کد خبر: ۷۹۹۷۳
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۰ - ۰۴ آذر ۱۳۹۴
رئیس ستاد انتخابات کشور در شیراز:

فرمانداران و بخشداران هیچگاه نباید برای کسی تبلیغ کنند اما سایر کارمندان می توانند/ از ۲۵ مرحله انتخابات ۲۳ مرحله رایانه‌ای برگزار می‌‌شود

مقیمی گفت: حق نداریم از امکانات بیت‌المال و منابع عمومی به نفع یا ضرر کسی استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: باید مردم مطمئن باشند که رأی آنان تاثیرگذار است تا در انتخابات حضور حداکثری یابند و زمانی اشتیاق مردم برای حضور پای صندوق رای بیشتر می‌شود که مجریان و ناظران انتخابات براساس قانون بی‌طرف باشند.

محمدحسین مقیمی در کارگاه منطقه‌ای آموزشی- توجیهی اعضای ستاد انتخاباتی فرمانداران و بخشداران استان‌های فارس و بوشهر با بیان اینکه مسئولیت برگزاری انتخابات برعهده وزارت کشور است و هیچ نهاد و دستگاهی حق دخالت در هیچ یک از مراحل انتخابات را ندارد، در عین حال افزود: باید با دستگاه‌های انتظامی و قضایی، سپاه و بسیج، علما و ائمه جمعه و همه کسانی که می‌توانند به بهتر برگزار شدن انتخابات کمک کنند، تعامل برقرار کنیم تا انتخابات پرشور برگزار شود.

معاون وزیر کشور خاطرنشان کرد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی انتقال و دست به دست شدن قدرت تقنینی، اجرایی و تصمیم‌گیری با رأی مستقیم مردم انجام می‌شود.

مقیمی با بیان اینکه نظام ما نظامی مردم سالار است و اموراتش با رای مردم می‌گذرد، گفت: مردم نقش تعیین کننده‌ای در اداره کشور دارند و این نقش را در انتخابات نشان می‌دهند.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه آراء مردم حق‌الناس است، عنوان کرد: امانت بودن رأی مردم امری است که برای ما روشن شده و باید از آن صیانت کنیم تا انتخاباتی شکوه‌مند با حضور حداکثری مردم و رقابت نزدیک و تنگاتنک داوطلبان به صورت قانونی و با بی‌طرفی کامل مجریان و ناظران بر انتخابات به انجام برسد.

قائم مقام وزیر کشور در امور سیاسی بر توجه و احترام به حقوق انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان تأکید و اظهار کرد: باید حقوق داوطلبان را رعایت کنیم و شرایط را برای حضور و ثبت‌نام تمام افرادی که در خودشان آمادگی حضور در انتخابات را می‌بینند، فراهم کنیم.

مقیمی با بیان اینکه وقتی نام انتخابات برده می‌شود باید حضور فارغ‌التحصیلان حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های معتبر، حقوقدانان، مهندسان، پزشکان، مدیران و معلمان کار آزموده و باتجربه را شاهد باشیم، گفت: اگر راه برای حضور افراد باتجربه که در فضای اجرایی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی جامعه کار کرده‌اند، باز شود مجلس دارای نمایندگانی نخبه خواهد شد و قوانینی به تصویب می‌رسد که می‌تواند مشکلات جامعه را برطرف کند.

وی کم کردن محدودیت‌ها و باز کردن فضا برای اعلام حضور داوطلبان را از جمله حقوق آنان برشمرد و افزود: برای اینکه تمام افراد را درگیر انتخابات کنیم ستاد انتخابات را در سراسر کشور سامان دادیم که از اول اردیبهشت فعال شده است و هر بحثی که می‌تواند در انتخابات اثرگذار باشد باید بیان و بررسی شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: صدا و سیما باید نقش مجلس شورای اسلامی و نقش مجلس خبرگان رهبری را تبیین کنند تا بر شور حضور کاندیداها و مردم افزوده شود.

مقیمی با بیان اینکه مجریان و ناظران انتخابات کار مشترکی انجام می‌دهند و مکمل یکدیگرند، گفت: باید قانون نصب العین تمامی فعالان این حوزه قرار گیرد و همه فرمانداران و مسئولین انتخاباتی در سخنان و نامه‌های خود به مبانی حقوقی توجه کنند و از حقوقدانان مشاوره بگیرند.

وی با تأکید بر اینکه باید جو توأم با اطمینان در شهرستان‌ها برقرار شود، گفت: فرمانداران باید اوضاع کنونی و گذشته انتخاباتی شهرستان‌های خود را بررسی و چالش‌های این حوزه را بازنگری و احصاء کنند و ببینند امروز با آن مسائل چگونه مواجه شوند.

مقیمی به فرمانداران توصیه کرد که مسائل را در سطح اجتماعی ببینند و افزود: گفتگو بهترین راهکار حل مسائل اجتماعی است وهنر فرمانداران این است که مسائل اجتماعی را قبل از اینکه سیاسی شود، حل و فصل کنند بنابراین باید با تعامل و استفاده از نخبگان و خبرگان منطقه نگذارید مسائل روی هم انباشته و در شورای تامین مطرح شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور با اعلام اینکه امسال از ۲۵ مرحله انتخابات ۲۳ مرحله رایانه‌ای برگزار می‌‌شود، گفت: در این خصوص باید آموزش‌های لازم را بدهیم و پیش‌بینی می‌شود در انتخابات امسال 60 هزار صندوق و بیش از یک میلیون عامل اجرایی فعال باشند.

مقیمی با بیان اینکه ابطال صندوق‌های رأی هزینه‌های مادی و معنوی غیرقابل جبرانی دارد، تاکید کرد: فرمانداران با دیدن کوچکترین تخلف به سرعت با آن برخورد کنند تا از ابطال آرای صندوق‌ها جلوگیری شود.

وی با تصریح اینکه حق نداریم از امکانات بیت‌المال و منابع عمومی به نفع یا ضرر کسی استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: مجریان و ناظران انتخابات ازجمله فرمانداران و بخشداران هیچگاه نباید برای کسی تبلیغ کنند اما سایر کارمندان دولت به عنوان شخص حقیقی و خارج از ساعات اداری می‌توانند از کاندیدای مورد نظر خود حمایت یا در جلسات آنان شرکت کنند.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه از حقوق احزابی که به آنان مجوز فعالیت‌ داده‌ایم دفاع می کنیم، گفت: احزاب حق دارند که جلسات سیاسی و نقد عملکردها را برگزار کنند و نباید اجازه داد کسی خود را فراتر از قانون بدانند و برای برهم زدن جلسات تلاش کنند که در صورت مشاهده چنین مواردی آنان را به دستگاه قضایی معرفی کنید.

وی بر لزوم حاکم شدن نشاط سیاسی و نظم بخشیدن به امور تبلیغاتی در چارچوب قانون تاکید و اظهار کرد: ما موظفیم امنیت کسانی که فقط در چارچوب قانون فعالیت می‌کنند را تامین کنیم و اگر کسی پایش را از خطوط قرمز فراتر گذاشت باید با او برخورد کنیم ضمن اینکه سخنرانان جلسات باید از قبل توجیه باشند که از چارچوب قانونی تخطی نکنند.

نظرات بینندگان