کد خبر: ۷۹۹۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۶ - ۰۴ آذر ۱۳۹۴
استاندار فارس:

انتخابات ما قوام ندارد!/ دولت برای اجرای خوب برجام به برگزاری بدون حاشیه انتخابات نیاز دارد/ عوامل اجرایی انتخابات در فارس ۶۲ هزار نفرند

افشانی گفت: اینکه هر بار برای برگزاری انتخابات نگرانیم نشان از این دارد که هنوز انتخابات ما قوام ندارد.
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، استاندار فارس بر صیانت از آراء مردم در انتخابات اسفندماه تأکید و اظهار کرد: برای برگزاری شایسته انتخابات لازم است مجریان انتخابات به قانون تسلط داشته و مراحل انتخابات را به صورت دقیق و درست اجرا کنند زیرا به هر میزان که ما بر اصول و ضوابط و مقررات انتخاباتی مسلط باشیم به‌‌ همان میزان می‌توانیم از حقوق مردم دفاع کنیم.

سیّد محمدعلی افشانی در آئین گشایش نهمین همایش منطقه‌ای آموزشی- توجیهی اعضای ستاد انتخاباتی، فرمانداران و بخشداران استان‌های فارس و بوشهر گفت: انسان‌هایی که از نظر تئوری و نرم‌افزاری بر حوزه خود تسلط دارند در حوزه اجرایی با جسارت عمل می‌کنند بنابراین تسلط بر قانون و مقررات ضروری است.

وی ضمن بیان اینکه جمهوری اسلامی با تاکید بر مردمی بودن انتخابات شکل گرفت، یادآور شد: نخستین انتخابات با فرمان مظفرالدین شاه به صورت محدود برگزار شد و پس از اصلاح قانون انتخابات در سال ۴۱ زنان برای نخستین بار توانستند از حق رای برخوردار شوند.

افشانی احزاب را نماد دموکراسی در جوامع توسعه یافته دانست و افزود: حزب قدرتمند می‌تواند در جهت دهی جامعه نقشی به مراتب بهتر از نهادهای خودجوش ایفا کند و تا زمانی که احزاب قدرتمند در انتخابات ما شکل نگرفته است برخی مشکلات وجود دارد و بار مسئولیت احزاب را باید دیگر نهاد‌ها بر عهده بگیرند.

وی با بیان اینکه در جوامع توسعه یافته بار مسئولیت اجتماعی به ویژه در انتخابات بر عهده احزاب است، گفت: در کشورهای در حال گسترش، جامعه دانشگاهی بار مسئولیت را بر عهده می‌گیرند که کار درستی نیست زیرا یک جوان دانشگاهی که سراسر احساس است و نمی‌تواند انتخاب درستی داشته باشد و باید احزاب تقویت شوند و این بار مسئولیت از روی دوش جوانان به دوش افراد با تجربه منتقل شود. وقتی یک نفر در حزب پرورده و در نهایت انتخاب می‌شود، آن حزب در برابر افرادی که معرفی می‌کند مسئولیت دارد.

مقام ارشد دولت در استان فارس با بیان اینکه میزان مشارکت مردم در انتخابات به عنوان یک ابزار برای معرفی پایگاه اجتماعی جمهوری اسلامی در جهان خواهد بود، گفت: در شرایط فعلی مجموعه دولت برای اجرای خوب برجام به حضور حداکثری مردم و برگزاری بدون حاشیه انتخابات نیاز دارد.

افشانی یکی از معیارهای توسعه یافتگی را میزان مشارکت مردم در انتخابات عنوان و اظهار کرد: به هر میزان کشور‌ها توسعه یافته باشند، قدرت انتخاب مردمشان بیشتر است و ما نیز باید کاری کنیم که قدرت انتخاب مردم بیشتر شود و تمام سلایق جامعه، کاندیداهای طراز اول دوم خود را داشته باشند تا انگیزه مردم برای مشارکت در انتخابات بیشتر شود.

وی با بیان اینکه باید به گونه‌ای انتخابات را مدیریت کنیم که با حضور حداکثری و بدون حاشیه برگزار شود، گفت: قوام برگزاری انتخابات بیشتر از نتیجه آن مهم است و اینکه هر بار برای برگزاری انتخابات نگرانیم نشان از این دارد که هنوز انتخابات ما قوام ندارد.

نماینده ارشد دولت در استان فارس انتخاباتی را اثربخش و مثبت ارزیابی کرد که درنتیجه آن خشونت و کینه در جامعه فروکش کند و افزود: باید تلاش کنیم در این انتخابات در حد توان شکاف موجود را کم کنیم و مسائل را در انتخابات حیثیتی نکنیم.

افشانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه فارس دارای ۲۹ شهرستان، ۸۴ بخش، ۲۰۵ دهستان و ۱۰۲ شهر است، گفت: در فارس حدود ۸۴ حوزه انتخابیه وجود دارد که از این تعداد ۱۵ حوزه اصلی و ۶۹ حوزه فرعی است.

وی با بیان اینکه تعداد کرسی‌های فارس در مجلس شورای اسلامی ۱۸ و در مجلس خبرگان ۵ نفر است، پیش‌بینی کرد که تعداد کل شعب اخذ رأی ۳ هزار و ۲۹۷ شعبه باشد که از این تعداد دو هزار و ۳۴۲ شعبه ثابت و ۹۹۵ شعبه سیار است.

استاندار فارس کل عوامل اجرایی انتخابات در استان فارس را ۶۲ هزار و ۴۲۵ نفر اعلام و اظهار کرد: تعداد اعضای اصلی عوامل اجرایی در استان فارس ۲۰۰ نفر، در ستاد فرمانداری‌ها ۴۳۴ نفر، اعضای هیئت اجرایی ستاد انتخابات ۱۸۴۸ نفر، افراد حاضر در شعب اخذ رای ۲۳ هزار و ۷۹ نفر، تعداد بازرسان سه هزار و ۲۷۹ نفر، تعداد اعضای اجرایی انتخابات در ستادهای فرمانداری‌ها شش هزار ۵۹۴ نفر و تعداد نیروی انتظامی و امنیتی جهت تامین امنیت ۱۳ هزار نفر می‌باشند.

افشانی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای بر گزاری انتخابات در استان فارس از رصد کردن فعالیت‌های انتخاباتی در استان و بازرسی میدانی از شهرستان‌ها خبر داد و عنوان کرد: تاکنون تعداد ۲۳ جلسه در استان در این راستا تشکیل و صورت جلسات آن‌ها به وزارت کشور ارسال شده است.

استاندار فارس با بیان اینکه برای ارزیابی و آمادگی بخشداران و فرمانداران استان آزمون برگزار شده است، اظهار کرد: ۸۵ درصد از شرکت‌کنندگان نمره قبولی در آزمون را کسب کردند و کلاس‌های آموزشی به طور مجدد برای دیگر افراد برگزار شده است.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴
0
قوام ندارد یعنی چه؟