کد خبر: ۸۰۲۳۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۷ - ۰۹ آذر ۱۳۹۴
نماینده مردم شیراز در مجلس مطرح کرد

بدهی۲۳ هزار میلیارد تومان وزارت نیرو/ بوستان آزادی شیراز وقفی است/ اعتبارات ماده ۱۸۰ شیراز بدون دعوت از نمایندگان تخصیص یافت

ذوالانوار گفت: بخش فرهنگی در تخصیص اعتبار ماده ۱۸۰ مهجور واقع شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی از کاهش سهم بودجه شیراز علیرغم افزایش ده درصدی بودجه کشور خبر داد و گفت: سال گذشته ۳۵ میلیارد تومان اعتبار ماده ۱۸۰ به شهر شیراز اختصاص یافت اما امسال سهم شهرستان شیراز از این ردیف بودجه به ۲۵ میلیارد تومان کاهش یافته است.

سیّد حسین ذوالانوار در نشست خبری اظهار کرد: سال گذشته ۲۴۲ میلیارد تومان اعتبار ماده ۱۸۰ به استان فارس تخصیص یافت و امسال این اعتبار به ۲۵۱ افزایش یافته است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سال گذشته بودجه ماده ۱۸۰ کشور ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده و امسال به ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته اما سهم استان فارس تغییر ناچیزی کرده و تخصیص اعتبارات ماده ۱۸۰ توسط دولت بدون دعوت از نمایندگان صورت گرفته است.

ذوالانوار با بیان اینکه ۳۶۰ میلیون تومان از این بودجه به درمانگاه حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) اختصاص یافته است، تشریح کرد: از بودجه اعتبارات ماده ۱۸۰ امسال ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به نوسازی مدارس، ۳۴۰ میلیارد تومان به خانه‌های بهداشت، ۴ میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان به آبفای شیراز، ۳ میلیارد و ۵۴ میلیون تومان به راه و شهرسازی، ۲ میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان به راه روستایی و یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به ساخت ساختمان‌های میراثی اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه بخش فرهنگی در تخصیصات اعتبار ماده ۱۸۰ مهجور و مورد غفلت واقع شده است، تصریح کرد: با تلاش‌های بنده ۴ میلیارد تومان از این اعتبار برای امور فرهنگی هزینه شده و ۱۴۰ میلیون تومان نیز به صدا و سیما اختصاص داده شده است.

کمبود بودجه موجب عدم ارائه خدمات صدا و سیما به نقاط دورافتاده شده است

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کمبود بودجه‌های دولتی بر اثر کاهش قیمت نفت ناشی از تحریم‌ها و هم جهت نبودن تفکرات دولت با صدا و سیما سبب شده است تا ارائه خدمات صدا و سیما به برخی نقاط دورافتاده با کیفیت مناسب انجام نشود.

ذوالانوار با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌های کشور ما برای تأمین مالی برای بخش‌های محروم موضوع وقف است، عنوان کرد: استان فارس در این زمینه پیشگام است و موقوفات فارس در کشور رتبه دوم را دارد.

درآمد استان فارس از موقوفات سالانه ۶۰ میلیارد تومان است

وی درآمد استان فارس از موقوفات در سال را ۶۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: اگر در این زمینه جدی‌تر عمل شود درآمد این حوزه به بیش از یک هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد زیرا در حال حاضر حقوق موقوفات به درستی ایفا نمی‌شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بوستان آزادی شیراز دارای ۱۴ هکتار زمین وقفی مرحوم حمزوی است و اجاره ماهانه آن که توسط شهرداری شیراز پرداخت می‌شود تنها ۲ تا ۳ میلیون تومان در ماه است، افزود: با توجه به اینکه باید نیت واقف ایفا شود با رایزنی‌های انجام شده در این زمینه شهرداری شیراز آمادگی خود را برای تعیین نرخ جدید اجاره این موقوفات اعلام کرده است.

ذوالانوار با تأکید بر اینکه باید منابع وقف در مسیر نیازهای امروز و فردای جامعه هدایت شود تا پشتوانه قوی مالی و اعتقادی برای جامعه ایجاد شود، اظهار کرد: مراسم عزاداری امام حسین(ع) بسیار مهم است اما مسیر هدف امام حسین(ع) بسیار گسترده است و باید تمام این موارد نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه علما و نخبگان باید یاری‌رسان باشند و موقوفات را هدایت کنند، بیان کرد: مرحوم نمازی منبع آب و بیمارستان در شیراز ایجاد و وقف کرده است که نمونه‌هایی از موقوفات غیر از مراسم عزاداری است و در حال حاضر نیز یک بیمارستان وقفی در بلوار سرداران در دست ساخت است که مراحل پایانی را طی می‌کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در سال ۹۴ اوقاف تصمیم خوبی مبنی بر ایجاد یک واحد تولیدی در هر استان گرفته است که در استان فارس کارخانه تولید خمیر استخوان راه‌اندازی می‌شود.

