کد خبر: ۷۹۰۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۲۳ آبان ۱۳۹۴

بیات: با تصویب طرح توسعه حرم سید تاج‌الدین غریب این حرم از غربت خارج می‌شود

بیات گفت: اکنون پیگیر بخش نهایی و تصویب طرح توسعه حرم در کمیسیون ماده 5 استانداری هستیم.

به گزارش خبرنگار سرویس سومین حرم شیرازه، مسئول هیئت امنای آستان مقدس حرم سید تاج‌الدین غریب با اشاره به غربت این حرم مطهر گفت: حرم مطهر سید تاج‌الدین غریب در منطقه دروازه کازرون و در بافت قدیم شیراز واقع شده و با توجه به وجود مغازه‌های میوه‌فروشی‌ و ماهی‌فروشی در اطراف آن و عدم دسترسی آسان به این حرم مطهر در غربت قرار گرفته است.

محمد بیات با بیان اینکه آرامگاه نوه حضرت ابوالفضل(ع) و نوه امام حسن مجتبی(ع) در این مکان مقدس قرار دارد، اظهار کرد: طی یک‌سال و نیم گذشته اقدامات خوبی برای خارج شدن این امامزاده از غربت و محرومیت انجام داده‌ایم ازجمله اینکه با کمک شهرداری شیراز تعدادی از خانه‌های سمت شمال شرق حرم خریداری و حدود 800مترمربع فضا آزادسازی شد و اکنون گذر سمت شمال شرق باز شده است.

وی که از فروردین سال گذشته مسئولیت هیئت امنای حرم سید تاج‌الدین غریب را برعهده گرفته است و همچنین مشاور شهردار در بافت قدیم شیراز است، گفت: سهم کمک‌ اداره کل اوقاف استان فارس به عنوان متولی اصلی حرم امامزادگان و اداره میراث فرهنگی و گردشگری در تعمیر، تجهیز و توسعه حرم ناچیز بوده است اما آقای ذوالانوار و شهردار شیراز تلاش‌های بسیاری درجهت توسعه حرم انجام داده‌اند.

مسئول هئیت امنای آستان مقدس حرم سید تاج‌الدین غریب اظهار کرد: اداره میراث فرهنگی مدعی است که سردر، گنبد و آینه‌کاری حرم میراثی است و اگر این موارد آسیببی ببیند می‌گویند چرا بنای میراثی تخریب شده اما تاکنون ریالی برای حفظ و تعمیر آن هزینه نکرده‌اند.

بیات با بیان اینکه حرم مطهر سید تاج‌الدین غریب در 300سال اخیر تعمیر نشده بود، خاطرنشان کرد: آقای ذوالانوار، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی سال گذشته 400میلیون تومان از محل بودجه ماده 180 به حرم اختصاص دادند که امسال تحقق پیدا کرد و با این پول، کار مرمت و بازسازی آیینه‌کاری و گنبد حرم را آغاز کرده‌ایم و سایر تعمیرات را نیز انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به درحال ساخت بودن ساختمان سرویس بهداشتی حرم گفت: شهرداری شیراز دو کانکس هشت واحدی را برای رفع معضل عدم وجود سرویس بهداشتی در این منطقه در حرم مطهر مستقر کرده است.

مسئول هیئت امنای حرم سید تاج‌الدین غریب با بیان اینکه علیرغم تلاش‌های زیاد طی سال‌های گذشته اما هنوز طرح توسعه حرم تصویب نشده است، ابراز کرد: طی یک‌سال و نیم گذشته طرح توسعه حرم تهیه و تدوین شده که در اداره میراث فرهنگی و گردشگری و کمیته‌های مختلف اداره مسکن و شهرسازی بررسی شده و اکنون پیگیر بخش نهایی و تصویب آن در کمیسیون ماده 5 استانداری هستیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه خدمت به حرم توشه آخرت است و باید جهادگونه باشد، اظهار تأسف کرد که طرح توسعه حرم ماه‌ها در ادارات میراث فرهنگی و مسکن و شهرسازی منتظر یک تاییدیه و امضا ماند.

بیات اظهار امیدواری کرد که با تصویب طرح توسعه حرم و تملیک خانه‌های اطراف حرم گذری از بلوار سیبویه به حرم باز و از غربت کنونی خارج شود.

وی در ادامه سخنان خود به اقداماتی که برای افزایش زائرین و رونق حرم انجام شده اشاره و اظهار کرد: با کمک سازمان ترافیک شهرداری شیراز تابلوهای اطلاع‌رسانی در سطح شهر و اطراف حرم برای راهنمایی زائران نصب شده است.

مسئول هیئت امنای حرم سید تاج‌الدین غریب درآمد حاصل از غبارروبی حرم را به طور میانگین شش میلیون تومان و هزینه‌های حرم از جمله حقوق خدامی که استخدام اوقاف هستند را حدود 9 میلیون تومان در ماه عنوان و خاطرنشان کرد: درآمد حرم فقط از غبارروبی داخل ضریح است و درآمد دیگری ندارد و برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در حرم باید از خیرین کمک بگیریم.

بیات ضمن تقدیر از همکاری شهرداری شیراز در رفع مشکلات مربوط به حرم مطهر سید تاج‌الدین غریب، خواستار توجه بیشتر اداره کل اوقاف و امور خیریه و اداره میراث فرهنگی و گردشگری به این حرم مطهر شد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴
0
قبول باشه