کد خبر: ۸۰۰۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۰۷ آذر ۱۳۹۴

سهم‌خواهی زنانه؛ از دختران هاشمی تا خانم معاون رئیس‌جمهور

زنان اصلاح‌طلب با این نگرش انحرافی و غیرعقلانی که «ناآرامی‌ها و خشونت‌هایی که در جهان رخ می‌دهد، توسط مردان انجام می‌شود و اگر زنان در مدیریت حضور داشته باشند، جهان بیشتر صلح را می‌پذیرد»، به ترویج مدیریت سیاسی زنان می‌پردازند؛ این درحالی است که اغلب عناصر این گروه سیاسی غیرقانونی از افراد تندرو سیاسی و عوامل فتنه سال 88 هستند.
به گزارش شیرازه به نقل از مشرق، سهم‌خواهی در جریان اصلاحات پیچیده شده است و در حوزه‌های مختلف از جمله صنفی، حزبی و گروهی گسترده است. اینک اما در حوزه جنسیتي ماجرای سهم‌خواهی زنانه در این جریان مطرح شده است. البته موضوع سهم‌خواهی زنانه از صندلی مجلس از سوی گروه‌های مختلف که یک نحله فکری را دنبال می‌کنند، پیگیری می‌شود. موضوعی که در درون جریان اصلاح‌طلبی معلوم نیست هنوز چه جایگاهی دارد و آیا رجال سیاسی این جریان اجازه می‌دهند که لیست‌ها رنگ جنس دوم را نیز به خود بگیرد یا نه به عنوان یک مطالبه جناحی در این جریان در کل صحنه سیاسی کشور مطرح شده و از سوی اصلاح‌طلبان با ژست حمایت از حقوق زنان این مساله را تبلیغ می‌کنند اما درواقع اصلاحات دل به رأی زنان برای پر کردن سبد انتخاباتی خود دارد.

موضوعی که اکبر هاشمی رفسنجانی به دختران خود توصیه کرده که از ظرفیت زنان که 50 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند استفاده کنند.

* سهم‌خواهی زنانه اما از چند مجاری پیگیری می‌شود. یک جریان زنانه از داخل جریان اصلاحات به لیدری و سردستگی دختران هاشمی رفسنجاني که فعالیت ویژه‌ای در این زمینه انجام داده‌اند و چند همایش زنانه نیز در این راستا برگزار شده است.
سهم‌خواهی زنانه از خواهران هاشمی تا خانم معاون رئیس‌جمهور/ هاشمی تئورسین جنس دوم اصلاحات
* جریانی دیگر از سوی دولت که معاونت امور زنان فعالیت ویژه‌ای در این عرصه با شعار حضور گسترده زنان در اجتماع و ایجاد شغل زنانه و ... تحت پوشش برنامه ششم توسعه انجام می‌دهد.

*سومین گروه نیز شامل زنان فتنه‌گر و خارج نشین که به طور اپوزیسیونی عمل می‌کنند که در حوزه ضد دینی و فرهنگی در حال فعالیت هستند و غالباً شامل روزنامه‌نگاران فراری و فعالان سیاسی اصلاح‌طلبی که در زمان فتنه و اصلاحات از کشور خارج شدند می‌شوند و با مشی فمینیستی و تحت نظر و اتاق فکر غرب علیه ایران فعالیت می‌کنند.

رسانه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب نیز به همراه سایت‌های ضدانقلاب در این عرصه فعالیت چشم‌گیری دارند و به ترویج حضور زنان در فضای سیاسی کشور البته با مشی غیر اسلامی و لیبرالی مبادرت می‌ورزند.

جالب اینجاست که موضوع فعالیت زنان در عرصه سیاسی کشور مورد گروه‌های مختلف سیاسی است و موضوع مختص به جریان خاصی نیست که از آن حمایت کند و جریانی مخالف آن باشد. زنان سهم خاصی در به ثمر نشستن انقلاب اسلامی دارند اما نوع ورود سیاسی اصلاحات به مسئله مشارکت زنان که رویکرد لیبرالی و فمینیستی در آن مشهود است بیشتر موردانتقاد واقع‌شده است. از سوی دیگر اصلاحات با نگاه ابزاری و انتخاباتی به موضوع مشارکت زنان در انتخابات توجه دارد و ازاین‌رو سعی دارد دیگر جریانات سیاسی را مخالف این مسئله نشان دهد تا بیشتر زنان را به خود جذب کند.

