کد خبر: ۸۰۰۶۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۰۶ آذر ۱۳۹۴
لاریجانی خبر داد

آغاز تربیت پزشک خانواده در شیراز و شش دانشگاه دیگر از بهمن ماه امسال

عاون آموزشی وزارت بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی با تاکید بر تربیت پزشکان خانواده در آینده نزدیک بیان داشت : برنامه های آموزش پزشک خانواده در بهمن ماه امسال در هفت دانشگاه کشور از جمله در دانشگاه علوم پزشکی شیراز آغاز خواهد شد.
به گزارش شیرازه دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وززارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در شیراز افزود: فارس و مازندران دو استانی هستند که برنامه های پزشک خانواده را اجرایی کرده است، دانشگاهها می توانند تعدادی از دانش آموختگان که صلاحت علمی دارند در مراکز جامع سلامت و ارجاع ساماندهی کنند و این افراد به همین منظور تربیت خواهند شد.

وی با تقدیر از همه تلاشهای انجام شده برای اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده در استان فارس گفت: این تلاشی است که از چندین سال پیش شروع شده و از مصوبات شورای آموزش پزشکی تخصصی است که این برنامه دنبال شود و امید است بتوانیم در سال جاری پذیریش پزشک خانواده را شروع کنیم.
دکتر لاریجانی افزود: وزارت بهداشت مسیر اجرای پزشک خانواده را در این دو استان دنبال و برنامه ریزی های آتی را ساماندهی می کند و امید است ساماندهی این موضوع گسترش پیدا کند.

وی همچنین با بیان اینکه وزارت بهداشت توسعه آموزش های بین رشته ای را در دستور کار دارد گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز دانشگاهی مجرب و کارآزموده است و بسیاری از رشته ها را در سالهای گذشته ایجاد کرده، این دانشگاه مراکز خوب آموزشی و استادان مجرب و پژوهشگر دارد و امید است با امکانات آموزشی که در شیراز وجود دارد و در منطقه پنج آموزشی وجود دارد بتوانیم با همکاری نهادهای دیگر آموزشهای پزشکی بین رشته ای را گسترش دهیم.

معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وززارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین گفت: بزرگترین امکانات صنعت ، امکانات نزدیکی به خلیج فارس، توانمندی های همکاری بین دانشگاهی، دانشگاههای غیر پزشکی همه در منطقه جنوب مستقر است و با پیشینیه آموزش و پژوهش که در این منطقه وجود دارد قطعا می تونیم به آموزشهای بین رشته ای بپردازیم.

نائب رئیس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر همچنین در بخش دیگری از این گفت و گو بر لزوم تغییر در سبک زندگی مردم برای کاهش بیماری های غیر واگیر از جمله دیابت تاکید کرد و ضمن اعلام ابتلای 400 میلیون نفر در دنیا به دیابت گفت: سالانه 38 میلیون نفر جان خود را به علت بیماری های غیرواگیر از دست می دهند.

دکتر لاریجانی ادامه داد: این درحالی است که دیابت 300 هزار سال عمر مفید ایرانیان را تحت تاثیر قرار می دهد و ما موظف هستیم که بیماری های غیرواگیر را در طی 10 سال آینده کنترل کرده و مانع افزایش دیابت و چاقی شویم.

طرح پزشک خانواده آنطور که در اهداف اولیه تعریف شده دارای فواید فراوانی است که مهمترین آن ایجاد نگاه سلامت محور به جای درمان محور در سیستم بهداشتی درمانی کشور است.

بهره مندی یکسان تمام افراد جامعه ازسرانه سلامت واجرای اصل عدالت درسلامت،حذف پرداخت هزینه های اضافی توسط مردم به نظام سلامت،انجام معاینات دوره ای و پیگیری وضعیت سلامت افراد جامعه توسط پزشکان خانواده و ثبت سوابق بیماری، دسترسی سریع و آسان و شبانه روزی مردم به خدمات سطح اول نظام سلامت، بهبود و ارتقای نظام ارایه خدمات بهداشتی درمانی و پاسخگویی به نیازهای جدید مردم از جمله اهدافی است که در این برنامه پیش بینی شده است.
نظرات بینندگان