کد خبر: ۸۰۱۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۰۸ آذر ۱۳۹۴

«دارالمومنین فارس» کتابخانه‌ عمومی مستقل ندارد

رئیس اداره کتابخانه های عمومی جهرم گفت: این شهر با این پشتوانه‌ فرهنگی از وجود حتی یک کتابخانه‌ عمومی مستقل بی‌بهره باشد.

به گزارش شیرازه مجتبی امیرزاده در گفتگو با پسین جهرم به وجود 9 کتابخانه عمومی در شهرستان جهرم اشاره کرد و گفت: در این کتابخانه ها نزدیک به 95 هزار کتاب و هفت هزار و 800 عضو فعال و غیرفعال وجود دارد.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان جهرم با بیان اینکه شهرستان جهرم دو پروژه‌ کتابخانه‌ای و درحال ساخت در شهرهای قطب‌آباد و باب‌انار خفر دارد، گفت: اعتبار لازم جهت تکمیل ساخت کتابخانه‌ عمومی شهر قطب‌آباد پیش‌بینی شده و پیمانکار طرح انتخاب و عملیات تکمیل پروژه درحال اجراست.

وی اضافه کرد: امیدواریم در نیمه‌ نخست سال آینده شاهد  بهره‌برداری کامل این کتابخانه باشیم.

تدابیر لازم جهت پیشگیری و برخورد با تخلفات انجام شده است

وی با بیان اینکه شرط حضور افراد در کتابخانه و بهره‌مندی از خدمات، پذیرش قواعد و مقررات حاکم و عضویت در کتابخانه است، بیان کرد: تمام اعضا کتابخانه عمومی دارای کارت شناسایی بوده و لازم است هنگام حضور در کتابخانه آن را به مسئولین مربوط ارائه کنند.

امیرزاده با بیان اینکه واقع شدن مجتمع فرهنگی در مکانی پرتردد، عدم استقلال مدیریتی کامل از سوی کتابخانه جهت اجرای سیاست‌های کنترلی ورود و خروج‌ها، همچنین مراسم‌ها و جلسات متعدد سالن فردوسی باعث شده برخی ناهماهنگی‌ها پیش آید، گفت: به منظور پیشگیری از تخلفات و رعایت شئونات اخلاقی در هر شیفت کاری همکاران موظف هستند ضمن سرکشی به محوطه مطابق دستورالعمل با تخلفات برخورد کنند.

طرح توسعه‌ی کتابخانه موسویه در دستور کار قرار دارد

رئیس اداره کتابخانه های عمومی جهرم با بیان اینکه طرح توسعه‌ کتابخانه‌ شهید عبدالله رضایی موسویه در دستورکار قرار دارد، بیان کرد: در آینده‌ نزدیک زمین جنب کتابخانه خریداری وساخت و ساز آن آغاز می‌شود؛ ضمن اینکه جهت تقویت منابع کتابخانه‌ای و تجهیزات نیز تدابیری انجام پذیرفته و در آینده‌ نه‌چندان دور خبرهای خوش آن اعلام می‌شود.

آماده‌ی راه‌اندازی ایستگاه مطالعه در مراکز متراکم جمعیتی جهرم هستیم

امیرزاده با بیان اینکه اداره کتاب‌خانه‌های عمومی متولی راه‌اندازی ایستگاه مطالعه در سطح شهر است، گفت: بهترین مکان‌ها جهت استقرار ایستگاه‌های مطالعه نقاطی است که بیشترین ساعت انتظار از سوی همشهریان وجود دارد. سازمان‌ها و نهادها می‌توانند در صورت سفارش قفسه‌ ویژه ایستگاه مطالعه اقدام به راه اندازی آن کنند. تامین کتاب‌های مخصوص ایستگاه‌ها بر عهده‌ اداره شهرستان است.

لزوم احیای فرهنگ وقف کتاب در جهرم

وی با بیان اینکه کتابخانه‌ها دارای سهمیه‌ای مستمر جهت به روزرسانی کتاب‌ها و نشریات‌اند، اظهار کرد: شیوه‌ فعلی تامین منابع و اعتبارات قطره‌چکانی جوابگوی نیازهای اطلاعاتی همشهریان نیست.

