کد خبر: ۸۰۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۰۵ آذر ۱۳۹۴

خاطرات آیت الله مکارم از پیاده روی اربعین

آیت الله مکارم شیرازی ضمن بیان خاطراتی از دوران حضور در عتبات و پیاده روی در ایام اربعین گفتند: دشمنان وقتی اجتماع بزرگ مردم را در راهپیمایی و پیاده روی کربلا می بینند، می فهمند اینها ها جمعیتی هستند که به اهداف امام حسین(ع) وفادارند؛ از این رو در دل دشمن هراس می افتد.
به گزارش شیرازه به نقل از فرهنگ نیوز، آیت الله مکارم شیرازی، با اشاره به اهمیت و تأثیر پیاده روی اربعین عزاداری امام حسین علیه السلام در جامعه اسلامی و در میان مسلمانان گفتند: پیاده روی اربعین به سمت حرم امام حسین علیه السلام، موجب شکوه مراسم حسینی(ع) است.

ایشان با بیان این که علاقه مندان و ارادتمندان سرورشهیدان، از نجف، حله، بغداد،  و جاهای دیگر در اربعین اباعبد الله الحسین علیه السلام، با پای پیاده به سمت کربلا حرکت می کنند و جمع زیادی از مردم نیز در مسیر راه از آنها پذیرایی می کنند، تصریح کردند: این حرکت بزرگ همگان را با جایگاه امام حسین علیه السلام در میان شیعیان آشنا می سازد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: دشمنان وقتی اجتماع بزرگ مردم را در راهپیمایی و پیاده روی کربلا می بینند، می فهمند اینها ها جمعیتی هستند که به اهداف امام حسین(ع) وفادارند؛ از این رو در دل دشمن هراس می افتد.

پیر و جوان می‌آمدند

وی این نیرو و این ارده مردمی را عاملی برای به نمایش گذاشتن قدرت اعتقادی شیعیان معرفی کردند و گفتند: دراین مراسم معنوی، شاهدیم که زن و مرد و پیر و جوان، گاهی حتی فرزند خردسالشان را در کالسکه همراه خود در این مراسم شرکت داده اند که این حرکت در دنیا نیز آثار مهمی دارد.

خاطراتی از پیاده روی اربعین

وی برگزاری با شکوه تر این مراسم بزرگ دینی نسبت به سال های گذشته را مورد توجه قرار دادند و بیان داشتند: زمانی که بنده در نجف تحصیل می کردم، دو بار موفق شدم در پیاده روی از نجف تا کربلا کنم، اما در آن روزگار، دسته های کوچکی پیاده روی می کردند.

 آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که جاده ها در گذشته امنیت زیادی نداشت، ادامه دادند: زمانی که در این مسیر در حال پیاده روی بودم، و پنجه پاهایمان در کفش زخم می شد، از این رو با پای برهنه پیاده روی می کردیم و در مسیر گاهی خار به پایمان می رفت و بعد از این که خار را در می آوردیم و به راه خود ادامه می دادیم.

سه روز و دو شب در راه بودیم

ایشان با بیان این که سه روز و دو شب در راه بودیم و شب ها در مضيف های شیعیان فرات (الفرات الاوسط) که سالنی ساده برای پذیرایی از زائران حسینی داشتند، استراحت می کردیم، افزودند: امروزه مردم از جاده ای که از میان بیابان عبور می کند، حرکت می کردند ولی در گذشته، ما از کنار شط فرات، از زیر درختان نخل می رفتیم؛ درست است که این گونه راه دورتر  می شد، ولی شرایط آسان تری برای پیاده روی فراهم کرده بود.

زائران به نماز اول وقت اهتمام داشته باشند

معظم له در ادامه در توصیه ای به زائران امام حسین علیه السلام در اربعین گفتند: افرادی که در مسیر پیاده روی در حال حرکت هستند، سعی کنند در مسیر راه به یاد خدا و امام حسین علیه السلام باشند و نسبت به نماز اول وقت نیز اهتمام خاصی داشته باشند.

ایشان اضافه کردند: سعی کنند به موقع استراحت کرده و در مسیر به یکدیگر کنند، گر کسی از راه ماند، به فکر او باشند، کسی بیمار شد، از او مراقبت کنند و هوای همدیگر را داشته باشند تا این مسیر را به خیر و خوبی بپیمایند.

ای کاش ما هم می‌رفتیم

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان با آرزوی توفیقات بیشتر برای کسانی که در مسیر پیاده روی اربعین به سمت حرم امام حسین علیه السلام حرکت می کنند، گفتند: ای کاش ما هم در این سن و سال می توانستیم در این مسیر باشم.


نظرات بینندگان