کد خبر: ۷۹۱۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۶ - ۱۷ آبان ۱۳۹۴

ناگفته‌هایی از نحوه شهادت سردار همدانی در سوریه

رئیس کمیته دفاعی مجلس شورای اسلامی جزئیاتی را درباره فعالیت مستشاران ایرانی در سوریه و نحوه شهادت "سردار همدانی" بازگو کرد.
به گزارش شیرازه به نقل از تسنیم، اسماعیل کوثری رئیس کمیته دفاعی مجلس شورای اسلامی، با حضور در برنامه "من طهران" شبکه خبری العالم، جزئیاتی را درباره فعالیت مستشاران ایرانی در سوریه و نحوه شهادت "سردار همدانی" بازگو کرد.

"اسماعیل کوثری" گفت: شهید بزرگوار سردار همدانی از همان روزهای اول که مشکلی برای سوریه به وجود آمد، برای کمک به مردم به این کشور رفت و در آنجا نیروهای مردمی را برای مقابله با متجاوزانی چون داعش و جبهه النصره، سازماندهی و آماده کرد.

کوثری افزود: می توان گفت وی در سوریه تا یک سال پیش مسوولیت داشت، و پس از آن به تهران بازگشت و در تهران مسوولیتهایی را عهده دار بود و کار خود را دنبال می‌کرد.
وی خاطرنشان کرد: اخیرا پس از به وجود آمدن همکاری و هماهنگی بین روسیه، ایران، عراق، سوریه و حزب الله، سردار همدانی به خاطر آنکه به کل منطقه آشنایی کامل داشت، به منطقه حلب رفت تا آنجا را از نزدیک مشاهده و در چارچوب همان کار مستشاری به فرماندهان نظامی کمک کند.
کوثری تأکید کرد: فرماندهان ما این طور نیستند که عقب بنشینند و بگویند بقیه جلو بروند؛ بلکه یک فرمانده قبل از آغاز عملیات جلو می رود و وضعیت را ارزیابی می کند، زیرا پس از آن راهنمایی او بسیار دقیق خواهد بود، و دقیق دستور می دهد.

نحوه شهادت سردار همدانی

نماینده مردم تهران و رئیس کمیته دفاعی مجلس شورای اسلامی، درباره نحوه شهادت سردار همدانی اظهار داشت: سردار همدانی وقتی در حال حرکت به سوی منطقه بود، به دلیل باریک بودن جاده و زیاد بودن سرعت، خودروی وی هنگام سبقت از یک کامیون واژگون و بر اثر این حادثه شهید همدانی دچار ضربه مغزی شد.

کوثری افزود: باید بگوییم که سردار همدانی همه وجودش در راستای اعتلای اسلام عزیز و کمک به مستضعفان و مسلمانان دنیا بود؛ وی در سوریه مسوولیتی نداشت و برای کمک به آنجا رفته بود.

رئیس کمیته دفاعی مجلس گفت: دلیل اینکه ما به ایشان می گوییم شهید، این است که وی هم هجرت کرد و هم مجاهدت؛ وی قبل از انقلاب هم به همراه شهید بزرگوار آیت الله مدنی در همدان علیه طاغوت مبارزه می کرد، و طی این سالها همواره برای مقابله با کفار و جریانهای انحرافی و زورگویان و زیاده خواهان و مستکبران دنیا آماده بود، به صورتی که در مقطعی به دلیل نیاز به حضور ایشان به آفریقا رفت؛ و در نهایت ایشان به همان چیزی که دنبالش بود رسید و به لقاء الله پیوست.

علت افزایش شمار شهدای مستشاران ایرانی در سوریه

کوثری درباره افزایش شمار شهدای مستشاران ایرانی در سوریه گفت: علتش این است که شمار مستشاران را در صحنه عمل افزایش دادیم و این امر نیز به موفقیت هایی در زمینه سرکوب کردن گروه تروریستی داعش و بیرون راندن آنها از منطقه ای در حلب منجر شد.

وی افزود: طبیعی است که در چنین شرایطی تعداد بیشتری نسبت به گذشته شهید داشتیم، و این را هم اعلام کردیم.

