کد خبر: ۸۰۲۶۵
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۱۰ آذر ۱۳۹۴

مجلس ششم از نگاه اصلاح طلبان؛ مجلس کابینه دوم دولت/ تبدیل خانه ملت به جاسوسخانه

به یقین بازخوانی عملکرد مجلس ششم از زبان نمایندگان، شخصیت ها و مدافعان آن ها می تواند معیار و مبنای خوبی برای قضاوت عملکرد پرحاشیه ترین مجلس تاریخ انقلاب اسلامی باشد.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، هر چه زمان به 7 اسفندماه نزدیک می شود؛ فعالیت احزاب و گروه های سیاسی برای تصاحب صندلی های سبز بهارستان تشدید می شود. در این بین طمع اصلاح طلبان از سایرین بیشتر است. این گروه بر این باور است که روحانی  در سال 92 به سبب اقبال مردم به اصلاح طلبان پیروز شد و از آنجایی که همسویی دولت و مجلس لازم، لذا نیاز است تا مجلس دهم با اکثریت اصلاح طلبان تشکیل شود. به طوری که برخی از چهره های این جریان سیاسی اعلام کرده اند که هر 290 کرسی مجلس را به هر قیمتی می خواهند!

آن ها برای تحقق این موضوع، استراتژی های متفاوتی را دنبال می کنند، برخی از گروه های اصلاح طلب، به دنبال ائتلاف با لاریجانی هستند و عده ای در تلاشند دولت را وادار به ارائه لیست مشترک با آن ها کنند. در این بین، بعضی از عناصر این جریان، می کوشند اقدامات ساختارشکنانه مجلس ششم، همچون(تحصن، تحریم انتخابات، نامه جام زهر، لوایح خاص و...) را از حافظه افکار عمومی پاک کنند و با تطهیر اقدامات عناصر افراطی، القاء کنند که مجلس ایده آل هم برای دولت تدبیر و امید، همان مجلس ششم با اکثریت مطلق اصلاح طلب است.

این دسته از اصلاح طلبان بر خلاف حتی افراطیونی مانند عبدالله نوری، محمد قوچانی، عبدالله ناصری و...که بارها گفته اند مایل به تکرار مجلس ششم نیستند. این روزها از مجلس ششم به عنوان افتخاری پس از انقلاب یاد می کنند و تکرار آن را از آمال و آرزوهای خود می دانند و بدون درس گرفتن از گذشته، سعی دارند در پوشش اعتدال و سپس عبور از آن، اهداف ناتمام گذشته خود را پیگیری کنند.

اما به یقین بازخوانی عملکرد مجلس ششم از زبان نمایندگان، شخصیت ها و مدافعان آن ها می تواند معیار و مبنای خوبی برای قضاوت عملکرد پرحاشیه ترین مجلس تاریخ انقلاب اسلامی باشد. اعتراف به ناکارآمدی، تندروی و سیاست زدگی و فرصت سوزی آن هم از زبان سینه چاکترین نمایندگان جریان اصلاحات در مجلس خود گویای همه چیز است.

شیرازه در چند بخش، کارنامه مجلس ششم را از نگاه اصلاح طلبان بازخوانی می کند که در قسمت اول  کم کاری، بی توجهی به مطالبات مردم و سیاست زدگی مجلس ششم از نگاه مدافعان آن منتشر شد و اکنون بخش دوم را که شامل «بی برنامگی»، «تاثیرپذیری»، «قانون شکنی» و «سوء استفاده از جایگاه مجلس» تقدیم می کند.

بی برنامگی

اصلاح طلبان هیچ برنامه ای نداشتند

محسن میردامادی، عضو فراکسیون جبهه مشارکت در 2 اذر 79 گفت: به نظر می رسد اصلاح طلبان تمام توان خود را برای فتح کرسی های مجلس ششم به کار بسته اند و برای مجلس و پس از پیروزی در انتخابات برنامه مشخصی نداشته اند.

جناح اصلاح طلب مجلس، استراتژدی مشخصی ندارد

تقی رحمانی از نیروهای اصلاح طلب ملی مذهبی در 27 مهر 79 گفت: جناح اصلاح طلب باید اذعان کند که بعد از پیروزی در مجلس ششم استراتژی مشخص و برنامه ربزی شده ای نداشته است.

متاسفانه مجلس ششم اشکالات زیادی داشت

رضا طلایی نیک، عضو فراکسیون جبهه دوم خرداد در 12 تیر 82 گفت: متاسفانه مجلس ششم اشکالات زیادی داشت و انتقادات و حاشیه روی های زیادی به این مجلس است که انرژی مجلس در مدت این سه سال بکار گرفته نشد و علت اصلی آن هم ضعف هیئت رئیسه بود.