دولت اجازه فروش محصولات زراعی تضمینی را داده است

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به ماجرای امحای یک هزار و ۷۰۰ تن سیب‌زمینی در استان فارس اشاره کرد و گفت: اجازه فروش محصولات زراعی تضمینی توسط دولت داده شده است و اگر دولت بتواند بفروشد که بهتر است وگرنه باید نمایندگانی از وزارت‌های دارایی، کشاورزی، برنامه و بودجه و بهداشت هیئتی تصمیم بگیرند که به چه قیمتی بفروشند و یا حتی مجانی آن را توزیع کنند.

ذوالانوار اظهار کرد: در حال حاضر جلسات این کمیته تشکیل نمی‌شود هر چند دولت باید در این موضوع ساز و کار تصمیم‌گیری برای توزیع محصولات خریداری شده در بین نهادهای مختلف از جمله کمیته امداد و بهزیستی را داشته باشد.

لزوم اجرایی کردن قانون اصلاح الگوی مصرف

ذوالانوار با تأکید بر اجرایی کردن برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و صرفه‌جویی در زمینه مصرف حامل‌های انرژی بیان کرد: مصرف داخلی گاز کشور روزانه حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب و روزانه ۱۴۰ میلیون دلار ارزش گاز مصرفی ایران است.

وی با اشاره به لزوم اجرایی کردن قانون اصلاح الگوی مصرف که از چهار سال گذشته تصویب شده است، عنوان کرد: دانشجویان نخبه استان فارس ترموستات مورد نیاز برای کاهش مصرف انرژی گاز در بخاری‌ها و دیگر دستگاه‌های مورد استفاده را تولید کردند و این موضوع نیازی به سرمایه‌گذار ندارد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این دستگاه هزینه ناچیزی دارد که مردم باید هزینه‌های آن را پرداخت کنند، گفت: اگر مراحل اجرایی آن آغاز شود برای تعداد زیادی از جوانان اشتغال مناسبی فراهم می‌شود و با اجرای این طرح روزی ۲۵ میلیون دلار صرفه‌جویی می‌شود.

ذوالانوار با اشاره به اینکه علاوه بر کارخانجات سیمان فعال در کشور ۶۷ کارخانه نیز در دست ساخت است، گفت: با راه‌اندازی این تعداد کارخانجات ظرفیت تولید سیمان ایران به ۱۲۰ میلیون تن در سال می‌رسد.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های هسته‌ای برخی کشور‌ها از جمله آمریکا، روسیه و حتی پاکستان سبب تولید بیش از حد گاز دی‌اکسید کربن و گرم شدن کره زمین و ایجاد پدیده النینو شده است، خاطرنشان کرد: این فعالیت‌ها منجر به انعقاد پیمان 2 Q شده که تا سال ۲۰۲۰ اجرایی می‌شود و بنا بر این پیمان هر کشوری که بیش از حد تعیین شده گازهای مضر تولید کند باید به کشورهای دیگر جریمه بدهد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ایران براساس آمار سازمان ملل در ردیف ششمین آلوده‌کننده دنیا قرار گرفته است، تصریح کرد: بر این اساس ایران ۱۴ میلیارد دلار خسارت زیست‌محیطی در سال ۲۰۱۵ داشت و تعطیلی کلانشهر‌ها در ایران در روزهای پنجشنبه و جمعه هر چند منجر به کاهش آلایندگی هوا شده است اما هزینه‌های بسیاری به دولت تحمیل می‌کند.

ذوالانوار با بیان اینکه دنیا به سمت استفاده از وسایل نقلیه برقی رفته‌اند زیرا تولید آلایندگی ندارد، عنوان کرد: با توجه به اینکه در کشورمان منابع برقی از نیمه شب تا صبح بدون استفاده هستند می‌توان در این زمان برای شارژ خودروهای برقی استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه تولید باتری لیتیومی خودروهای برقی براساس استانداردهای جهانی در ایران انجام می‌شود و در دنیا نیز به شدت به دنبال کاهش قیمت این باتری‌ها هستند، تصریح کرد: وزارت نیرو باید پنل‌های خورشیدی را در بین مناطق محروم توزیع کند اما با توجه به اینکه وزارت نیرو حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان بدهکار است سعی دارد اعتبارات این حوزه را در موارد دیگری هزینه کند.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۴
0
دولت توجهی به خواسته های نمایندگان فارس ندارد
نمونه ها زیاد است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۴
0
آجرک الله
جوان شيرازي
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۴
0
سيد بزرگوار پاينده باشي