کوثری اظهار داشت: عزیزانی که به آنجا به صورت عاشقانه و داوطلبانه می روند، هنگام آغاز عملیات عقب نمی ایستند و نمی گویند که نیروها  خودشان بروند بلکه آنها هم در صحنه حضور دارند و موقعی که در صحنه حضور داشته باشند باعث می شود که این مسائل هم پیش بیاید.

وی خاطرنشان کرد: ولی درباره موفقیتهایی که در کنار ارتش سوریه و نیروهای مردمی سوریه و عزیزان دیگری مانند حزب الله لبنان به دست آورده اند، باید گفت که این موفقیتها بسیار بزرگ بوده است

کوثری افزود: در برابر این موفقیت های بزرگ تعدادی از عزیزان ما هم که تقریبا انگشت شمار بوده اند، شهید شده اند. و ما هم آرزو می کنیم که بتوانیم مسیر اینها را انشاء الله ادامه دهیم؛ به خاطر اینکه عزت مسلمانان در کمک به مستضعفان و کمک به مردم سوریه و منطقه است، تا این که از این داعشی که در اصل دست پرورده آمریکا و صهیونیسم و عربستان و کشورهای دیگر است، و عناصر آن از 80 کشور دنیا آمده اند، خلاص شویم و آنها را از منطقه بیرون کنیم تا این که مردم منطقه به راحتی به زندگی خود ادامه دهند

افزایش تعداد مستشاران ایرانی در سوریه

رئیس کمیته دفاعی مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این سؤال که برخی از خبرگزاریهای خارجی مدعی شده اند تعداد مستشاران ایرانی در سوریه تقریبا 2هزار نفر است، گفت: ما افزایش داشتیم نه این که نداشتیم، اما نه این تعداد که ذکر می کنند؛ چون ما بالاخره بیشتر در زمینه انتقال تجربه دفاع مقدس فعالیت می‌ کنیم که واقعا باید گفت که حتی آمریکاییها در آن مانده اند.

کوثری افزود: ارتش بعث عراق هم نتوانست (در مقابل ایران) به هدفهای خود برسد و اقدامی که می خواست انجام دهد؛ ما تجربه بسیار بالایی را به دست آوردیم و این تجربه را با یک تعداد از نیروهای خودی با عنوان مستشاری منتقل می کنیم. که بعضی از آنان در حین عملیات در منطقه عملیاتی وارد می شوند و این باعث می شود که ما نسبت به گذشته تعداد بیشتری شهید بدهیم و نمی خواهیم پنهان بکنیم، بلکه آمار آن مشخص است در هر شهر و محله ای این شهدا تشییع می شوند

وی با بیان این که ما هم درحال پیش بینی هستیم و هم پیش گیری، خاطرنشان کرد: با این کار گروههای تکفیری به طرف مرزهای ما نخواهند آمد. زیرا در همان منطقه با همکاری کشورهای دیگر مثل روسیه و عراق و سوریه و حزب الله لبنان آنها را محدود می کنیم تا اینکه سرکوب شوند و گسترش پیدا نکنند

سیاست عربستان مبتنی بر خام گویی است

اسماعیل کوثری درباره دلیل سیاست‌های خصمانه عربستان سعودی علیه جمهوری اسلامی ایران و منطقه گفت: عربستان می خواست خودش را این طور مطرح کند که در منطقه حرف اول را می زند.

وی افزود: عربستان تلاش می کرد خود را به عنوان شاخص نشان دهد و در نهایت این چنین باشد که بتواند کشورهای مسلمان را اداراه کند و کشورهای منطقه را تحت پوشش و سلطه خود قرار بدهد، اما با سیاست های مبتنی بر وابستگی به استکبار جهانی و حتی تا حدی رژیم اشغالگر قدس - که برای خود تاحدی امتیاز می داند- در نهایت مرتکب اشتباه بزرگی شد؛ و در نهایت تصمیم گیری هایش این چنین شد که مسلمانان کشورهای دیگر به تصمیم های سیاستمداران عربستان تاحدی شک و تردید نشان دهند

