کد خبر: ۷۹۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۸ - ۱۷ آبان ۱۳۹۴
کاش اندازه این 19 ساله ها «اقتصاد مقاومتی» را درک‌ می‌کردیم!

کارآفرینی با پول «توجیبی»/ کشتی گیر جوان مرودشتی با تولید قارچ میلیونر شد!

از بچگی هرچه عیدی داشتم و پول تو جیبی های معوقه و حتی پول مهدکودکی هم که مرا ثبت نام نکرده بودند بعلاوه پول چند تا جوجه رنگی که داشتم، مجموع آنها یک میلیون تومان شد و دو میلیون تومان هم خودم داشتم و دو میلیون تومان دیگر هم خواهرم داد و با پنج میلیون تومان کار را شروع کردم.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از مرودشت نا، در شهرستان مرودشت کارآفرین ها در رشته های مختلف مشغول به فعالیت هستند و گرچه حوزه فعالیت آنها متفاوت است اما برخی دغدغه های آنها مشترک است. در ذیل، متن مصاحبه مرودشت نا با مهدی زارعی نژاد یکی از جوانترین کارآفرین های مرودشتی آمده که با کارگاه تولید قارچ پا به عرصه کارآفرینی گذاشته است.

مهدی زارع کارآفرین مرودشتی تولید کننده قارچ در مرودشت

چه چیز باعث شد به سمت تولید قارچ بروید؟

علاقه شخصی مرا به سمت قارچ کشاند و در خصوص میزان تولید و سود دهی آن تحقیق کردم و آموزش های لازم هم دیدم و کار را شروع کردم.

 سرمایه اولیه شما چقدر بود؟

از سال 90 شروع به کار کردم با سرمایه تقریبا 5 میلیون تومان و الان تقریبا به سرمایه صد میلیون تومانی رسیدم و ماهانه دو تن قارچ توزیع می کنم.

مرودشت

 کسی هم شما را در این مسیر حمایت کرد؟

با حمایت خانوده کار را شروع کردم و یک سال پیش بسیج سازندگی سپاه و دفتر نماینده حمایت هایی کردند و توانستم سیستم سالن ها را صنعتی کنم و تعداد سالن ها را از یک سالن به سه سالن افزایش دهم.

یک ترم دانشگاه نرفتید. ماجرای آن یک ترم چیست؟

سال دوم و سوم دبیرستان چون به مسابقات کشتی می رفتم و تو لیگ کشتی بودم نتوانستم درسم را مرتب بخوانم و با مجموعه ای از دروس پاس نشده روبرو شدم و همین باعث شد که یک ترم نتوانم به دانشگاه بروم و دی ماه به دانشگاه رفتم اما در وقفه ای که در درس هایم ایجاد شد آموزش های لازم را برای کار قارچ دیدم.

کارگاه تولید قارچ مرودشت

جریان یک میلیون تومان سرمایه اولیه تان چیست؟

از بچگی هرچه عیدی داشتم و پول تو جیبی های معوقه و حتی پول مهدکودکی هم که مرا ثبت نام نکرده بودند بعلاوه پول چند تا جوجه رنگی که داشتم، بزرگ شدند و آنها را کشتند و خوردند حساب کردم و مجموع آنها یک میلیون تومان شد و دو میلیون تومان هم خودم داشتم و دو میلیون تومان دیگر هم خواهرم داد و با پنج میلیون تومان کار را شروع کردم.

کُشتی را به کجا رساندید؟

سال سوم راهنمایی از نظر فیزیکی خیلی ضعیف بودم و مرا در کشتی راه نمی دادند و به هر ترتیبی بود مربی ام مرا صدا زد و گفت: «بیا و تمریناتت را شروع کن اما اگر ببینم به درد کشتی نمی خوری می گویم ورزشت را عوض کنی».

در کشتی با مربی به نتیجه رسیدم و در دو سال اولیه توانستم در استان مقام هایی را به دست بیاورم و در شهرستان به یک کشتی گیر برجسته تبدیل شوم و به لیگ کشتی راه پیدا کردم و چندین بار در لیگ کشتی مسابقه دادم و نتایج خوبی هم گرفتم و پیشرفت من در ورزش و کشتی خیلی خوب بود و بعد از آن به کار تولید آمدم و بحث تولید را دنبال کردم. امسال هم به مسابقات می روم اما بحث تولید باعث شده کمتر در کشتی وقت بگذارم.

