کد خبر: ۷۹۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۴ - ۳۰ آبان ۱۳۹۴
مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج قرآن و عترت وزارت ارشاد:

ارتباط صحیحی با هنرمندان قرآنی برقرار نکرده‌ایم/ فارس نخستین میزبان هفته قرآن وعترت در کشور است

مراسم گرامیداشت هفته قرآن و عترت همزمان با هفت استان کشور ۱۸ آذرماه با حضور وزیر ارشاد در استان فارس افتتاح می‌شود.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فعالیت‌های متعدد ملی و بین‌المللی در حوزه قرآن و عترت در کشور انجام شده اما جای خالی جریان‌سازی بزرگ قرآنی در کشور بیش از گذشته احساس می‌شد.

علی‌اصغر امیرنیا در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه فعالیت‌های قرآنی در شیراز اظهار کرد: فعالیت‌های حوزه قرآن و عترت در کشور به شکل پراکنده انجام می‌شد و به همین دلیل بروز و نمود مطلوبی نداشت که در این راستا تلاش کردیم با شناسایی استان‌های آسیب‌پذیر و قرار دادن استان‌های الگوساز قرآنی در کنار آن برنامه‌ای منسجم برای تداوم مستمر برنامه‌های قرآنی تهیه کنیم.

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری هفته قرآن و عترت در هشت استان کشور از جمله استان فارس ابراز کرد: متاسفانه ارتباط صحیحی با هنرمندان قرآنی در کشور برقرار نکرده‌ایم، به همین دلیل برگزاری هفته‌های قرآنی را فرصتی برای پرداختن به نقاط ضعف و قوت حوزه قرآن و عترت و ارتباط بیشتر با هنرمندان قرآنی می‌دانیم.

به گفته وی پرداختن به فعالیت‌های قرآنی تنها وظیفه علما و دانشمندان حوزه دین نیست بلکه همه آحاد جامعه از اقشار مختلف باید در جهت توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی تلاش کنند.

امیرنیا دامه داد: هدف اصلی ما از تدوین برنامه‌های هفته قرآن و عترت این نبود که همه فعالیت‌های این حوزه را مصادره به مطلوب کنیم و همه دستگاه‌های اجرایی موظف به پرداختن به این مهم هستند.

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از حوزه قرآن و عترت به عنوان تنها حوزه‌ای یاد کرد که وحدت و یکپارچگی واقعی در‌ آن ایجاد می‌شود، برخلاف سایر حوزه‌ها که ممکن است سلیقگی عمل شود.

امیرنیا عنوان کرد: با برگزاری هفته قرآن و عترت به دنبال ارائه بیلان کاری نیستیم بلکه تلاش خواهیم کرد کاری ماندگار و اساسی در همه استان‌ها پایه‌ریزی کنیم.

وی با اشاره به برپایی هفته قرآن و عترت در استان فارس گفت: استان فارس نخستین استانی است که برای اولین بار در کشور افتتاحیه هفته قرآن و عترت را برگزار خواهد کرد.

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از حضور وزیر ارشاد در آیین افتتاحیه هفته قرآن و عترت در استان فارس در روز ۱۸ آذرماه خبر داد.

تشریح برنامه‌های هفته قرآن و عترت در استان فارس

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در این جلسه اظهار کرد: برگزاری هفته قرآن و عترت مصوب وزرات ارشاد در هشت استان کشور از جمله فارس است که برای نخستین بار برگزار می‌شود.

بهزاد مریدی اظهار کرد: برگزاری هفته قرآن و عترت در قالب برنامه‌ای فرا دستگاهی تعریف شده که در راستای آن همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در این ایام فعالیت‌هایی در شأن قرآن کریم و عترت تدارک و فضای استان را با رویکردی در خور شأن قرآن و عترت و فرهنگ دینی و شیعی آماده خواهند کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ادامه داد: دبیرخانه هفته قرآن و عترت از ابتدای شهریورماه و با حضور همه اعضای شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی و سایر دستگاه‌های ذیربط در محل این اداره‌کل تشکیل و همه برنامه‌های اجرایی این هفته به تصویب اعضای شورا رسیده است.

مریدی همچنین با اشاره به اینکه نمایشگاه کتاب فارس از سوم آذرماه ساعت ۱۵ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی افتتاح خواهد شد، گفت: غرفه‌هایی برای شورای توسعه قرآنی در راستای آمادگی مردم و فراهم شدن بستری برای برنامه‌های قرآنی در نمایشگاه کتاب در نظر گرفته شده است.

وی از نامگذاری روز «قرآن و رسانه» در دومین روز از هفته «قرآن و عترت» خبر داد و یادآور شد: این روز مصادف با روز شهادت حضرت رسول (ص) و امام حسن مجتبی (ع) است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: چهارشنبه ۱۸ آذرماه با عنوان «قرآن و وقف»، پنج شنبه ۱۹ آذرماه با عنوان «قرآن و رسانه»، جمعه ۲۰ آذرماه با نام «قرآن ایثار و شهادت»، شنبه ۲۱ آذرماه همزمان با شهادت امام رضا (ع) با نام «قرآن امامت و ولایت»، یکشنبه ۲۲ آذر با عنوان «قرآن اخلاق و خانواده»، دوشنبه ۲۳ آذر با نام «قرآن فرهنگ و اندیشه» و سه شنبه ۲۴ آذر با نام «قرآن و هنر» نام گذاری شده است.

سیدمجتبی میردهقان، معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه از پیش‌بینی ۱۰ جشنواره برای برگزاری در هفته قرآن و عترت در استان فارس خبر داد.

وی گفت: جشنواره صنایع دستی، همایش و جشنواره کتاب، پایان نامه و مقالات دانشگاهی، جشنواره شعر آیینی، جشنواره هنرهای تجسمی، جشنواره عکس با حضور همیاران بخش غیردولتی و جشنواره عفاف و حجاب از جمله این جشنواره‌ها است.

بنابراین گزارش، هفته قرآن و عترت در استان فارس همزمان با هفت استان کشور از ۱۸ تا ۲۴ آذرماه با برگزاری ۱۰ جشنواره قرآنی در حوزه‌های مختلف هنری برگزار خواهد شد.

نظرات بینندگان