کوثری اظهار داشت: نمونه (این سیاست ها) این است که زمانی که بیداری اسلامی در منطقه شروع شد عربستان و مسوولان سیاسی این کشور دقیقا در جهت مقابله با بیداری اسلامی  عمل کردند، و همین عمل باعث شد که دچار اشتباه های بزرگی شوند، از جمله به جای این که کاری کنند با مسلمانان همسو شوند، می بینیم که به گونه ای موضع گیری کردند که در نهایت سیاست های آمریکا و صهیونیست ها را به اجرا گذاشتند، و اکنون هم با هزینه های بالایی سیاست های آنها را در منطقه پیاده می کنند

رئیس کمیته دفاعی مجلس تأکید کرد: نمونه این اقدام جنگ نیابتی است که آمریکایی ها در منطقه به راه انداخته اند. زمانی که آمریکایی ها به علت تلفاتی که به ویژه در عراق دادند، نتوانستند در منطقه بمانند، عربستان با پول هایی که هزینه کرد و سیاست هایی که در منطقه به اجرا گذاشت (در این مسیر حرکت کرد).

سردرگمی سیاسی عربستان

کوثری خاطرنشان کرد: باید بگوییم که این مساله باعث شد کشورهای مسلمان و خصوصا ملت های مسلمان نسبت به سیاست های عربستان سعودی بسیار بدبین باشند، و در نهایت این شده است که الان عربستان در سیاست های خود دچار سردرگمی شده و نمی داند که اکنون چگونه باید از این مخمصه خارج شود.

وی درباره علت اتهام های عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی به جمهوری اسلامی ایران و این که مدعی شد ایران در منطقه شرارت می کند و سرزمین های عربی را اشغال کرده است، گفت: مساله این نیست که ایران بخواهد سرزمینی را اشغال کند. یک جا  نشان دهند و ثابت کنند که ایران به آنجا حمله و آنجا را اشغال کرده باشد و اصلا شروع کننده جنگ بوده باشد. چنین جایی را نمی توان پیدا کرد و این را نه این که ما بگوییم بلکه کسی نمی تواند چنین جایی را پیدا کند.

کوثری تأکید کرد: اینکه ایران اکنون به عنوان مستشاری در سوریه حضور دارد، در اصل از سال 1361 (1982) پس از عملیات آزادسازی خرمشهر بود. ایران بر اساس توافقی که با طرف سوری داشت یک سری نیرو در آنجا مستقر کرده بود، لذا اینگونه نیست که ما بدون اطلاع مسوولان سیاسی و نظامی سوریه به آنجا رفته باشیم. آنها کمک خواستند و ما هم در اصل به آنها کمک می کنیم.

رئیس کمیته دفاعی مجلس اظهار داشت: آنها (عربستان و حامیانش) می خواستند ظرف دو ماه نظام سوریه و در راس آن بشار اسد را سرنگون کنند، سوری ها از ما کمک خواستند و ما نیز به آنها کمک کردیم و این مساله باعث عصبانیت مسوولان عربستان سعودی شده است و وزیر امور خارجه آن کشور می گوید ایران (سوریه را) اشغال کرده است. هر زمانی که مسوولان سوریه نخواهند، ایران به دنبال این نخواهد بود که در آنجا بماند و خیلی راحت از آنجا خارج می شود.

وی افزود: ارتش عراق در زمان صدام حسین (دیکتاتور معدوم عراق) کشور ما را اشغال کرد که البته ما آنها را بیرون کردیم، اما اکنون ما به عراق برای مقابله این کشور با داعش کمک می کنیم.  این که وزیر امور خارجه عربستان سعودی به علت جوانی و ناپختگی چنین می گوید که ایران سرزمین کشورهای عربی را اشغال کرده است ناشی از بی تدبیری زیاد و ناپختگی اوست.

عربستان سیاست‌های استکبار جهانی را دنبال می کند

کوثری گفت: حافظ اسد (پدر بشار اسد) در زمان دفاع مقدس به ما کمک کرد و ما هم اکنون به آنها کمک می کنیم. در هر کشوری این  طبیعی است که  با یکدیگر ارتباط برادرانه داشته باشند. لذا به هیچ وجه چنین صحنه و موضوعی در ذهن ما نیست بلکه ما به دنبال این هستیم که هر چه زودتر تروریست ها از سرزمین سوریه و عراق رانده شوند و خود مردم این دو کشور برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند و همان تعداد کمی نیرو که ما در آنجا داریم- ان شاء الله- هر چه سریع تر به کشور خودمان بازگردند و در نهایت منطقه شاهد آرامش خوبی باشد. بنابراین، ما  این (سیاست های عربستان) را در اصل به علت سیاست های استکبار جهانی و صهیونیسم می دانیم که عربستان هم متاسفانه همان سیاست ها را دنبال می کند.