سهم‌خواهی زنانه از خواهران هاشمی تا خانم معاون رئیس‌جمهور/ هاشمی تئورسین جنس دوم اصلاحاتخواهران هاشمی جلودار سهم‌خواهی اصلاحات

موضوع سهم‌خواهی 30 درصدی اکنون به رویکرد اصلاح‌طلبان به لیدری خواهران هاشمی بدل شده است. در این راستا فائزه هاشمی که رویکرد فمینیستی وی از زمان مجلس ششم و اداره روزنامه زن در این دوران مشهود است، تلاش ویژه‌ای در این راستا با همکاری فاطمه هاشمی انجام می‌دهد.

در همین راستا در ماه مبارک رمضان امسال ضیافت افطاری سیاسی توسط زنان اصلاح‌طلب برگزار شد. حزب غیرقانونی جمعیت زنان مسلمان نواندیش عصر شنبه 20 تیرماه جلسه افطاری برگزار کرد که خروجی آن شعار «پیش به‌سوی نهضت ثبت‌نام حداکثری تا رسیدن به سهمیه ۳۰ درصدی» بود.

شهین دخت مولاوردی، الهه کولایی، فاطمه راکعی، آذر منصوری، بدرالسادات مفیدی، مینو مرتاضی لنگرودی، سهیلا جلودارزاده، شهربانو امانی، اکرم مصوری‌منش، فخرالسادات محتشمی و بسیاری دیگر از جمله ابتهاج مسئول دفتر معصومه ابتکار هم به نیابت از رئیس سازمان محیط زیست در این ضیافت شرکت کردند.

ظاهراً رأی‌نیاوردن طرح سهمیه ۳۰ درصدی زنان از مجلس از سوی مجمع تشخیص مصلحت؛ طرحی که برای گنجانده‌شدن ذیل سیاست‌های کلی انتخابات از سوی معاون امور زنان ریاست‌جمهوری به مجمع تشخیص ارسال شده بود محور بحث‌های این جلسه افطاری زنان اصلاح‌طلب بود و فائزه هاشمی و شهیندخت مولاوردی از این موضوع انتقاد کردند. [1]

در این جلسه، فائزه هاشمی با خرده‌گرفتن از رد طرح سهمیه ۳۰ درصدی زنان از مجلس در مجمعسهم‌خواهی زنانه از خواهران هاشمی تا خانم معاون رئیس‌جمهور/ هاشمی تئورسین جنس دوم اصلاحات تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد که دو نفر در مجمع به این طرح رأی ندادند و عامل ردشدن آن بودند. او گفت: «خودمان هم فکر می‌کردیم که چون آقای هاشمی به‌عنوان رئیس مجمع از این موضوع دفاع کرد حتماً رأی خواهد آورد. ولی رأی نیاورد؛ با شرمندگی باید بگویم که یکی از کسانی که رأی نداده، عموی من محمد هاشمی بوده است.[2]»

این درحالی است که محمد هاشمی از سال ۹۰ عضویتی در مجمع تشخیص مصلحت ندارد و مشخص نیست چگونه فائزه هاشمی مدعی شده است که عموی وی به این طرح رأی نداده است و بعدا مشخص شد اين خانم هنوز نمي‌داند چه كساني عضو مجمع هستند و چه كساني در اين نهاد عضو نيستند..[3]

مولاوردی نیز در سخنانی گفته بود: ما سعی کرده‌ایم که این مسئله را در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرده تا زنان سهمیه ۳۰ درصدی در مجلس داشته باشند که متأسفانه در صحن علنی مجمع با اختلاف دو رأی، رأی لازم را کسب نکرد. بلافاصله با مقام معظم رهبری مکاتبه کردم که امیدوارم در زمان ابلاغ سیاست‌های انتخابات مجلس، این مسئله در نظر گرفته شود.

با توجه به این اظهارات مشخص است که این طرح در دولت حسن روحانی و پس از سال ۹۲ رأی نیاورده است.

بعد از ضیافت افطاری زنان اصلاح‌طلب گردهمایی دیگری در درمانگاه تخصصی بیماری‌های خاص در تهران برگزار شد که ظرفیت همیاری بیماران خاص را در اختیار یک نهاد کاملاً سیاسی قرار داد.

سهم‌خواهی زنانه از خواهران هاشمی تا خانم معاون رئیس‌جمهور/ هاشمی تئورسین جنس دوم اصلاحاتاین نشست که با حضور و سخنرانی برخی از فعالین سیاسی و خانواده محکومین امنیتی همراه بود، به منظور سازماندهی و برنامه‌ریزی برای ورود چهره‌های حامی برخی از جریان‌های افراطی به عرصه انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی همچنین بازسازی و احیاء زنان مرتبط فعال سیاسی در فتنه 88، تحت پوشش یکی از احزاب کشور برگزار شد. در این نشست نیز موضوع سهم 30 درصدی زنان مجلس به عنوان یک مطالبه مطرح شد.