تاثیرپذیری

وابستگی مجلس به دولت، اصلی ترین ایراد مجلس است

محمد رضا رضایی عضو فراکسیون جبهه دوم خرداد د 2 آذر 82 گفت: وابستگی شدید مجلس به دولت، اصلی ترین ایراد و مشکل مجلس ششم است. مجلس به دلیل همین وابستگی از بسیاری از خطاهای دولت چشم پوشی کرد که نقطه ضعف بزرگی برای مجلس است.

از ماست که برماست

اکبر اعلمی، عضو فراکسیون مجمع روحانیون مبارز در 10 مرداد 81 گفت: وقتی مجلس به کابینه دوم دولت تبدیل شود و وقتی نماینده به خاطر گرفتن امتیاز از وزیری، از حق خود چشم پوشی می کند، مشخص است که وزیر بی کفایت حیثیت مجلس را به چالش فرا می خواند.

نمی خواهند به تخلفات وزارت نفت رسیدگی شود

اکبر اعلمی، عضو فراکسیون مجمع روحانیون مبارز در10 مرداد 81 گفت: زد و بند برخی اعضای کمیسیون انرژی با وزارت نفت را افشا می کنم. با حمایت بهزاد نبوی، همسر یکی از اعضای کمیسیون استخدام شده و ماهانه 8 میلیون ریال حقوق می گیرد در حالی که شایستگی استخدام ندارد. در هفته دو روز با ماشین او را به سر کار می آوردند و می بردند. متاسفانه برخی از اعضای کمیسیون انرژی در شرکت های وابسته به حوزه نظارتی خود سهامدار شده اند!

90 درصد نمایندگان، نمی دانند چه تصویب کرده اند

جواد اطاعت، عضو فراکسیون جبهه مشارکت در 30 بهمن 81 گفت: با توجه به مشغله های متعدد نمایندگان مجلس شورای اسلامی، 90 درصد نمایندگان مجلس نمی دانند چه چیزی را تصویب کرده اند و اگر امروز ساعت 12 بروید جلوی مجلس و یقه هر نماینده ای را بگیرید، خودش نمی داند چکار کرده و به چه چیزی رای داده است.

برخی نمایندگان در مقابل آمریکا مرعوب شده اند

قدرت الله علیخانی، عضو فراکسیون مجمع روحانیون مبارزه در 30 فروردین 82 گفت: در همین مجلس ششم هم برخی افراد هستند که در مقابل آمریکا مرعوب شده اند. اینها خیال می کنند آمریکا سعادت و خوشبختی می آورد! در حالی که واقعا اینها انسانهای مرعوبی در قبال آمریکا هستند.

برخی نمایندگان، مجلس را جاسوس خانه کرده اند

روایت روزنامه کیهان از اتفاقات 6 مرداد 82؛ در جلسه امروز مجلس، عظیمی نماینده شیراز و عضو فراکسیون مشارکت در اقدامی ناگهانی با مشت به پس گردن اعلمی زد و اعلمی آشفته و عصبانی به طرف او حمله ور شد. در این حال عظیمی قصد خارج شدن از صحن مجلس را داشت ولی در آستانه در ورودی اکبر اعلمی به وی رسید و با مشت به صورت او کوبید و عظیمی نقش برزمین شد.

اعلمی با صدای بلند فریاد می زد: جیره خواران وزارت نفت، آنقدر خورده اید که آبستن شده اید. وی با خطاب قراردادن بهزاد نبوی گفت: این جیره خوار، مجلس را جاسوس خانه کرده و به دنبال منافع خودش است.

قانون شکنی

در نظارت، اصلاح طلبان حتی به استعلام از مراجع چهارگانه هم توجه نمی کنند

داود حسن زادگان، عضو فراکسیون جبهه دوم خرداد در 5 اسفند 81 گفت: افرادی بودند که مراجع چهارگانه هیچ ایرادی به سابقه و صلاحیت آنها نگرفته بودند، ولی با اصرار دوستان اینها رد صلاحیت شدند و بلعکس افرادی بودند که علی رقم مدارک و مستندات قانونی مراجع چهارگانه با اصرار سه عضو هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا ها تائید صلاحیت شدند و این امر برای ما غیر قابل قبول است.

همه نتایج غرور آفرین ملت را زیر سوال بردیم

محمد هاشمی، عضو برجسته شورای مرکزی حزب کارگزاران در 30اردیبهشت 81 گفت: تبلیغات رسانه ای جبهه دوم خرداد در این سالها رمحور تخریب رقیب، زیر سوال بردن همه دستاوردهای غرورآفرین ملت و حتی مقدسات ملی ، نظیر دستاوردهای عظیم جنگ تحمیلی 8 ساله برای پیروزی بر رقیب انتخاباتی، نابخردانه و ناجوانمردانه زیر سوال برده شد و به عنوان سوژه تبلیغاتی در اقصی نقاط کشور به صورت های مختلف استفاده کردید.