رئیس کمیته دفاعی مجلس درباره ناپختگی و خامی عادل الجبیر و این که برخی ها معتقدند که سخنان وی خارج از عرف دیپلماتیک است که به نوعی سیاست های خصمانه عربستان را بیشتر نشان می دهد و چگونه باید این وضعیت را  اصلاح کرد، گفت: یکی از نمونه های این ناپختگی سیاستمداران عربستان- که در نتیجه تغییر و تحولی که در چند ماه گذشته ایجاد شده است- حمله همه جانبه آنها به یمن است. اگر (الجبیر) یک سیاستمدار کهنه کاری بود حتما اظهار نظری می کرد که در ارتباط با یمن چنین اقدامی صورت نگیرد، اما ما می بینیم که به علت ناپختگی و بی تجربگی دیپلماسی عربستان سعودی است که این کشور سراسیمه به یمن حمله کرد و اکنون مسوولان این کشور در این مسأله مانده اند.

کوثری تأکید کرد: از آنجا که نمی توانند از اشتباه و باتلاق بزرگی که در آن افتاده اند، خارج شوند به ایران تهمت می زنند که مثلا ایران سوریه را اشغال کرده است. در صورتی که همه مردم جهان و منطقه و همه کسانی که کار را در این زمینه دنبال می‌کنند، می‌دانند ایران کوچک ترین چشمداشتی به هیچ کشوری ندارد.

رئیس کمیته دفاعی مجلس شورای اسلامی، درباره ارزیابی خود از نشست اخیر وین درباره سوریه و این که آیا موضوع بشار اسد ، رییس جمهوری سوریه، همچنان خط قرمز ایران است، گفت: ما معتقدیم خود مردم سوریه باید دقیقا در این خصوص تعیین تکلیف کنند.

مواضع عربستان درباره سوریه از سر ناپختگی است

وی افزود: آمریکا، اروپا و بسیاری از کشورهای دیگر که دم از دموکراسی می زنند، در عمل هم باید پایبندی خود را نشان دهند، نه این که فقط حرف بزنند ولی در مقام عمل بگویند هر چیزی که ما می خواهیم باید همان شود .. این کجایش دموکراسی است.

کوثری تأکید کرد: این حرفی که عربستان به نیابت از امریکا و برخی کشورهای دیگر می گوید مبنی بر این که ما مدت زمان مشخص کنیم تا بشار اسد کناره گیری کند، از سر ناپختگی است.

کوثری خاطرنشان کرد: بشار اسد با انتخابات به قدرت رسید و حالا اگر بخواهد کناره گیری کند معلوم است که مردم سوریه نمی گذارند. بشار اسد در کنار خود مردم سوریه و زیر آتش ایستاده و کشورش را حفظ کرده است، وی 5 سال است دارد تمام سختیها را تحمل می کند تا کشورش را یکپارچه نگه دارد، بنابراین چرا باید برای مردم سوریه تعیین تکلیف کنیم.

تعیین تکلیف برای سوریه و بشار اسد، خط قرمز ایران است

کوثری ادامه داد: باید به عربستان گفت، شما که خودتان به یمن تجاوز کردید و نتوانستید به نتیجه برسید، حالا آمدید برای سوریه تعیین تکلیف کنید؟! اول بروید مشکل خودتان را حل کنید آنوقت بیایید برای کشور دیگر تصمیم بگیرید و اینکه بخواهید برای کناره گیری بشار اسد مدت تعیین کنید به هیچ وجه از طرف ایران قابل قبول نیست، بلکه خط قرمز ایران است.

کوثری گفت: ما می گوییم که هر چه مردم سوریه تصمیم گرفتند همان باید اجرایی شود: یعنی در درجه اول باید آتش بس شود، دوم تروریسم در آنجا از بین برود یا تروریست ها از سوریه خارج شوند، و سوم باید مجموعه ای در سوریه روی کار باشد که بتواند با انتخابات مشخص شود؛ و فرق نمی کند بشار اسد باشد یا هر کس دیگر، این را مردم سوریه باید تعیین کنند و هیچ کس دیگر هم نباید دخالت کند.

