کد خبر: ۷۹۹۰۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۹ - ۰۳ آذر ۱۳۹۴

تأکید دادستان کوار بر لزوم همکاری اصحاب رسانه در پیشگیری از جرائم انتخاباتی

دادستان کوار با اشاره به جایگاه ویژه رسانه در پیشگیری از جرائم افزود: شاید بتوان گفت خبرنگاران و اصحاب رسانه می توانند به اندازه یک یگان نظامی و یا حتی بیشتر، در پیشبرد اهداف، ما را یاری کنند.

به گزارش شیرازه به نقل از بهارکوار، کوروش زارع دادستان کوار و دبیر ستاد ویژه پیشگیری از جرائم انتخاباتی شهرستان، در نشستی با حضور فرماندار کوار، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان کوار، با تأکید بر لزوم برگزاری انتخاباتی به دور از هرگونه حاشیه در اسفندماه سال جاری، بر همکاری متقابل اصحاب رسانه و ستاد ویژه پیشگیری از جرائم انتخاباتی شهرستان، تأکید کرد.

 

زارع گفت: کاندیدایی که بتواند فرد مسئول یا خبرنگاری را بخرد، عدالت را به راحتی می فروشد و شکی در این نیست.

 

دادستان کوار با اشاره به جایگاه ویژه رسانه در پیشگیری از جرائم افزود: شاید بتوان گفت خبرنگاران و اصحاب رسانه می توانند به اندازه یک یگان نظامی و یا حتی بیشتر، در پیشبرد اهداف، ما را یاری کنند.

 

دبیر ستاد ویژه پیشگیری از جرائم انتخاباتی شهرستان کوار، محتوای مجرمانه مرتبط با انتخابات مجلس شورای اسلامی در فضای مجازی (موضوع ماده 21 قانون جرايم رايانه اي) را به شرح زیر اعلام کرد:

  1. انتشار هرگونه محتوا با هدف ترغیب و تشویق مردم به تحریم و یا کاهش مشارکت در انتخابات (بند 3 و 8 ماده 66 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده 46 آیین نامه اجرایی آن)


2. انتشار هرگونه ادعای غیرواقع مبنی بر توقف انتخابات و یا دعوت به تجمع اعتراض‌آمیز‌، اعتصاب‌، تحصن و هر اقدامی که به نحوی موجب اخلال در امر انتخابات گردد (بند 8 ماده 66 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی)


3. انتشار و تبلیغ علائم تحریم انتخابات گروه‌های ضد‌انقلاب و معاند (ماده 500 قانون مجازات اسلامی)


4. انتشار هجو یا هجویه و یا هرگونه محتوای توهین‌آمیز در فضای مجازی علیه انتخابات (ماده 700 قانون مجازات اسلامی و بند 8 ماده 66 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی)


5. انتشار هرگونه مطلب خلاف واقع مبنی بر انصراف گروه‌های قانونی از انتخابات (ماده 64 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی)


6. استفاده از سایت‌ها و وبلاگ‌های رسمی نهادها و دستگاه‌های دولتی جهت بهره‌برداری در تبلیغات نامزدهای انتخاباتی.
شایان ذکر است تمامی شرکت‌ها‌، موسسات‌، شهرداری‌ها‌، سازمان‌ها و نهادهایی که قسمتی از دارایی آنها جزء بودجه و اموال عمومی است مشمول این ماده می‌شوند. (ماده 59 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی)


7. درج محتوای تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی خارج از مدت زمان مقرر شده برای فعالیت انتخاباتی. (ماده 56 قانون قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده 45 آیین‌نامه اجرایی آن)


8. انتشار هرگونه محتوا در جهت تحریک‌، ترغیب‌، تطمیع و یا تهدید افراد به خرید و فروش آراء‌، رای دادن با شناسنامه جعلی و شناسنامه دیگری‌، جعل اوراق تعرفه‌، رای دادن بیش از یک‌بار و سایر روش‌های تقلب در رای‌گیری و شمارش آراء. (ماده 66 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده 126 قانون مجازات اسلامی)


9. انتشار هرگونه محتوا جهت ایجاد رعب و وحشت برای رای‌دهندگان یا اعضاء شعب. (بند 16 ماده 66 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی)


10. استفاده ابزاری از تصاویر زنان برای تبلیغات انتخاباتی و یا عدم رعایت شئونات اسلامی در انتشار تصاویر مربوط به زنانی که نامزد انتخاباتی می‌باشند. (بند 10 ماده 6 قانون مطبوعات)


11. انتشار هرگونه محتوا در جهت توهین‌، افترا و نشر اکاذیب با هدف تخریب نظام‌، قوای سه‌گانه‌، سازمان‌های حکومتی و نهادهای اجرایی و نظارتی انتخابات به منظور بهره‌برداری انتخاباتی. (مواد 500 ، 698 ، 609 قانون مجازات اسلامی و بند 8 ماده 6 قانون مطبوعات و ماده 18 قانون جرایم رایانه‌ای)


12. انتشار هرگونه محتوا و مکاتبات دارای طبقه‌بندی (محرمانه و سری) مرتبط با انتخابات‌.(ماده 3 قانون مجازات انتشار و افشای اسناد محرمانه و سری دولتی و ماده 3 قانون جرایم رایانه‌ای و بند 6 ماده 6 قانون مطبوعات)


13. انتشار اخبار کذب از نتایج بررسی صلاحیت‌ها‌، شمارش آراء‌، ادعاهای بی‌اساس پیرامون تقلب در انتخابات یا مخدوش بودن انتخابات بدون دلیل و مدرک. (مواد 697 و 698 قانون مجازات اسلامی و بند 8 ماده 66 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی)

نظرات بینندگان