کد خبر: ۸۰۱۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۰۸ آذر ۱۳۹۴
علامت اصلی سالک را بشناسیم

پشه های خاکی حق ورود به محل زندگی را ندارند!

کارشناس برنامه سالک دانشگاه علوم پزشکی شیراز، سالک را حاصل گزش پشه خاکی دانست و ادامه داد: مهم ترین راه پیشگیری از گزش، جلوگیری از ورود پشه های خاکی به محل زندگی، استراحت و خواب انسان، است.

به گزارش شیرازه به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، کارشناس برنامه سالک دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: ظاهر شدن هرگونه زخم، جوش یا ضایعه پوستی به ویژه در نقاط باز بدن که از زمان ظهور آن بیش از 14 روز گذشته است، می تواند نشانه بیماری سالک باشد و باید بررسی شود.

مهندس ابوذر کشاورزی با بیان اینکه سالک یک بیماری انگلی پوستی مشترک، بین انسان و حیوان است که بهبود ضایعه پوستی آن، بیش از یک سال طول می کشد، افزود: در این بیماری، حتی پس از بهبود زخم، محل آن تا پایان عمر باقی می ماند و به زیبایی فرد لطمه می زند.

این کارشناس برنامه سالک، ادامه داد: زخم‌ سالک، ابتدا به شکل برآمدگی کوچک و قرمز رنگی است که به تدریج وسط ضایعه، زخمی شده و از سمت حاشیه شروع به بزرگتر شدن می کند.

کشاورزی، گفت: البته نوعی از سالک وجود دارد، که زخم به شکل برآمدگی کوچک و قرمز رنگ، ایجاد نمی کند و فقط در حد بر آمدگی قرمز رنگ با زخم کوچک و سطحی وسط آن باقی می ماند.

این کارشناس، تاکید کرد: باید بدانیم که سالک، تب و لرز ایجاد نمی کند، مگر اینکه محل زحم سالک، عفونت کند.

او ادامه داد: انگل ایجاد کننده‌ سالک، از زخم یک انسان بیمار یا بدن حیوانات آلوده، مانند موش صحرایی، سگ، روباه یا شغال، با واسطه گزش پشه خاکی به انسان سالم، منتقل شده و او را مبتلا به سالک می کند.

کشاورزی، اضافه کرد: پشه‌ خاکی، موقع نشستن، بال‌های خود را به شکل هفت نگه می دارد، در شکاف دیوارها، مکان های متروک، مخروبه، طویله حیوانات، اطراف زباله‌ها، کودهای حیوانی، لانه جوندگان، حاشیه جویبارها، فاضلاب و پشت لوازم ثابت منزل، مانند کمد و قاب عکس، استراحت، تخم‌ریزی و تکثیر می کند.

غروب و شب بیش از دیگر زمان ها مراقب پشه خاکی باشیم

او تغذیه این پشه خاکی را از راه گزش و خونخواری، عنوان کرد و گفت: پشه خاکی در همین زمان، انگل بیماری سالک را وارد بدن فرد سالم می کند و بیشترین فعالیت پشه‌ خاکی، در هنگام غروب و ساعات ابتدایی شب است.

کارشناس برنامه سالک دانشگاه علوم پزشکی شیراز، سالک را حاصل گزش پشه خاکی دانست و ادامه داد: مهم ترین راه پیشگیری از گزش، جلوگیری از ورود پشه های خاکی به محل زندگی، استراحت و خواب انسان، است.

این کارشناس، افزود: یکی دیگر از راه های جلوگیری از ورود پشه خاکی، از بین بردن محل تخم‌گذاری و تکثیر این حشرات، مانند درز دیوار، خاکروبه‌ها و زباله‌ها، است.

کشاورزی با اعلام خبر آمادگی مراکز و خانه های بهداشت برای آغشته به سم نمودن پشه بند افراد متقاضی، ادامه داد: پوشیدن لباس‌های آستین بلند، به ویژه با رنگ روشن، نصب توری برای پنجره ها و درب های ساختمان، پرهیز از نشستن و خوابیدن در فضای باز، به خصوص در هنگام غروب و اوایل شب، استفاده از پشه بند به ویژه پشه بند آغشته به سم برای نشستن و خوابیدن در فضای باز، راه های پیشگیری از سالک است.

او استفاده از پمادها و مواد دور کننده‌ حشرات هنگام کار و خواب، دور کردن جوندگان و سگ‌های ولگرد از محل زندگی، پرهیز از انباشتن و ریختن خاکروبه، زباله، فضولات حیوانی و فاضلاب در محل زندگی، خودداری از نگهداری دام و طیور در منزل، ترمیم شکاف و درز دیوارها، تخریب اماکن مخروبه و آواربرداری آنها را از دیگر راه های پیشگیری از سالک برشمرد.

این کارشناس، ادامه داد: عمده ترین عارضه‌ سالک، باقی ماندن جای زخم پس از بهبود آن و آسیب به ظاهر فرد است.

او اضافه کرد: تشخیص و درمان به موقع با مراجعه به پزشک خانواده و مرکز بهداشت محل سکونت خود، مهم ترین اقدام در راه درمان و کاهش خطر عوارض سالک است.

کارشناس برنامه سالک معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، یادآور شد: تداوم مراجعه و ادامه‌ درمان تا زمان بهبودی کامل، می تواند در پیشگیری از بازگشت بیماری و عوارض بیشتر به بیمار، کمک کند.

نظرات بینندگان