کد خبر: ۷۹۴۵۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۹ - ۲۵ آبان ۱۳۹۴

اعتراضات کشاورزان پاسارگادی به انتقال آب از شهرستان پاسارگاد به ارسنجان

امیدواریم که صدای این اعتراضات مسالمت آمیز به گوش مسئولان و متولیان این کار برسد چرا که مردم این شهرستان قبلا هم نشان داده اند که اگر بخواهند صدای اعتراضشان به ساختمان پاستور وبالاتر از آن هم خواهد رسید!

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از طنین پاسارگاد، طبق تفاهم نامه سه جانبه بین بانک سپه،وزرات نیرو وسازمان مدیریت برنامه ریزی تصمیم گرفته شده تا با ایجاد حفر چاه در منطقه بلاغی و سد سیوند که گفته می شود تعدادشان هر روز بیشتر از روز قبل می شود،انتقال آب به شهرستان های ارسنجان وبخشی از کربال انجام شود.

البته یکی از اهداف ایجاد سد سیوند آبرسانی وتامین آب دشت های سعادت شهر،ارسنجان وتوابع آن و بخشی از کربال است که باید طبق برنامه ریزی از آب جاری سد سیوند جهت این انتقال استفاده شود اما هم اکنون با ایجاد حفر چندین چاه و استفاده از منابع اب زیر زمینی قصد آبرسانی به مناطق ارسنجان وتوابع آن را دارند که همین موضوع باعث گلایه مندی و ناراحتی شهروندان شهرستان پاسارگاد شده است.

بنا برگفته یک منبع آگاه حتی لوله های انتقال آب به ارسنجان آماده شده و اولویت در انتقال آب از سد سیوند و منطقه بلاغی به شهرستان ارسنجان وجود دارد و بیشترین سهم که گفته می شود 180 لیتر بر ثانیه متعلق به شهرستان ارسنجان وفقط 40 لیتر متعلق به سعادت شهر می باشد.

همه این اتفاقات زمانی در حال وقوع است که کمی آنطرف تر از سد سیوند وحفر چاه های پر آب در منطقه بلاغی، روستاهای بخش مرکزی و مجموعه جیسقان که 9 روستا را در بر می گیرد وهمچنین روستاهای بخش پاسارگاد، این روزها با بحران بی آبی دست و پنجه نرم می کنند، بحرانی که باعث جیره بندی گاه بیش از یک شبانه روز در این روستا ها شده و مردم این روستاها شرایط بسیار  سختی را می گذرانند و گویا کسی قصد رسیدگی به این مشکلات را ندارد.

اما طبق گفته کارشناسان بهترین منایع آبی شهرستان برای تامین شرب این روستاها(مجموعه جیسقان) همین منطقه سد سیوند وبلاغی است که هم  اکنون این چندین چاه در این نقطه حفر شده اند و می توان گفت با استفاده از این منابع آب زیر  زیر زمینی و استثنایی وانتقال آن دیگر هیچ گاه نتوان کاری برای تامین آب شرب روستاها و دیگر مناطق شهرستان پاسارگاد  کرد.

به دلیل بی توجهی مسولان به این اعتراضات،جمعی از کشاورزان وشهروندان شهرستان پاسارگاد با تجمع در جلو فرمانداری شهرستان پاسارگاد و همچنین تجمع در یکی از نقاط در حال حفاری،اعتراضات خود را به انتقال آب از شهرستان پاسارگاد به ارسنجان و همچنین حفر سریالی چاه های آن منطقه اعلام داشتند.

در جلسه ای که نماینده این کشاورزان با طاهر ایزدی فرماندار پاسارگاد داشتند،مقرر شد تا نمایندگانی از شهروندان معترض،در جلسه ای که در آینده نزدیک با حضور مدیر عامل اب منطقه ای فارس و نماینده مجلس وهمچنین فرماندار پاسارگاد تشکیل خواهد شد حضور یابند تا نتیجه نهایی اعلام شود.

این در حالی است که طبق مصوبه شورای تامین شهرستان پاسارگاد در حدود یک ماه قبل،کار حفاری این چاه ها باید تعطیل می شد. گفته می شود اسرار پیمانکار این پروژه بر ادامه حفر این چاه ها دلیل ادامه حفر سریالی چاه ها می باشد.

امیدواریم که صدای این اعتراضات مسالمت آمیز به گوش مسئولان و متولیان این کار برسد چرا که مردم این شهرستان قبلا هم نشان داده اند که اگر بخواهند صدای اعتراضشان به ساختمان پاستور هم خواهد رسید!

 

نظرات بینندگان