با توجه به تصاویری که از این نشست منتشر شده است، امکانات مرکز بیماری‌های خاص از طرف فاطمه هاشمی که از سوی رسانه‌های حامی به «بی‌نظیر بوتو اصلاحات» لقب و تبلیغات شدیدی برای ورود وی به عرصه انتخابات صورت گرفته است، در اختیار این گروه بی‌مجوز قرار گرفت[4].

زنان اصلاح‌طلب با این نگرش انحرافی و غیرعقلانی که «ناآرامی‌ها و خشونت‌هایی که در جهان رخ می‌دهد، توسط مردان انجام می‌شود و اگر زنان در مدیریت حضور داشته باشند، جهان بیشتر صلح را می‌پذیرد»، به ترویج مدیریت سیاسی زنان می‌پردازند و سعی دارند تحت پوشش امور خیریه همچون امور بیماری‌های خاص برای خود کسب وجهه کنند؛ این درحالی است که اغلب عناصر این گروه سیاسی غیرقانونی از افراد تندرو سیاسی و عوامل فتنه سال 88 هستند که حتی در این زمینه بازداشت شده و دارای جرائم امنیتی هستند.

سهم‌خواهی زنانه از خواهران هاشمی تا خانم معاون رئیس‌جمهور/ هاشمی تئورسین جنس دوم اصلاحاتفعالیت انتخاباتی معاونت امور زنان

معاونت امور زنان در حوزه‌هایی چون اشتغال بی‌ضابطه بانوان فعالیت گسترده‌ای دارد. شهیندخت مولاوردی که بعضاً در همایش‌های جناحی زنان اصلاح‌طلبان حضور فعالی دارد، نیز پیگیر حضور 30 درصدی زنان در مجلس است.

تشکیل کارگروه «مدیریت و مشارکت سیاسی- اجتماعی» برای حضور فعال زنان در انتخابات یکی از همین تلاش‌ها ست.

این کارگروه برنامه‌های خود را در چارچوب آموزش و توانمندسازی سیاسی زنان و همچنین برگزاری دوره‌هایی با هدف کمک به زنان برای شرکت در کارزارهای تبلیغاتی و انتخاباتی متمرکز کرده است.

برنامه‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای حضور زنان در کارزار انتخاباتی از جمله تلاش‌های مولاوردی در این عرصه است تا وی نشان دهد که در این عرصه سهم ویژه‌ای باز کرده است.[5]

سهم‌خواهی زنانه از خواهران هاشمی تا خانم معاون رئیس‌جمهور/ هاشمی تئورسین جنس دوم اصلاحاتوی بیان داشته که اکنون همه جناح‌ها و گروه‌های سیاسی به این نتیجه رسیده‌اند که نرخ کمتر از سه درصد حضور زنان در مجلس شورای اسلامی زیبنده نظام ما نیست، قیاس ما نه با کشورهای اروپایی بلکه کشورهای اسلامی و کشورهای منطقه است.[6]

مولاوردی در چهاردهمین نشست مشترک معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با مشاوران وزرا و دستگاه‌های اجرایی نیز با اشاره به مشارکت زنان در انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: حضور و مشارکت سیاسی زنان در انتخابات آینده را تشویق می‌کنیم اما این عمل را به عنوان یک فعالیت سیاسی و بدون حمایت از یک جناح خاص انجام داده و باید از این موضوع پرهیز کنیم.

اما به نظر می‌رسد حضور فعال در نشست‌ها و ضیافت‌های زنان اصلاح‌طلب و گرایش وی به این جریان سیاسی فعالیت‌های وی و معاونت تحت امرش را به سمت اهداف اصلاح‌طلبانه هدایت کرده است.[7]

سهم‌خواهی زنانه از خواهران هاشمی تا خانم معاون رئیس‌جمهور/ هاشمی تئورسین جنس دوم اصلاحاتاپوزیسیون فمینیستی خارج‌نشین

اپوزیسیون زنانه خارج نشین نیز با هدف تغییر نگرش در زنان و سکولاریزه کردن زندگی زنانه در ایران دست به کار شده است و در همین راستا موضوع کشف حجاب را یکی از اصلی‌ترین اهداف خود برای مقابله براندازانه با نظام جمهوری اسلامی ایران قرار داده است و نگرش فمینیستی - لیبرالیستی در زنان فراری خارج نشین موج می‌زند. درواقع پوشش‌دهی فعالیت لیبرالی و فمینیستی زنان اصلاح‌طلب از بیرون مرزهای کشور از جمله کار ویژه عناصر فمینیستی اپوزیسیون خارج نشین است.

