کد خبر: ۷۹۵۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۹ - ۲۶ آبان ۱۳۹۴
رئیس تبلیغات اسلامی کازرون:

قبول دارم که پویایی اداره تبلیغات پایین است/ هیئت های مذهبی ارتباط بیشتری با اداره تبلیغات داشته باشند

حجت الاسلام احسانی از هیئت های مذهبی شهرستان کازرون خواست تا روحانیت را محور کار خود قرار دهند.
به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از  کازرون خبر، حجت الاسلام والمسلمین سید نصرت الله احسانی رئیس اداره تبلیغات اسلامی کازرون در گفتگو با خبرنگار ما در تشریح تاریخچه و اهداف سازمان تبلیغات اسلامی، اظهار داشت: این سازمان در سال 1360 توسط شخص امام خمینی (ره) با هدف نظارت، هدایت و سازماندهی در امورات فرهنگی دینی و تبلیغی تأسیس شد.

 

محسن رحمانی/ حجت الاسلام سیدنصرالله احسانی رئیس اداره تبلیغات اسلامی کازرون+ عکس

 

از روزی که آمده ام در جهت رفع مشکلات موجود قدم برداشته ام

وی با اشاره به وضعیت موجود اداره تبلیغات اسلامی کازرون گفت: بنده از 21 شهریورماه سال جاری به عنوان رئیس اداره تبلیغات اسلامی کازرون منصوب شده ام و از همان روزی که توفیق خدمت در این منصب به من داده شده است، ضمن آسیب شناسی وضع موجود مبلغین، مداحان، شاعران و هیئت های مذهبی، سعی کرده ام رایزنی های خود را در جهت رفع مشکلات و موانع پیش رو انجام دهم

 

اعزام مبلغین در محرم سال جاری بی سابقه بود

احسانی اعزام تعداد مبلغین و مبلغات در محرم سال جاری در سطح شهرستان را بی سابقه دانست و بیان داشت: تعداد 110 مبلغ بومی و غیربومی در دهه اول محرم به اقصانقاط شهرستان کازرون اعزام داشته ایم که این افراد قبل از اعزام با حضور در اداره تبلیغات، نسبت به وضعیت فرهنگی و مقتضیات شهرستان، توجیه شده بودند.

                                      

محسن رحمانی/ حجت الاسلام سیدنصرالله احسانی رئیس اداره تبلیغات اسلامی کازرون+ عکس

                                                                               

جلسات متعددی با ارگان فرهنگی شهرستان داشته ایم

این مقام مسئول بیان داشت: تاکنون جلسات متعددی با شورای هیأت های مذهبی، کانون مداحان، حوزه علمیه، سپاه و بسیج و نهادهای دیگر فرهنگی برگزار کرده ایم و جا دارد از حاج آقا خرسند امام جمعه کازرون و جناب گرامی فرماندار محترم که در این مدت کوتاه، مشوق و راهنمای بنده بوده اند، کمال تقدیر و تشکر را به عمل آورم.

 

از 12 درخواست جهت استقرار روحانی با 5 درخواست موافقت کرده ایم

وی سازماندهی نسبی ائمه جماعات مساجد را یکی دیگر از اقدامات انجام گرفته خود در دوران مسئولیتش دانست و خاطرنشان کرد: اقداماتی در جهت سازماندهی روحانیون مستقر در بخش های شهرستان کازرون داشته ایم.

 

احسانی گفت: به جز نقاطی که از قبل دارای روحانی بوده اند تاکنون 12 درخواست از جای جای شهرستان برای استقرار روحانی به دستمان رسیده که با 5 درخواست موافقت شده است.

 

محسن رحمانی/ حجت الاسلام سیدنصرالله احسانی رئیس اداره تبلیغات اسلامی کازرون+ عکس

 

با وجود کارهای خوب بعد از انقلاب اما کازرون هنوز فاقد یک سالن اجتماعات برای سازمان تبلیغات است

رئیس اداره تبلیغات اسلامی کازرون با بیان اینکه شهرستان کازرون دارای مردمی با فرهنگ و برخوردار از صبغه ایمانی هستند، اظهار داشت: با وجود اینکه 36 سال از اول انقلاب گذشته است در حالی که در شهرستان کازرونی اقدامات بزرگی در عرصه فرهنگ و هنر توسط علما و بزرگان صورت گرفته اما متأسفانه هنوز این شهرستان فاقد یک مجتمع فرهنگی در در خور شأن و جایگاه کازرون می باشد.

 

وی اضافه کرد: از همه خیران، خیراندیشان بزرگان و مسئولین فرهنگی درخواست می کنیم در ساخت این مجتمع فرهنگی که برای احداث آن هزینه ای بالغ بر 800 میلیون تومان می بایست صرف شود ما را یاری دهند.

