کد خبر: ۸۰۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۳ - ۱۳ آذر ۱۳۹۴
با همکاری گروهی از متخصصین از فرانسه؛

مطالعات باستان شنان برای پیداکردن شهر پاسارگاد در دوره هخامنشی

طبق برنامه ریزی صورت گرفته از سوی سازمان میراث فرهنگی گروهی از متخصصین و باستانشناسان کشور فرانسه در قالب یک کار مشارکتی با متخصصین و باستانشناسان ایرانی محوطه جهانی پاسارگاد را مورد بررسی و مطالعات ژئوفیزیک و ژئو مغناطیسی قرار می دهند.

به گزارش شیرازه به نقل از طنین پاسارگاد،با توجه به اینکه هیچ شناخت باستانشناسی از فواصل بین کاخ ها و آثار هخامنشی در مجموعه تاریخی پاسارگاد وجودندارد، طبق برنامه ریزی صورت گرفته از سوی سازمان میراث فرهنگی گروهی از متخصصین و باستانشناسان کشور فرانسه در قالب یک کار مشارکتی با متخصصین و باستانشناسان ایرانی محوطه جهانی پاسارگاد را مورد بررسی و مطالعات ژئوفیزیک و ژئو مغناطیسی قرار می دهند.

در حال حاضر آثار بسیاری در محوطه پاسارگاد وجود دارد که در سطح زمین نیستند وتنها با مطالغات دقیق ژئوفیزیک و مغناطیسی می توان اطلاعات مورد نیاز را بدست آورد.

به گفته مدیرپایگاه میراث جهانی پاسارگاد سفال های پراکنده سطحی نیز مورد بررسی قرار می گیرند اما در حال حاضر فواصل بین کاخهای مجموعه وآرامگاه خالی است واطلاعات دقیقی هم از محوطه نداریم و تنها با مطالعه سفال های پراکنده ای که در این محل وجود دارد به بافت مسکونی ونحوه استقرار هخامنشیان دراین مجموعه می توان دست یافت.

وی گفت: در دهه های گذشته یک سری مطالعات دراین حوزه صورت گرفت اما ناقص ماند وهم اینک برنامه مطالعات یادشده با جدیت دنبال می شود.

سباستی یَن گُنده پژوهشگر مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه از دانشگاه( لومی یرلیوندو)و سرپرست گروه فرانسوی در گفتگویی کوتاه در خصوص مطالعات پژوهشی در حال انجام، گفت:هدف اصلی ما دراین پژوهشها پیداکردن شهر پاسارگاد وحدود آن در دوره هخامنشی است و ما در این فصل از مطالعات بررسی های باستانشناسی،ژئوفیزیک،زمین باستانشناسی، پالوکوماتولوژی و بررسی هایی همراه با عکاسی هوایی با بالون وکایت و همچنین نقشه برداری انجام می دهیم.

وی افزود: ما به چشم انداز باستان شناسی شهر پاسارگاد نظر داریم و امیدوار هستیم که بتوانیم در ارتباط با این چشم اندازحدودی برای شهر پاسارگاد در دوره هخامنشی تعیین کنیم.

 دامیال لِنی، مهندس نقشه بردار از مرکز پژوهشهای علمی فرانسه نیز گفت: در حال حاضر ما مشغول تهیه نقشه توپوگرافی وکارتوگرافی کل محوطه پاسارگادهستیم واین نقشه را تهیه می کنیم و تاکنون نقشه نزدیک به پانصد هزار متر مربع (50 هکتار) از محوطه این مجموعه تهیه کرده ایم و اندازه گیری شده است.

 کلاه فَنگ از کارشناسان فرانسوی نیز که با کمک دستگاه مغناطیس سنج ( سِزی یُم) در محوطه پاسارگاد مشغول کار بود، بیان داشت: با کمک این دستگاه برای آشکار کردن ساختارهای معماری مدفون شده در زیرزمین استفاده می کنیم و در حقیقت کاووش بدون تخریب با این دستگاه انجام  می شود.

 در ادامه این مطالعات،دکتر کوروش محمد خانی باستانشناس ومتخصص آرکیو لوژوفیزیک و سرپرست هیئت مشترک ایران فرانسه در پاسارگادداظهار داشت: پروژه مشترک بین ایران وفرانسه که بین پژوهشگاه میراث فرهنگی وپژوهشکده باستانشناسی کشور و پایگاه میراث جهانی پاسارگاد و مرکز خاورمیانه باستان دانشگاه لومی یِرلیوندو درحال انجام است و تا آذرماه ادامه دارد.

وی اضافه کرد: هدف اصلی از این مطالعات پیداکردن محدوده شهر پاسارگاد ودشت مرغاب است و این پروژه که دور دوم تفاهم نامه بین دولتهای ایران و فرانسه است از سال 1999 میلادی تا سال 2008 ادامه پیداکرد و دور دوم آن از امسال شروع شده وتا پنج سال ادامه پیدا خواهدکرد.

آقای محمدخانی گفت:مطالعات وبررسی ها ی ژئو فیزیک بین کاخهای موجود وآرامگاه کوروش وهمچنین درمنطقه پشت تُلِ تخت در محدوده ای که امروز حصارکشی شده انجام می شودوعلاوه برآن بررسی های زمین باستانشناسی برای پی بردن به نوع پوشش گیاهی در دوره هخامنشی در پاسارگاد انجام می شود. سرپرست هیئت ایرانی فرانسوی گفت: ما دراین مطالعات به اسکن کردن سطح زمین می پردازیم و آنچه که ساختارهای معماری در زیر سطح وجوددارد راما می توانیم بدون کاووش کردن وتخریب این آثار ، پلان معماری ساختارهارا بدست آوریم.

 وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال این هست که بعضی از آثار راکاووش و ازدل زمین بیرون آورده شود گفت: در صورت نیاز با مشورت پژوهشکده باستانشناسی کشور وپایگاه میراث جهانی پاسارگاداین کار صورت خواهد گرفت وکاوشهای لازم انجام می شود.

 محمد خانی ادامه داد: به دلیل پراکندگی آثار ، مساحت شهر پاسارگادحدود 300 هکتاربرآورد شده که ما امسال نزدیک به 50 هکتار ازاین وسعت را مورد بررسی ژئوفیزیک و نقشه برداری و به باستانشناسی آن می پردازیم اما برنامه ای که مادر دست اقدام داریم این است که کل این محوطه 300 هکتاری ومجموعه اقماری اطراف و دشت مرغاب را مورد بررسی قراردهیم.

طنین پاسارگاد،شهر تاریخی پاسارگاد دارای وسعتی به مقدار 300 هکتار است که در حال حاضر 158 هکتار آن حصار کشی شده است. دراین مجموعه تاریخی آثاری همچون آرامگاه کوروش، کاخ بارعام، کاخ اختصاصی، زندان سلیمان یا برج سنگی، تُل ِتخت، آبراهای باغ شاهی ومحوطه مقدس وجود دارد.

نظرات بینندگان