کد خبر: ۷۹۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۹ - ۰۲ آذر ۱۳۹۴

همه آنچه که در جلسه کار گروه «آب و کشاورزی» پاسارگاد گذشت

جلسه کارگروه آب،کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان پاسارگاد با حضور اعضا، کشاورزان وبا حضور حمید رضا دهقان، مدیر عامل آب منطقه ای فارس در سالن جلسات جهاد کشاورزی پاسارگاد برگزار شد.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از طنین پاسارگاد، جلسه کارگروه آب،کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان پاسارگاد با حضور اعضا، کشاورزان وبا حضور حمید رضا دهقان، مدیر عامل آب منطقه ای فارس در سالن جلسات جهاد کشاورزی پاسارگاد برگزار شد.

 محوریت این جلسه موضوع حفر چاه ها وانتقال آب از تنگه بلاغی و سد سیوند به شهرستان همجوار یعنی ارسنجان بود که در روزهای گذشته از طرف شهروندان وکشاورزان شهرستان پاسارگاد به شدت مورد گلایه و انتقاد قرار گرفت.

 مردم پاسارگاد بر این باورند،چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است و می گویند با وجود مشکلاتی مانند جیره بندی وکمبود اب در نقاط مختلف شهرستان پاسارگاد انتقال این آب به شهرستان همجوار هیچ گونه توجیحی ندارد،البته عده ای هم با حفر هر گونه چاه در این منطقه مخالف هستند و حفر این چاه ها را موجب خشک شدن منابع آب زیر زمینی منطقه می دانند.

ابتدای جلسه کشاورزان وشهروندانی که در جلسه حضور داشتند،گلایه ها وانتقادهای خود را در مورد این موضوع بیان و صراحتا اعلام کردند که انتقال آب می تواند در آینده نزدیک خسارات جبران ناپذیری به آنها وارد کند.

سپس حمیدرضا دهقان مدیر عامل آب منطقه ای فارس به تشریح این پروژه پرداخت و موارد فنی و اهداف ایجاد چاه ها را برای حاضرین در جلسه تشریح کرد.

دهقان، حفر این چاه ها را برای شهروندان پاسارگادی یک فرصت شمرد و اعتقاد داشت که حفر این چاه ها می تواند آینده اب شرب شهرستان را تامین کند.

وی در جواب سوالی که چرا برای تامین آب شرب ارسنجان از حفر چاه در همان منطقه استفاده نمی شود،گفت:آب شرب باید از آب اهکی تامین شود و چاه هایی که در آن منطقه هستند آب آبرفتی است و فاقد استانداردهای بهداشتی جهت نوشیدن است و ثانیا نقاطی که مستعد تامین آب شرب می باشد در ملک شخصی وجود دارد و به لحظ قانونی نمی توان آنجا چاهی حفر کرد.

طنین پاسارگاد،موضوعی که شاید شهروندان پاسارگادی و به ویژه روستاییان منطقه در اینجا آن را برنمی تابند این است که  آنها سالهاست از همین آب آبرفتی(سطحی) منطقه نوش جان می کنند که این هم سندی دیگر بر مظلومیت مردم این منطقه می باشد.

البته این در حالی است  که طبق یک  آگهی که از سوی سایت طنین پاسارگاد انتشار یافت،حفر هر گونه چاه عمیق ونیمه عمیق در شهرستان ارسنجان به دلایلی مانند جلوگیری از افزایش افت سطح آب  وحفظ ذخایر آب در منطقه ارسنجان و همچنین پیشروی آب شور دریاچه به سمت آبخوان آن منطقه و... ممنوع می باشد که البته مدیر عامل آب منطقه ای فارس علت را چیز دیگری اعلام کرد!!

سوال دیگری که از دهقان پرسیده شد،تعداد چاه های حفر شده بود که وی تعداد چاه ها را شش حلقه اعلام کرد و ادامه داد:حفر چاه های آهکی تاثیری بر آب چاه های آبرفتی(سطحی) ندارد و در این زمینه نباید نگران بود.

وی افزود:شروع برداشت از این شش حلقه چاه با 3 میلیون مترمکعب(حدود 100 لیتر بر ثانیه ) می باشد و درچشم انداز 2017 برداشت به 7 میلیون متر مکعب در سال خواهد رسید.

طنین پاسارگاد،این آمار درحالی ارائه می شود که با افزایش روند خشکسالی و خشک شدن چاه های آب شرب و کاهش شدید سطح اب در منطقه و با احتساب جمعیت روستایی و شهری و سرانه مصرف آب این روستانشینان وهمچنین جمعیت شهری، حدود 4 میلیون متر مکعب نیاز اب شرب منطقه می باشد که در  سال اول برداشت حدود 1 میلیون متر مکعب هم با کمبود آب شرب رو برو هستیم.

در پایان این جلسه با صحبت های طاهر ایزدی فرماندار پاسارگاد مقرر و تصویب شد با حفر این شش چاه،ابتدا تمام نقاط روستایی و شهری شهرستان پاسارگاد و هر نقطه ای که در این شهرستان وجود دارد از آب شرب برداشتی این چاه ها بهره مند شوند و با توجه به اینکه در برخی از دهستان های شهرستان مانند دهستان کمین ومجموعه 9 روستایی جیسقان بیش از 10 سال است که اب به صورت جیره بندی به روستا نشینان می رسد،اولویت با تامین آب نقاط مختلف شهرستان پاسارگاد می باشد.

همچنین موضوعی که در این جلسه مطرح شد،باز هم جایی است که در قبال حق مردم مظلوم  شهرستان پاسارگاد بسیار راحت اجحاف می شود،موضوع حق آبه پاسارگاد از رودخانه سیوند می باشد که کشاورزان شهرستان خرم بید با برداشت بسیار بیشتر از حق آبه خود،آب را بر روی کشاورزان منطقه پاسارگاد بستند و خشک کردند که مقرر شد از سوی جهاد کشاورزی شهرستان پاسارگاد و فرمانداری شهرستان پیگیری های اولیه انجام شود تا حق پایمال شده سالهای دور این شهرستان به مردم مظلوم منطقه بازگردد.

 

 

نظرات بینندگان