کد خبر: ۷۹۲۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۲۰ آبان ۱۳۹۴
توسط اداره ارشاد لامرد صورت گرفت:

فراخوان نهمین سوگواره تعزیه کشوری عاشورائیان در لامرد

نهمین سوگواره تعزیه کشوری عاشورائیان فارس به میزبانی شهرستان لامرد، همزمان با اربعین سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش به مدت 10 روز (دهه سوم صفرالمظفر) اجرا خواهد شد.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از لامرود، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لامرد اظهار داشت: نهمین سوگواره تعزیه کشوری عاشورائیان فارس به میزبانی شهرستان لامرد، همزمان با اربعین سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش به مدت 10 روز (دهه سوم صفرالمظفر) اجرا خواهد شد.

محمد هنرپیشه گفت: فراخوان این آئین عاشورایی جهت حضور گروههای تعزیه کشور به مراکز استانها ارسال شده که گروههای حائز شرایط لازم به تشخیص هیئت داروان در این سوگواره می باشند، می توانند سه لوح فشرده (cd) از سه مجلس تعزیه خود را به همراه فرم شرکت حداکثر تا تاریخ 4 آذرماه به دبیرخانه سوگواره به آدرس لامرد – خیابان شهید آوینی – اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یا کد پستی 55711-74341 ارسال نمایند. از مهم ترین آیتم های شرایط حضور می توان به سنتی و میدانی بودن مجلس تعزیه اشاره کرد.


وی تشریح کرد: کار بازبینی از آثار ارسالی به دبیرخانه سوگواره تا 18 آذرماه به پایان خواهد رسید و نتایج به گروهها اعلام خواهد شد. این رخداد هنری در روز 11 آذرماه مصادف با اربعین حسینی در بیت العباس با حضور مقامات کشوری و استانی و محلی برگزار خواهد شد.


رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لامرد بیان کرد: دبیر از اهداف مهم این سوگواره می توان به تعظیم شعائر الهی و اسلامی، تقویت روحیه حماسه در بین مردم، درس گیری از واقعه عاشورا، ترویج هنر آئینی و تلاش در تقویت و بزرگداشت این هنر، تجربه اندوزی و استفاده از تجارب دیگرگروهها در برگزاری هر چه بهتر و باشکوه تر برگزار شدن این آئین سنتی و معرفی پتانسیل و ظرفیت بالای شهرستان و استان به کشور در حوزه تعزیه می توان اشاره کرد.

وی در پایان گفت: این سوگواره که هشت دوره آن با حضور مقامات کشوری برگزار شد در سال گذشته با حضور مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جناب آقای دکتر جنتی با برنامه های مختلف عاشورایی و افتتاحیه ها از جمله افتتاح نمایشگاه اولین اردوی ملی عکس تعزیه لامرد و نشست اصحاب فرهنگ و هنر و ... انجام شد. امسال نیز پیگیر حضور مقامات و مسئولین کشوری و استانی هستیم که ان شاء الله به محض نهایی شدن به اطلاع مردم خواهد رسید.
لازم به ذکر است لامرد با داشتن 27 گروه تعزیه خوان که در تمامی ایام حزن و اندوه ال الله به اجرای مراسم تعزیه خوانی اقدام می کنند ، بعنوان قطب تعزیه جنوب کشور شناخته می شود. 

نظرات بینندگان