 

احسانی اضافه کرد: متأسفانه خود شهر کازرون نیز فاقد خانه عالم می باشد که باید خیرین در این عرصه هم ورود کنند.

محسن رحمانی/ حجت الاسلام سیدنصرالله احسانی رئیس اداره تبلیغات اسلامی کازرون+ عکس

200 مبلغ و مبلغه در سامانه سجّام کازرون نامنویسی کرده اند

این مقام مسئول  با بیان اینکه تعداد 200 مبلغ و مبلغه در سامانه سجّام اداره تبلیغات اسلامی کازرون نامنویسی کرده اند، گفت: طلبه های پایه شش به بعد واجد شرایط بعد از نامنویسی در این سامانه یک کد رهگیری دریافت می کنند.

 

6 روحانی به صورت تمام وقت در سطح شهرستان به تبلیغ دین مشغول اند

وی با بیان اینکه تعداد 6 روحانی به صورت تمام وقت در بخش های شهرستان کازرون مستقر و به تبلیغ دین مشغول اند، ابراز داشت: شهرها و روستاهای خشت، بالاده، نودان، کنارتخته، جام بزرگی و مهرنجان از جمله این نقاط هستند و هر شهر یا روستایی خواهان استقرار روحانی باشد کافی است که درخواست خود را به ما ارائه ده

 

533 نفر از مداحان را سازماندهی کرده ایم

احسانی تعداد مداحان سازماندهی شده در سطح شهرستان کازرون را 533 نفر عنوان کرد و گفت: برای هر کدام از مداحان سازماندهی شده یک پرونده تشکیل شده است و ما نیز سعی می کنیم آموزش های لازم و بسته های محتوایی مناسب را به آن ها ارائه دهیم.

 

محسن رحمانی/ حجت الاسلام سیدنصرالله احسانی رئیس اداره تبلیغات اسلامی کازرون+ عکس

 

330 هیئت مذهبی به ثبت رسیده و 18 هیئت در حال ثبت داریم

رئیس اداره تبلیغات اسلامی کازرون در ادامه به سازماندهی هیئت های مذهبی موجود در سطح شهرستان کازرون پرداخت و اظهار داشت: هم اینک تعداد 330 هیئت مذهبی در اداره تبلیغات اسلامی کازرون ثبت شده است و 18 هیئت هم در حال ثبت است.

 

وی اضافه کرد: ما ضمن برگزاری دوره های آموزشی مختلف و اهدای بسته های محتوایی مختلف، کمک هزینه مختصری را نیز به هیئت های مذهبی تزریق می کنیم.

 

هیئت های مذهبی ارتباط بیشتری با اداره تبلیغات داشته باشند

احسانی با تشکر از زحمات هیئت های مذهبی و کانون مداحان از آنان خواست تا با اداره تبلیغات اسلامی کازرون ارتباط و هماهنگی بیشتری داشته باشند و نظرات، پیشنهادات و مشاوره های سازنده خود را به ما ارائه دهند.

 

12 کانون قرآنی و 37 کانون فرهنگی فعال داریم

این مقام مسئول در ادامه به تشریح برنامه های کانون های قرآنی و کانون های فرهنگی مساجد پرداخت و بیان داشت: در سطح شهرستان کازرون 12 کانون قرآنی فعال داریم که به فعالیت های قرآنی نظیر آموزش روخوانی، حفظ، تجوید و قرائت قرآن می پردازند و تعداد 37 کانون فرهنگی موجود نیز در مساجد به فعالیت های فرهنگی مشغول هستند.

 

هر شهر یا روستا، روحانی می خواهد، درخواستش را مکتوب کند

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه اگر مردم شهر یا روستایی خواهان استقرار روحانی در منطقه خود باشند، چه کاری باید انجام دهند، گفت: این افراد چه به صورت حقیقی و چه به صورت حقوقی می توانند درخواست کتبی خود را به ما ارائه دهند در این صورت ما ضمن اعزام روحانی، خود را موظف به ساخت خانه عالم برای آن منطقه نیز می دانیم.

 

قبول دارم که اداره تبلیغات، پویایی لازم را ندارد

احسانی در پاسخ به این سوال که آیا قبول دارید اداره تبلیغات اسلامی کازرون از پویایی لازم برخوردار نیست، گفت: این سؤال از یک جنبه صحیح است و از جنبه دیگر صحیح به نظر نمی رسد؛ صحیح از این جهت که انتظارات مردم بافرهنگ کازرون از اداره تبلیغات بالا است که شاید نتوانیم به این انتظارات پاسخ در خوری دهیم اما طرف دیگر انتظار داریم مسئولان، رسانه ها، خیران و مردم هم توجه بیشتری به این اداره داشته باشند.