وی افزود: هنگامی که خود مردم سوریه تعیین تکلیف می کنند برای چه ما باید برای آنان تعیین تکلیف کنیم، مردم سوریه چنین چیزی را نمی پذیرند و می گویند ما خودمان تعیین می کنیم که چه کسی بر ما حکومت و به ما خدمت کند؛ پس مسوولیت را می دهیم دست او حال می خواهد آن فرد بشار اسد باشد یا هر کس دیگر.

کوثری تأکید کرد: ایران هم به دنبال این است و به لطف خدا در این نشست هم دیدید این مسأله را ایران قبول نکرد و نخواهد کرد، بلکه باید راه حل سوری - سوری باشد تا نهایتا نتیجه دقیقا مشخص شود.

اولویت ما مقابله با استکبار جهانی و صهیونیسم است

کوثری افزود: تحمل ما حدی دارد، اگر عربستان بخواهد کوچکترین مورد و تعرضی را خدای نکرده به سرزمین و منافع ملی ایران داشته باشد، قطعا ضرباتی وارد خواهد شد که برایشان جبران ناپذیر خواهد بود و دیگربه هیچ وجه نخواهند توانست کمرشان را راست کنند.

وی اظهار داشت: اینجاست که به هیچ وجه نمی‌خواهیم چنین موضوعی پیش بیاید زیرا صبر و تحمل ما حساب شده و بر اساس معیارهایی است، و اولویت ما برای مقابله با استکبار جهانی و صهیونیسم بین المللی است نه با کشورهای مسلمان.

کوثری تأکید کرد: ما با کشورهای مسلمان می خواهیم روابط برادرانه داشته باشیم، اما عربستان چون خودش تصمیم گیرنده نیست لذا مواضع  حساب نشده ای را مطرح می کند، مثلا درباره حادثه حجاج درمنا، اگر اجازه می دادند ما نیز کمک کنیم خیلی از تلفات سنگینی که پیش آمد، جلوگیری می شد؛ اما با حالت ناپختگی بی برنامگی و بی تدبیری طوری برخورد می کنند نه به کسی اجازه  کمک کردن می دهند نه خودشان اینقدر توان دارند که بتوانند از این موضوع جلوگیری کنند؛ همه این مسائل این موضوع را تداعی می کند که اصلا حرف منطق در آنها اثر نمی کند؛ که در نهایت مقام معظم رهبری وارد می شوند و هشدار می دهند اگر چنین مواضعی ادامه یابد قطعا صبر و حوصله دایمی را به خرج نخواهیم داد، و در زمان لازم واکنش خاص نشان خواهیم داد.

مواضع الجبیر بدون پشتوانه و توخالی است

رئیس کمیته دفاعی مجلس شورای اسلامی، درخصوص اظهار نظر وزیر امورخارجه عربستان درباره سوریه و برکنار کردن بشار اسد گفت: این یک بلوف سیاسی است؛ اگر عربستان اینقدر قدرت داشت مشکل خود را در یمن حل می کرد زیرا در صدد پیروزی در یمن در کوتاه ترین زمان بودند که هنوز در آن مانده اند و نمی دانند چه بکنند؛ الان التماس می کنند به هرشکلی شده مشکل یمن را برایشان حل کنند زیرا هم در حال دادن تلفات هستند و هم نمی توانند موفقیتی کسب کنند.

وی افزود: در رابطه با سوریه نیز عربستان قطعا این توان را ندارد و به جرات می گویم ائتلاف (تحت رهبری عربستان) نیزچنین توانی ندارد چون اگر ائتلاف می خواست مشکل داعش را حل کند باید در این مدت 5ـ 4 سال مشکل را حل می کرد بنابراین اظهارات وزیر امور خارجه عربستان بدون پشتوانه است بلکه بیشتر حرف توخالی است حتی برای ما نیز خریداری ندارد و آنها راه به جایی نخواهند برد جز اینکه حقیقت را قبول کنند، و عربستان از یمن بیرون بیاید و درباره سوریه نیز اجازه دهند خود مردم سوریه تصمیم بگیرند.


نظرات بینندگان