اغلب سایت‌های ضدانقلاب نیز در حوزه کاری خود بخش ویژه‌ای برای زنان باز کرده و با گرایش‌های لیبرالیستی و فمینیستی که حتی در غرب نخ‌نما شده و موردانتقاد است نسخه فرسوده‌شدن زندگی زنانه برای ایجاد انومی و ناهنجاری در کشور را به اجرا گذاشته است. موضوع آزادی‌های یواشکی و همچنین اعتراضات و ناهنجاری مدنی در این راستا در دستور کار اپوزیسیون زنانه قرار گرفته است.

مشارکت اجتماعی لیبرالی در کنار فراموشی اصل محوری خانواده از جمله حربه‌هایی است که غرب برای از بین بردن و ایجاد ناهنجاری در جوامع هدف مورد استفاده قرار می‌دهد. این جریان در آشوب‌های خیابانی و فتنه‌سازی نیز از جنس ظریف بهره‌بردای تامی را انجام می‌دهد.

کامبیز محمودی (مدیر بهایی تلویزیون فارسی صدای آمریکا) بخش مهمی از 20 میلیون دلار بودجهٔ دولتی این تلویزیون را به برنامه‌ای روزانه با نام «زن امروز» اختصاص داده که بلندگوی تبلیغاتی فمینیست‌های ایرانی است.

در همین راستا مسیح علی‌نژاد که یکی از روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب است پروژه آزادی‌سهم‌خواهی زنانه از خواهران هاشمی تا خانم معاون رئیس‌جمهور/ هاشمی تئورسین جنس دوم اصلاحاتهای یواشکی را کلید زده است که به با هدف تغییر الگوی رفتاری زنان ایرانی این کار انجام می‌شود و حمایت‌های لازم از سوی مجامع غربی از این فعالیت ضدفرهنگی تحت عناوین حقوق بشری انجام می‌شود. اگر به فعالیت اپوزیسیون خارج نشین نگاهی سطحی هم بیندازیم نیز موضوع زنان و فعالیت متعدد زنانی که در قالب اپوزیسیون فعالیت می‌کنند به خوبی آشکار است. رسانه‌های مختلف از جمله بی‌بی‌سی فارسی نیز در این عرصه فعالیت چشمگیری دارند.

اصلاح‌طلبان اخیراً در نشستی که در بنیاد امید ایرانیان به ریاست عارف برگزار شده است نیز به موضوع حضور زنان در مجلس با محور سهم 30 درصدی تاکید کرده‌اند.

محمدرضا عارف که این روزها به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری اصلاحات شناخته می‌شود با تأکید بر اینکه اصلاح‌طلبان حضور ۳۰ درصدی زنان را در فهرست‌های انتخاباتی به عنوان یک واقعیت مطرح کردند و به آن باور دارند، گفت: «ما به دنبال این هستیم که زنان به خاطر آینده و پیشرفت کشور، در عرصه سیاسی و اجتماعی مشارکت کنند و در این زمینه تمام تلاش خود را می‌کنیم تا بتوانیم شعارمان را عملی کنیم.»

تأکید مکرر اصلاحات در این عرصه به تکرار تبلیغاتی می‌ماند که تجار برای محصولاتشان از این ترفند استفاده می‌کنند. درواقع اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسیده‌اند که برای جذب آرای مردمی به‌ویژه زنان که 50 درصد آرا را تشکیل می‌دهند باید وعده انتخاباتی باب طبع آنان ارائه کنند که در این راستا چه وعده‌ای جذاب‌تر از حضور بیشتر زنان در مجلس.



[1] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/440255

[2]http://www.mashreghnews.ir/fa/news/488990

[3] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/442911

[4] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/488990

[5] http://isna.ir/fa/news/94042111186

[6] http://www.mojnews.com/fa/Miscellaneous/ViewContents.aspx?Contract=cms_Contents_I_News&r=1866415

[7] http://www.entiran.ir/content/show/33709

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴
0
منزلت و جایگاه بانوان بالاتر از آن است که ملعبه سیاسی بازی اصلاح طلبان فرصت طلب شود.