کد خبر: ۸۰۰۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۸ - ۰۷ آذر ۱۳۹۴

علی مطهری: نمایندگان مجلس نباید نماینده نظام باشند!

هر چند نظام ما یک نظام مردمی و اسلامی است ولی ممکن است گاهی ظلمی اتفاق بیفتد و باید از مظلوم دفاع کرد.
به گزارش شیرازه به نقل از ایسنا، علی مطهری در همایش «مجلس، انتخابات و امام خمینی» ضمن برشمردن نکات مورد تاکید امام خمینی در ارتباط با موضوع مجلس و انتخابات، با اشاره به بیان شهید مطهری در خصوص ضرورت آزادی مردم در انتخاب وکیل مجلس برای این که رشد اجتماعی پیدا کنند، درباره نظارت استصوابی گفت: نظارت استصوابی می تواند به شکل‌های مختلف انجام شود که برخی از آنها قابل قبول است و برخی قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: مثلا اگر نظارت استصوابی به این معنی باشد که علاوه بر استعلامات چهارگانه قانونی، تحقیقات محلی نیز انجام شود تا التزام عملی کاندیدا به اسلام روشن شود که آیا او به انجام واجبات و ترک محرمات مقید است یا نه، می تواند قابل قبول باشد ولی به صورتی که گاهی اعمال شده، قابل قبول نیست.

مطهری در بخش دیگری از سخنان خود به دو آسیب در حوزه نمایندگی مجلس اشاره کرد و افزود: یکی این که معمولا نمایندگان مجلس خود را نماینده نظام جمهوری اسلامی می دانند نه نماینده ملت و در آنجا که تزاحمی میان حقوق ملت و حقوق نظام پیش می آید از حقوق ملت به بهانه حفظ نظام دفاع نمی کنند و این درست نیست؛ زیرا هر چند نظام ما یک نظام مردمی و اسلامی است ولی ممکن است گاهی ظلمی اتفاق بیفتد و باید از مظلوم دفاع کرد.

مطهری اضافه کرد: آسیب دیگر، نوع نگاه و تصور مردم از موضوع نمایندگی است که خیال می کنند نماینده مجلس واسطه ای است میان مردم و دولت برای حل مشکلات شخصی آنها، در صورتی که وظیفه اصلی نماینده مجلس یکی قانونگذاری است و دیگر نظارت بر حسن اجرای قانون. این آسیب باعث شده است که بخش زیادی از وقت نماینده مجلس صرف رفع مشکلات شخصی موکلان او بشود و در نتیجه وقت کمتری برای قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون داشته باشد.
نظرات بینندگان