کد خبر: ۷۹۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۶ - ۲۰ آبان ۱۳۹۴

مالکان ویلاهای غیرقانونی فارس به چهار سال حبس محکوم شدند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: مالکان سه باب ویلا و دو باغ که به صورت غیر قانونی در مناطق حفاظت شده تنگ بستانک و ارژن ساخته شده بود از سوی دستگاه قضایی به چهار سال حبس محکوم شدند.
به گزارش شیرازه، حمزه ولوی روز چهارشنبه به خبرگزاری ایرنا گفت: حکم تخریب، رفع تصرف و اعاده به وضع سابق در مورد سه باب ویلا در منطقه حفاظت شده تنگ بستانک با زیر بنای 780 متر مربع و دو باب باغ با ساختمان ویلایی در منطقه حفاظت شده ارژن شیراز به مساحت دو هزار متر مربع صادر شده که به زودی اجرا خواهد شد.
وی اضافه کرد: در حکم صادره از سوی شعبه 102 دادگاه کیفری دو شیراز در مورد دو باغ مورد اشاره، علاوه بر رفع تصرف و قلع و قمع و اعاده وضع به حال سابق، مجازات چهار سال حبس برای محکومان در نظر گرفته شده است که پیش بینی می شود بازدارندگی مطلوبی در زمینه پیشگیری از تصرف اراضی ملی به دنبال داشته باشد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس اظهار کرد: براساس رای صادره از سوی قاضی شعبه 120دادگاه کیفری دو شیراز برای فردی که اقدام به تخریب و تصرف عدوانی یک هزار و 300 متر مربع از اراضی پارک ملی بمو کرده بود نیز مجازات یک سال حبس بابت تصرف اراضی و سه سال حبس بابت تخریب در پارک ملی صادر شده که این امر نشان دهنده جدیت قضات دادگستری این استان در برخورد با متخلفان است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس ادامه داد: همچنین بر اساس احکام قضایی در ارتباط با 16 پرونده در مراجع قضایی استان فارس از ابتدای سال 94 تا کنون دو میلیون و 416 هزار و 715 متر مربع از اراضی مناطق تحت مدیریت محیط زیست فارس از دست متصرفان خارج شده است .
ولوی افزود: عملکرد اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس در زمینه رفع تصرف از اراضی ملی با همکاری قضات دادگستری این استان در شش ماه نخست سال 94 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 346 درصد و نسبت به میانگین شش ماهه سال های 90 تا 92 حدود 526 درصد رشد داشته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس بیان داشت: علاوه بر اراضی خلع ید شده، از ابتدای سال 94 تا کنون برای 26 پرونده ارسال شده به مراجع قضایی به مساحت دو میلیون و 424 هزار و 239 متر مربع حکم محکومیت صادر شده که پس از قطعیت اجرا خواهد شد.
وی ادامه داد: پیشگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی و رفع تصرف از اراضی تصرف شده، اولویت ویژه این اداره کل است و درصورت محکومیت متهمان به مجازات های مقرر در قوانین جزایی، هیچگونه گذشتی در بحث تعرض و دست اندازی به اراضی تحت مدیریت این نهاد صورت نخواهد گرفت.
اداره کل حفاظت محیط زیست فارس به عنوان ضابط قضایی، پیگیری کننده دستگیری متخلفان، صدور احکام و اجرای احکام قضایی در ارتباط با تخلفاتی است که در حوزه زیست محیطی صورت می گیرد.
منطقه حفاظت شده بهشت گمشده که نام اصلی آن تنگ بستانک است،منطقه ای خوش آب و هوا و سرسبز به مساحت 15 هزار و 324 هکتار است که در بخش شمال غربی استان فارس و در فاصله 120 کیلومتری شهر شیرازدر بخش کامفیروز از توابع شهرستان مرودشت واقع شده است.
منطقه حفاظت شده ارژن دربخش جنوبی رشته کوه های زاگرس و در60 کیلومتری غرب شیراز قرار دارد و راه مهم ارتباطی فارس به استان های خوزستان و بوشهر از کنار این منظقه می گذرد.
نظرات بینندگان