کد خبر: ۷۹۹۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۷ - ۰۳ آذر ۱۳۹۴

رهبر انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور بولیوی: ایران از هرکه مقابل زورگویی ایستادگی کند حمایت می‌کند

حضرت آیت الله خامنه‌ای تاکید کردند: جمهوری اسلامی ایران از هر کس در هر جای دنیا که در مقابل زورگویی و سلطه ایستادگی کند، حمایت می‌کند.
به گزارش شیرازه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز (سه‌شنبه) در دیدار آقای «اوو مورالس» رئیس‌جمهوری بولیوی با تجلیل از ایستادگی جذاب و قهرمانانه بولیوی و برخی دیگر از کشورهای امریکای لاتین در مقابل زورگویی‌های جبهه استکبار، سیاست خطرناک امریکا در دنیا و منطقه امریکای جنوبی را تغییر هویت جوانان خواندند و تأکید کردند: باید با تقویت اراده‌ها و افزایش ارتباطات و همکاریها، در مقابل این سیاست سلطه‌جویانه ایستادگی کرد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای ایستادگی در مقابل افزون‌خواهی‌های امریکای مستکبر را امتیازی مهم و حتی با اهمیت‌تر از ملی شدن صنعت نفت برای بولیوی و آقای مورالس برشمردند و گفتند: ایران اولین کشوری در دنیا بود که با نهضت مردمی و مستقل امام خمینی(ره) به‌طور کامل از سیطره امریکا بیرون آمد و در مقابل معارضه‌های دو امپراتوری شرق و غرب و انواع فشارهای نظامی، امنیتی و اقتصادی آنان ایستادگی کرد.
رهبر انقلاب تأکید کردند: بر همین مبنا، جمهوری اسلامی ایران از هر کس در هر جای دنیا که در مقابل زورگویی و سلطه ایستادگی کند، حمایت می‌کند.
ایشان با اشاره به امکانات و استعدادهای فراوان بولیوی خاطرنشان کردند: این ظرفیتها و همچنین روابط بین دو کشور و زمینه‌های متعدد همکاری می‌تواند در خدمت منافع ملتها و ایستادگی در مقابل زورگویان قرار بگیرد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای پیشرفتهای اقتصادی بولیوی با هدف تأمین استقلال سیاسی و استقلال اقتصادی را لازم و ارزشمند دانستند و گفتند: علاوه بر این پیشرفتهای سخت‌افزاری باید به پیشرفتهای نرم‌افزاری نیز توجه کرد.
رهبر انقلاب، سیاست امریکا در دنیا و همچنین در منطقه امریکای لاتین را تغییر هویت بومیان و جوانان با استفاده از شیوه‌های جدید ارتباطی خواندند و خاطرنشان کردند: اگر امریکایی‌ها در این سیاست خود موفق شوند و بتوانند فکر جوانان را به «فکر امریکایی» تبدیل کنند، آنگاه بدون نیاز به کودتای نظامی و اقدامات سخت، بر کشورها مسلط خواهند شد.
ایشان، تقویت هویت بومی و شناساندن ارزشها به جوانان را راه مقابله با این سیاست امریکا برشمردند و تأکید کردند: با تکیه به خداوند متعال و با تقویت اراده‌ها می‌توان در این نبرد پیروز شد.
در این دیدار آقای «اوو مورالس» رییس‌ جمهوری بولیوی نیز با اظهار خرسندی از دیدار رهبر انقلاب اسلامی، گفت: ما جنابعالی را پدر و راهنمای همه انقلابهای مستقل و به‌ویژه انقلابهای منطقه آمریکای لاتین می‌دانیم و از سخنان ارزنده، الهام بخش و امیدآفرین شما درسهای فراوانی آموخته‌ایم.
آقای مورالس دخالتهای آمریکا را مشکل‌ساز خواند و گفت: در ابتدای پذیرش مسئولیتم در پاسخ به هشدار آمریکاییها در خصوص رابطه با ایران، تأکید کردم که ما کشوری مستقل هستیم و برای ارتباط با دیگران از کسی اجازه نمی گیریم.
رییس‌ جمهوری بولیوی با تاکید بر اینکه به آمریکاییها باج نداده و نخواهیم داد، افزود: با ملی کردن صنعت نفت بولیوی، استقلال و حاکمیت خود را تثبیت کردیم و به سالها تجاوز غرب پایان دادیم.
آقای مورالس حجم پیشرفتها و خدمات در دوران استقلال بولیوی را چندین برابر دوران وابستگی به غرب دانست و با تأکید بر ضرورت دستیابی به استقلال اقتصادی در سایه استقلال سیاسی، گفت: امروز تولید ناخالص ملی بولیوی به بیش از 36 میلیارد دلار افزایش یافته که در مقایسه با دوران وابستگی، این میزان 4 برابر شده است.
رییس‌ جمهوری بولیوی به تجربیات و توانمندی های فراوان ایران در بخشهای گوناگون علمی و فناوری اشاره کرد و افزود: ایران و بولیوی دو متحد تاریخی، فرهنگی و مردمی هستند و امیدوارم روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف گسترش یابد.
آقای مورالس گفت: بولیوی همواره مواضع جمهوری اسلامی را ستایش می‌کند و اطمینان داریم که ایران با ثبات به راه خود ادامه خواهد داد.
رییس‌ جمهوری بولیوی افزود: بولیوی نیز در سایه گسترش همکاریها و روابط با کشورهای انقلابی و مقاوم مانند ایران، دارای اقتدار، استقامت و ثبات است.
نظرات بینندگان