امیرزاده با اشاره به اینکه راه برون‌رفت از این معضل احیای فرهنگ حسنه‌ وقف کتاب است، ادامه داد: خیرین و دوستداران ترویج فرهنگ مطالعه می توانند با ورود به این امر خداپسندانه کمک‌یار کتابخانه‌ها جهت تامین کتاب باشند.

کتابداران مشاوران امین همشهریان باشند

رئیس اداره کتابخانه های عمومی جهرم با بیان اینکه کتابدار به تعبیر مقام معظم رهبری باید مشاوری امین برای مراجعین بوده و دریچه‌ای جهت راهبری اطلاعاتی محققین و علاقه‌مندان باشند، گفت: در سال‌های اخیر نیروهای متخصص در حوزه‌ کتابداری جذب شده‌اند و طرح‌هایی همچون مدرسه کتاب‌خوان، دوره مشاوره‌ کتابدار، بصیرت کتابداری، همایش ملی خواندن به منظور توانمندسازی کتابداران برگزار شده است و در آینده‌ای نزدیک با راه‌اندازی سیستم آموزش الکترونیکی و مدرسه الکترونیکی خواندن در جهت ارتقای توان اطلاعاتی همکاران تلاش می شود.

جهرم از وجود یک کتابخانه‌ عمومی مستقل بی‌بهره است/ لزوم ساخت کتابخانه‌ی مرکزی در جهرم

وی تصریح کرد: اداره‌ مالی کتابخانه‌ها به شکل انجمنی و درآمدهای آن محل (نیم‌درصد از کل درآمدهای) شهرداری‌ها، خیرین و حمایت‌های مالی دولتی است.

امیرزاده با بیان اینکه در سال‌های اخیر منابع مالی مناسبی برای رفع کمبودها جذب نشده است و شاهد اولویت‌گذاری‌های غیرفرهنگی، عدم اجرای الزامات قانونی و برخی سوء مدیریت‌ها بوده‌ایم، گفت: این عقب‌ماندگی‌ها به حدی است که باید گفت جهرم با قحطی زیرساخت، منابع و تجهیزات کتابخانه‌ای روبه‌رو است.

وی با بیان اینکه با تغییر مدیریت کلان شهری و فرهنگی در حوزه‌ کتابخانه‌ها، تحرکاتی جهت بهبود اوضاع آغاز شده است، خاطرنشان کرد: الزام شهرداری‌ها به پرداخت مطالبات و بدهی‌های خود به کتابخانه‌ها، تامین اعتبارات مالی از محل دودرصد نفت‌گاز، تملک دارایی و ماده 180 و همچنین تشکیل انجمن خیرین کتابخانه‌ساز نویدبخش خبرهای خوش در جهت رفع اشکالات زیربنایی و به تبع آن اجرای سیاست‌های ترویجی مطالعه است.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی جهرم گفت: استقرار کتابخانه شماره یک در ساختمانی غیراستاندارد، عدم استقلال مکانی، هم‌مکانی با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دلایلی از این‌دست موجب شده مراجعین همواره از شلوغی کتابخانه گلایه‌مند بوده و شهر جهرم با این پشتوانه‌ فرهنگی از وجود حتی یک کتابخانه‌ عمومی مستقل بی‌بهره باشد.

وی با بیان اینکه فقدان وجود کتابخانه‌ مرکزی و استاندارد در شهر جهرم قویاً احساس می شود، گفت: یقیناً شهر دانشگاهی جهرم و مردمان فرهنگ دوست آن لایق اسقرار چنین مجموعه‌ شکوه‌مندی در شهرشان هستند که امیدوارم با تبدیل شدن این موضوع به دغدغه‌ عمومی و همت  بیشتر مسولئن ذی‌صلاح شاهد آغاز ساخت کتابخانه‌ی استاندارد همراه با بخش‌های تخصصی مختلف( همچون کودک، نابینایان، جهرم‌شناسی، پژوهشی، دیجیتال و ....) باشیم.

وی از همشهریان و دلسوزان کتاب و کتاب خوانی تقاضا کرد مجموعه‌ کتابخانه‌های عمومی را تنها نگذاشته و هر شهروند به عنوان یک رسانه، ترویج‌دهنده‌ «فرهنگ مطالعه‌ مفید» در جامعه بوده و با مطالبه‌گری فرهنگی و ارائه پیشنهادات کمک‌یار بدنه‌ اجرایی کتابخانه‌ها باشند.

نظرات بینندگان