سوء استفاده از جایگاه مجلس

برخی نمایندگان از مجلس سوء استفاده می کنند

محمد ضا رضایی عضو فراکسیون جبهه دوم خرداد در 10 آذر 82 گفت: عده ای با با استفاده از از توصیه دیگران و رانت های برخی مسئولین، در مراکز مهم مجلس جای گرفته اند و برای استفاده سیاسی ار امکانات این نهاد سوءاستفاده می کنند .

اخباری وجود دارند مبنی براینکه کسانی که از نظر علمی در سطح بالایی قرار دارند، در این مراکز بخاطر مسائل سیاسی در حاشیه قرار گرفته اند و افراد کم سواد و بی خاصیت جای آنها را گرفته اند.

اصلاح طلبان شیفته قدرت شده اند

اکبر اعلمی، عضو فراکسیون مجمع روحانیون مبارز در 17 اردیبهشت 81 گفت: اصلاح طلبان شیفته قدرت شده اند و تلاش می کنند موقعیت جدیدی را که به دست آورده اند حفظ کنند. نبودن تعریف روشنی از اصلاحات و توجه نکردن مجلس به این امر نیز موجب کندی اصلاح طلبان شده است.

نمایندگان به جای مجلس، دنبال تجارت، طبابت، تدریس هستند

محمد باقر ذاکری عضو فراکسیون مجمع روحانیون مبارز در 20 خرداد 81 گفت: مشکل اساسی این است که نمایندگان هم و غمشان مجلس نیست و دنبال کارهایی از قبیل تجارت، طبابت تدریس و ... هستند و حوصله مجلس و اداره مجلس را ندارند.

در حال فاصله گرفتن از رای مجلس هستیم

رحمانی خلیلی، عضو هیئت رئیسه فراکسیون دوم خرداد در 10 دی 80 گفت: عملکرد ما نشان می دهد که قدم به قدم، در حال حرکت در مسیر فاصله گرفتن از رای مردم هستیم و این واقیعتی غیر قابل انکار است.

هدف برخی اصلاح طلبان عبور از نظام است

محمدرضا رضایی، عضو فراکسیون دوم خرداد در 22 دی 79 گفت: موضع گیری های قیم مابانه حزب مشارکت در مجلس و جامعه، باعث رنجش خاطر بسیاری از نیروهای دوم خردادی شده است و حزب مشارکت باید مراقب تبعات منفی عملکرد خود باشند که ثمره اقدامات آن جز وارد کردن لطمه به برنامه اصلاحات آقای خاتمی چیز دیگری نخواهد بود. به نظر می رسد برخی که شعار عبور از خاتمی سر می دادند، هدفشان عبور از نظام بود اما جرات ابراز این مطلب را نداشتند.

نمایندگان را با پول و سفرهای خارجی می خرند

اکبراعلمی، عضو فراکسیون مجمع روحانیون مبارز در 25 اذر 81 گفت: در مجلس ششم، برخی نمایندگان را با سفر خارجی می خرند، من اطلاع دارم که لیستی از کشورها را جلوی نماینده می گذارند و می گویند به کدام کشورها می خواهی سفر کنی و خودت انتخاب کن. لیستی در اختیار دارم که 85 نماینده مجلس از بابت تبصره ه بند 12 لایحه بودجه تا 500 میلیون تومان پول گرفته اند.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴
0
خیلی راحت تهمت میزنی شیرازه. چرا به مجلسی که مقابل این همه دزدی سکوت کرده و انحراف هشتاد و شش درصدی دولت از بودجه رو ندیده حمله نمیکنی؟؟ بی انصاف
کاویانی
شیرازه حمله کرده؟! بیچاره ها این حرفا را نماینده های مجلس ششم درباره عملکرد قشنگشون گفتن...چشم بسته حرف نزن..
محمدمهدی
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴
0
زنده باد شیرازه روشنگر
خدا رو شکر این روشنگری ها رو بعضی سایت ها هست که انجام بدن والا افسادطلبان هرطور که بخوان صحنه رو به نفع خودشون میخوان حرکت بدهند
ناشناس
یه طرفه به قاضی رفتن هرگز درست نیست. مجلس ششم بعد از مجلس اول بهترین مجلس تاریخ جمهوری اسلامی بوده. شما تعداد رای های مردم به نمایندگان در شهرهای مختلف در مجلس ششم رو با مجالس بعد مقایشه کنید تا ببینید چه مجلس مردمی بوده عزیزم.
یاسر
ناشناس جان! این یه طرفه قاضی رفتنه؟! نمایندگان مجلس ششم درباره خودشون گفتن...این ها حرف اصولگراها و غیره نیست... متاسفم که حرف خودتونو قبول ندارید... همین یک مورد برای عدم پایبندی امثال شما و دوستان مجلس ششمی به قانون و شرع و خطوط قرمز کافی است