کرگاه تولید قارچ کوشک کناره

شباهت های تولید قارچ و کشتی؟!

کار کشتی و قارچ را می توان از نظر سختی و شکست ها به هم شباهت داد و شکست هایی که در کشتی وجود دارد در همین کار هم وجود دارد و انگیزه هایی که در هر دو کار باید وجود داشته باشد. در حال حاضرهم با کار کشتی می گیرم و بعضی وقت ها عقب می افتم. همانند کشتی که باید تمرین کنی تا به مسابقه بروی اینجا هم باید برخی کارها را انجام دهید تا بتوانید تولید داشته باشید و موفق شوید.

شکست در کار شما چه جایگاهی دارد؟

در کار ما شکست بسیار است و کار ما یک کار ریسک محور است. در یک دوره حدود دوازده میلیون ضرر داشتیم و در یک دوره هم تقریبا یکی دو میلیون تومان ولی دوره های موفقیت ما بیشتر از دوره های شکست مان بوده است.

تولید کننده قارچ در مرودشت

چه چیز باعث شد بعد از شکست دوباره به خود بیایید؟

من یک هدف داشتم و کسی که بخواهد به آن هدف دست باید هر مسئله ای هم که پیش بیاید ادامه می دهد و متوقف نمی شود.

در کارگاه شما چند نفر مشغول هستند؟

در حال حاضر در این کارگاه 6 نفر فعالیت می کنند و اکثر آنها سرپرست خانواده و از قشر ضعیف جامعه هستند.

توصیه شما به کسانی که می خواهند به تولید قارچ بپردازند چیست؟

توصیه ام این است که در هر کاری می خواهند وارد شوند  از کم شروع کنند و من روز اول از یک محیط سیزده متری شروع کردم و الان در یک فضای تقریبا سیصدمتری کار می کنم. اگر از کم شروع کنند بیشتر موفق هستند تا اینکه بخواهند بروند یک مجموعه بزرگ راه بیندازند و وسط راه کم بیاورند. در صورتی که با کم شروع کنند راحت تر می توانند بازار فروش برای خود پیدا کنید.

مهدی زاعی نژاد تولید کننده قارچ در مرودشت

الگوی شما در زندگی؟

تلاش کردم طوری زندگی کنم که الگو قرار بگیرم تا این که بخواهم کسی را الگو قرار بدهم.

برای آینده چه برنامه ای دارید؟

با همکاری دفتر نماینده مجوز تاسیس کارخانه در شهرک صنعتی فتح آباد را گرفتم و سال آینده شروع به ساخت و ساز می کنم و اگر آنجا راه بیفتد هم بحث تولید قارچ را داریم و هم به فرآوری قارچ می پردازیم.

پدر مهدی زارع نژاد کارآفرین مرودشتی

انتظارات شما از مسئولان چیست؟

وقتی هم سن و سال های ما به یک اداره وارد می شوند و توقع و خواسته ای دارند خیلی اذیت می شوند و به آنها توجه نمی شود تا کارشان راه بیفتد.

بحث دیگر حمایت های مالی است که مسئولان می توانند داشته باشند و همین ملکی که ما در آن هستیم یک ملک استیجاری است که متروکه بوده و هیچ استفاده ای از آن نمی شد و اگر از همان اول در یک ملک استاندارد و مختص کار قارچ فعالیت می کردیم نسبت به شرایط فعلی موفق تر بودیم واین ها به کم کاری بعضی از مسئولان باز می گردد که چندین بار برای دریافت حمایت ها مراجعه کردیم اما متاسفانه حمایت نشدیم و تنها دو گروه واقعا همکاری کردند، یکی بسیج سازندگی که وام و تسهیلاتی به ما اعطا کرد و یکی هم دفتر نماینده که در توسعه کارمان از ما حمایت کردند.


نظرات بینندگان