا کردند کمک کنند تا به صورت مستقل برای خود و دیگران کار ایجاد کنند.

قادری با تصریح اینکه هدف این نیست که مجموعه خیرین کارآفرین برای یک عده‌ای که امکان کار مستقل دارند مادام العمر کار تعریف کند، گفت: اگر فردی امکان کار مستقل دارد، باید به او کمک کرد تا به صورت مستقل کار پیدا کند اما اگر افرادی نمی‌توانند به صورت مستقل کار کنند و باید همیشه تحت حمایت شاغل باشند، باید برای این‌ها هم کار و شغل ایجاد کرد.

نظرات بینندگان