کد خبر: ۸۰۲۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۸ - ۰۹ آذر ۱۳۹۴
شیرازه گزارش می دهد؛

سرانجام عشق یک طرفه شیراز به فامیل های دور؛ فراق یا وصال؟!

خواهر خواندگی دو شهر زمانی ارزشمند است که هر دو طرف استفاده مادی و معنوی از این خواهرخواندگی داشته باشند.
شیرازه- سرویس فرهنگی: می دانیم که می دانید پیوند قوم و خویشی منحصر به اشرف مخلوقات نیست و تقریبا تمام موجودات عالم به نوعی با همدیگر پیوند می خورند اما وقتی قرار است دو شهر در دو نقطه متفاوت و بعضا با فاصله بسیار دور با همدیگر فامیل شوند، این خویشاوندی جالب می شود. صحبت از خواهرخواندگی میان شهرهاست. شهرهایی که قرار است بخاطر تشابهات و برخورداری از منافع، خصوصیات و وجوه مشترک؛ مثلا دو شهر تاریخی، دو شهر علمی، دانشگاهی، گردشگری یا دو بندر یا حتی دو شهر دارای نماد مشترک، با هم پیمان خواهری ببندند تا از ظرفیت‌ های یکدیگر برای پیشبرد اهداف خاص علمی، فنی، گردشگری و نظایر آن استفاده کنند.شهر شیراز از این دست فامیل که به نوعی می شود نام «فامیل دور» به آن نهاد کم ندارد؛ به گفته فرخ زاده معاون سابق فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز، شهرهای «دوشنبه»، «نیکوزیا» و «وایمار» خواهرهای ناتنی شیراز هستند اما  بر اساس آن‌چه در همشهری دیپلماتیک آمده، شیراز با 18 شهر در جهان پیمان خواهرخواندگی دارد نه سه شهر. لیست این شهرها به شرح زیر است:

1. دوشنبه، تاجیکستان، 1980

2. نیکوزیا، قبرس، 1999

3. چونگ کینگ، چین، 2005

4. وایمار، آلمان، 2009

5. پونا، هند، 2007

6. برلین، آلمان، 2007

7. رم، ایتالیا، 2007

8. اسلام‌آباد، پاکستان

9. آستین، آمریکا (ایالت تگزاس)

10. مسکو، روسیه

11. سنت‌پترزبورگ، روسیه

12. کویت، کویت

13. کوالالامپور، مالزی

14. تشوانه، افریقای جنوبی

15. کارکاس، ونزوئلا

16. بوداپست، مجارستان

17. آنکارا، ترکیه

18. هاوانا، کوبا
اما خبر می رسد، تعداد خواهرخوانده های شیراز احتمالا از این هم بیشتر است؛ چرا که اخیرا شهردار شیراز با سفر به کشور مجارستان، با امضاء تفاهم نامه ای شهر «پچ» را به فهرست اقوام شهر شیراز اضافه کرد.

احمد همتی معاون فرهنگی اجتماعی شهردار شیراز با اعلام بی اطلاعی از خواهرخوانده جدید شهر شیراز(!) به خبرنگار شیرازه گفت: شهر شیراز با 4 شهر «چونگ کینگ» «دوشنبه»، «نیکوزیا» و «وایمار» خواهرخوانده است که با شهر «پچ» تعداد آن ها به 5 می رسد.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز با اعتقاد به اینکه خواهرخواندگی بین شهرها در مبادلات فرهنگی، رفت‌وآمدها و تعامل گردشگر تاثیر مثبت دارد، گفت: در دهکده جهانی باید تلاش کنیم همه داشته‌هایمان در قالب‌های فرهنگی و هنری را به سایر جهانیان ارائه دهیم و خواهرخواندگی شهر شیراز با سایر شهرها فرصت مناسبی برای معرفی داشته‌ها و توانمندی‌های شیراز است.

جدا از این که کسی از تعداد دقیق خوهرهای ناتنی شیراز اطلاع دقیق ندارد، پیمان خواهر خواندگی اصولا چه مزیت هایی دارد؟

غلامرضا انصاری عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران معتقد است خواهرخواندگی شهرها بسیار مفید و در انتقال تجربیات بین دو شهر موثر است اما باید پس از امضای این تفاهم نامه ها رفت و آمدها و جلسات کارشناسی انجام شود تا نزدیکی بین فرهنگ ها ایجاد و زمینه ارتباطات فرهنگی فراهم شود.

او با بیان این که کل خواهرخواندگی هایی که انجام شده تنها در حد سند باقی مانده و پیگیری های بعدی انجام نشده است به خبرگزاری مهر گفت: اگر ما به دنبال این تفاهم نامه ها تلاش کنیم فعالیت های فرهنگی انجام شود می توانیم نکات مثبت فرهنگی خودمان را صادر و از نکات مثبت فرهنگی آنها الگو برداری کنیم که در سطح کلان دیپلماسی کشور نیز موثر است.

اما اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران شورا می گوید: خواهرخواندگی ها در شهر تهران در حد هدیه ای است که به یک دوست می دهیم و یعنی رسمی که ما تنها به دوستمان یادآوری می کنیم به یادش هستیم.
به گفته شاکری تفاهم نامه های خواهرخواندگی بین شهرها یک رسم است که اگر زمانی نیازی احساس شد که برای یک فعالیت شهری نیاز به الگوبرداری است نیازسنجی کرده و به سراغ یکی از این شهرها خواهیم رفت اما تا زمانی که این نیاز احساس نشود این تفاهم نامه در حد همان به یادت هستیم ها خواهد ماند.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز هم مثل معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز، ضمن اظهار بی‌اطلاعی(!) از خواهرخوانده شدن شهر پچ مجارستان با شهر شیراز طی سفر اخیر شهردار شیراز به مجارستان به خبرنگار شیرازه گفت: می‌توان بدون مطرح شدن در شورا تفاهم‌نامه خواهرخواندگی که هیچ تعهداتی را به دنبال ندارد، منعقد کرد اما به هرحال نیاز است که در صحن شورای شهر مطرح و تصویب شود.

غلامعلی حقدل با تأکید بر اینکه ما از خواهرخواندگی با سایر شهرها هیچ سودی نبرده‌ایم، اظهار کرد: ما خواهان و موافق با خواهرخواندگی شیراز با سایر شهرها نیستیم چراکه یک ارتباط یک‌سویه می‌باشد و تاکنون مشکلی از مشکلات شیراز با این خواهرخواندگی‌ها حل نشده است.
وی با بیان اینکه باید تعریف مشخصی از خواهرخواندگی داشته باشیم، افزود: خواهر خواندگی دو شهر زمانی ارزشمند است که هر دو طرف استفاده مادی و معنوی از این خواهرخواندگی داشته باشند و براساس این توافق همکاری‌های علمی، اجتماعی و اقتصادی بین دو شهر تقویت شود وگرنه اینکه فقط شعار دهیم ارزشی ندارد.


نظرات بینندگان