کد خبر: ۷۹۴۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۹ - ۲۳ آبان ۱۳۹۴

امام جمعه بوانات:فرهنگ کتابخواني يک فرهنگ مترقي و لازم برای امروز کشور است

امام جمعه بوانات گفت: فرهنگ کتابخواني يک فرهنگ مترقي و لازم برای امروز کشور است که متأسفانه در کشور ما مورد بي مهري واقع شده است.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از حرف رسا، حجت الاسلام علی مدد زارع امام جمعه شهرستان بوانات در خطبه های نماز ضمن گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی فرهنگ کتابخواني را يک فرهنگ مترقي و لازم برای امروز کشور دانست و اظهار داشت: فرهنگ کتاب و کتابخوانی متأسفانه در کشور ما مورد بي مهري واقع شده اما نیاز یک جامعه پویا و امن به اطلاعات و آگاهی با مطالعه کتاب است.

وی افزود: من براي اهميت کتاب و کتابخواني فرازي از سخنان حکيمانه مقام معظم رهبري را عرض مي کنم« بايد پدرها و مادرها، بچه‏ ها را از اوّل با كتاب محشور و مأنوس كنند، حتّي بچه‏ هاي كوچك بايد با كتاب اُنس پيدا كنند . بايد خريدِ كتاب، يكي از مخارج اصلي خانواده محسوب شود. مردم بايد بيش از خريدن بعضي از وسايل تزييناتي و تجمّلاتي - مثل اين لوسترها، ميزهاي گوناگون، مبلهاي مختلف و پرده و... - به كتاب اهميّت بدهند. اوّل كتاب را مثل نان و خوراكي و وسايل معيشتيِ لازم بخرند، بعد كه اين تأمين شد، به زوايد بپردازند. خلاصه بايد با كتاب اُنس پيدا كنند. در غير اين صورت، جامعه ايراني به هدف و آرزويي كه دارد - كه حقّ او هم هست - نخواهد رسيد« .اين سخن نشان ارزش و اهميت کتاب در زندگي است.

امام جمعه بوانات در جای دیگری از سخنان خود به دیدار روسای دانشگاهها با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: ايشان مطالب بسيار مهمي در باب علم و اخلاق در این دیدار بيان فرمودند که چهار محور مهم سخنان ايشان را عرض مي کنم، 1.لزوم نقش آفريني دانشگاهها در ايجاد تمدن نوين اسلامي، 2.اينکه بايد به جوانان مؤمن و انقلابي در دانشگاهها ميدان بدهيد. 3. برخي کار فرهنگي را با کنسرت و اردوهاي مختلط اشتباه گرفته‌اند. 4. علت لغزش بسياري افراد در فتنه نداشتن بصيرت بود.

خطیب جمعه بوانات در جای دیگری از خطبه های نماز به سخنان ریاست محترم جمهور در آغاز بکار نمايشگاه مطبوعات اشاره کرد و افزود: رئیس جمهور محترم کشوردر مراسم آغاز به کار این نمایشگاه گفت: «همه ما بايد نقادي کنيم نقد به نفع ماست، دولت بايد نقد شود، قوه قضائيه بايد نقد شود، مجلس بايد نقد شود اسلام که بالاتر مي‌گويد «النَّصِيحَةُ لِأَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ» امام مسلمين هم بايد نقد شود» چون ايشان خودشان اجازه دادند دولت نقد شود من يک نکته را در نقد فرمايشات ايشان عرض مي کنم راجع به حديثي که ايشان به آن استناد کردند. در لغت عرب کلمه نصيحت با کلمه نقد دو لغت متفاوت با دومعناي متفاوت دارد. بهتر است وقتي شخصيتي بناست سخني را مطرح کند و جمع کثيري از جمله بيگانگان روي تک تک الفاظ آن حساس مي شوند عالمانه آن مطلب را بيان کند.

حجت الاسلام زارع همچنین گفت: اما طرح اين موضوع که «امام مسلمين هم بايد نقد شود» در سخنراني از سوي يک مسئول بلند پايه نظام حداقل دو ايراد فني بزرگ دارد، اولا اين سخن از سوي کسي مطرح مي‌شود که دشمن براحتي از چنين کلماتي سوء استفاده نموده و هياهوي تبليغاتي راه مي اندازد، و ثانياً همانطور که برداشت صحيح لغوي اين کلمه را عرض کردم استناد به اين روايت غلط است چون معناي نصيحت در زبان عرب آن هم براي ائمه مسلمين اين نيست.

امام جمعه بوانات در جای دیگری از سخنان خود اذعان داشت:  يک سوال هم از مسئولين محترم، بر فرضي که بپذيريم منظور از«النَّصِيحَةُ لِأَئِمَّةِ الْمُسْلِمِين» همان است که رئيس محترم جمهور فرمودند، اينکه وزارت ارشاد بخشنامه‌اي صادر و رسانه‌ها را از نقد برجام منع و همه را به تکريم تيم مذاکره‌کننده ملزم کرد! و يا بخشنامه ديگري که در ممنوعيت پرداختن رسانه‌ها به ماجراي فساد کرسنت که يکي از بزرگترين جنايات نفتي کشور است صادر کردند، آيا با لزوم نقدي که فرمودند هماهنگ است؟ انتقاد از امام مسلمين آزاد اما انتقاد از برجام و کرسنت ممنوع؟


نویسنده :
عاشوریان
نظرات بینندگان