 

هیئت های مذهبی توجه داشته باشند مسجد و روحانی محور کارها باشد

رئیس اداره تبلیغات اسلامی کازرون با اشاره به ظرفیت بسیار بالای سازمان تبلیغات اسلامی، بیان داشت: بسیاری از مردم به نوعی با ما مرتبط هستند؛ چه از طریق هیئت های مذهبی و چه از طریق مساجد و کانون های فرهنگی.

 

وی از هیئت های مذهبی شهرستان خواست تا روحانیت را محور کار خود قرار دهند و با ارکان مختلف مسجد مثل هیئت امنا، پایگاه های مقاومت بسیج، کانون های مذهبی و هنری و ... تعامل سازنده داشته باشند.

 

احسانی با بیان اینکه از صدر اسلام تاکنون مساجد نقطه وحدت و اتحاد مسلمین بوده است گفت: مسجد از آنجایی که خانه خدا است و از جایگاه خاصی برخوردار است لذا هیئت های مذهبی می بایست مسجد را محل برنامه های خود قرار داده و از مساجد دور نشوند.

 

 حجت الاسلام سیدنصرالله احسانی رئیس اداره تبلیغات اسلامی کازرون+ عکس

 

هیئت های مذهبی از جوانان استفاده کنند

این مقام مسئول اضافه کرد: انتظار بعدی ما از مسئولان هیئت های مذهبی این است که از نیروهای جوان و خوش فکر در انجام کارها استفاده کنند.

 

وی با اشاره به توجیه مسئولان هیئت های مذهبی و مداحان شهرستان کازرون قبل از آغاز محرم، یادآور شد: قبل از شروع محرم جلسات مختلفی را با حضور مسئولان هیئت های مذهبی و مداحان صورت گرفت و ضمن ارائه تذکرات لازم، آن ها را نسبت به نحوه صحیح عزاداری، اشعار به کار رفته در مداحی ها و ... توجیه نمودیم.

 

دیده می شود در برخی از هیئت های تعداد طبل زن ها بیشتر از عزداران است

احسانی با انتقاد از وجود برخی از عزاداری های نادرست در سطح شهرستان کازرون، گفت: علیرغم توجیه مسئولان هیئت ها و مداحان در اندک هیئت های عزاداری مشاهده می شود که برخی از عزاداری ها  با اشکال همراه است؛ به عنوان مثال مشاهد می شود که در برخی از هیئت های عزاداری سنتی که در سطح شهر به راه می افتند، تعداد طبل زن از تعداد زنجیر زن بیشتر است.

 

محسن رحمانی/ حجت الاسلام سیدنصرالله احسانی رئیس اداره تبلیغات اسلامی کازرون+ عکس

 

هیئت ها از آن نوع عزاداری که موجب وهن شیعه است خودداری کنند

رئیس اداره تبلیغات اسلامی کازرون با انتقاد از برخی از مداحی های سبک جدید گفت: در برخی از این مداحی ها از سبک های نادرستی و اشعار نامناسبی استفاده می شود و نوع عزاداری هم خالی از اشکال نیست که مراجع معظم تقلید هم بر این نوع عزاداری اشکال وارد کرده اند، لذا از هیئت های مذهبی و مداحان می خواهیم از برگزاری عزاداری های اینچنینی که موجب وهن شیعه می شوند، جدا خودداری نمایند در غیر این صورت ما خود مانع از برگزاری این نوع مراسم ها خواهیم شده که خداراشکر در سطح شهرستان کازرون بسیار کم است.

 

اتاق فکر سازمان تبلیغات کازرون را در آینده نزدیک تشکیل خواهم داد

 وی ضمن تشکر از ائمه جمعه و جماعت فعال در سطح شهرستان کازرون، گفت: در نظر داریم در آینده نزدیک اتاق فکری را با حضور جوانان خوش فکر، اساتید و دانشجویان دانشگاه، صاحب نظران و فعالین فرهنگی تشکیل دهیم و در این راستا دست یکایک دغدغه مندان فرهنگی شهرستان کازرون را به گرمی می فشاریم.

 

به کمک همه نیازمندیم

احسانی در پایان خاطرنشان کرد: هجم بالای فعالیت های اداره تبلیغات اسلامی، مستلزم یاری دیگران است از این رو دست نیاز خود را به سوی مسئولان، بزرگان شهرستان و خیران داراز می کنیم.

نظرات بینندگان