کد خبر: ۸۰۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۱ - ۱۲ آذر ۱۳۹۴
سالاد مطبوعاتی شیرازه/ 12 آذر94

کمپین خط سپید در شیراز/ شناسایی 90 نقطه حادثه خیز از خیابان های شهر راز/ اعتراض کاریکاتوری به نحوه نگهداری آسفالت

عزاداری جاماندگان کربلا در سومین حرم اهل بیت(ع) محور مشترک روزنامه های چاپ امروز شیراز است.
به گزارش شیرازه، از روزنامه های چاپ امروز شیراز، سه روزنامه خبرجنوب، عصر مردم و سبحان به دست هیئت تحریریه شیرازه رسید. در ادامه سالاد مطبوعاتی که از محتوی آن ها تهیه شده می خوانید:

کمپین خط سپید در شیراز/ شناسایی 90 نقطه حادثه خیز در خیابان های شهر راز/
 شناسایی 90 نقطه حادثه خیز در خیابان های شیراز عنوان نخست روزنامه خبرجنوب است. این تیتر از اظهارات مدیرعامل جدید سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری شیراز انتخاب شده. فرخ زاده گفته با همکاری پلیس توانستیم 90 نقطه حادثه خیز را در خیابان های شیراز شناسایی کنیم و اولویت ما برای رفع نقاط حادثه خیز در معابر شیراز است. این مدیر شهرداری شیراز که سابق بر این معاون فرهنگی اجتماعی شهردار شیراز بوده، همچنین از آغاز طرح کمپین خط سپید در شیراز خبر داده است.

شناسایی و اصلاح نقاط حادثه خیز فقط در جاده های بین شهری صورت می گیرد و در شهرها از انجام چنین طرحی خبری نبوده است. البته با توجه به آمار بالای تصادفات شهری در شیراز و مرگ و میر ناشی از آن، شناسایی و اصلاح نقاط حادثه خیر قطعا می تواند به کاهش تصادفات و در نتیجه کاهش تلفات انسانی بیانجامد.

اما در مورد کمپین خط سپید و آموزش چهره به چهره رانندگان در سر چهارراه ها باید گفت؛ فرهنگ سازی همراه با آموزش حلقه گمشده ترافیک سرسام آور کلانشهر شیراز است که امیدواریم خط سپید مطلعی بر پایان ناهنجاری های ترافیکی این شهر باشد. چندی پیش نیز تصویر گورخری که در شیراز آموزش ترافیک می دهد در رسانه ها منتشر شد.

«1300 طرح سرمایه گذاری حوزه کشاورزی چشم انتظار تسهیلات بانکی» تیتر دیگری است که در صفحه استان فارس این روزنامه به چشم می خورد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس که پای ثابت رسانه هاست، مهمترین این طرح ها را احداث شهرک بازاریابی محصولات کشاورزی، احداث گلخانه، راه اندازی خط 2 کشتارگاه های مدرن عنوان کرد.

این اظهارات قاسمی در حالی است که اخیرا 1723 تن سیب زمینی به دلیل سوء مدیریت و بی تدبیری مسئولان تعاون روستایی فارس زیر خاک مدفون شد و رئیس جهاد کشاورزی استان به متولی کشاورزی فارس، سکوت اختیار کرد! کارشناسان و فعالان حوزه کشاورزی معتقدند، یکی از مشکلات اساسی این بخش، نبود صنایع تبدیلی و کمبود سردخانه است اما معلوم نیست از 1300 طرحی که رئیس جهاد کشاورزی از آن ها صحبت می کند، چند طرح مربوط به کمبودهای اساسی کشاورزی در فارس یعنی همان نبود صنایع تبدیلی و سردخانه است.

کمپین خط سپید در شیراز/ شناسایی 90 نقطه حادثه خیز در خیابان های شهر راز/ تیتر یک خود را با تصویری از اجتماع مردم فارس در صحن حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) همراه کرده و تکلیف خود را نسبت به پوشش خبر اربعین در شیراز انجام رسانده است. اخبار دیگر صفحه نخست این روزنامه نیز در حوزه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و به شخصیت های ملی و استانی اختصاص دارد که مرور آنها بار دیگر اولویت بندی نادرست رسانه مذکور در چینش مطالب را بیان می کند؛ چرا که برای نمونه دیدار مقام معظم رهبری با نخست وزیر مجارستان در صفحه دوم و برگزاری مراسم اربعین در حسینیه امام خمینی (ره) در تیترهای فرعی صفحه نخست درج شده است.

در صفحات داخلی روزنامه سبحان نیز گزارشی از آیین بزرگداشت روز معلول به چشم می خورد و مطالب همیشگی مدیران در این همایش برای گرامیداشت قشر معلول؛ اما خبرنگار این رسانه در حاشیه‌ مراسم، سعی در کنکاش مشکلات معلولان داشته است. غضنفری در گفتگو با دو ورزشکار معلول، موضوع را پیگیری کرده و مهم‌ترین مشکل این دو یعنی نبود زمین و مکان برای ورزش را به‌عنوان بخشی از مهمترین مشکلات معرفی کرده است. البته کمیت فراوان وعده و وعید مسئولان و نبود تعهد برای عمل و فراموشی این وعده‌ها از دیگر مشکلاتی بوده است که از سوی این دو معلول معرفی شده و می توان آن را مشکلی برای تمامی معلولان استان دانست.

کمپین خط سپید در شیراز/ شناسایی 90 نقطه حادثه خیز در خیابان های شهر راز/ نیز تیتر یک خود را با تصویری از حضور عزاداران حسینی به پوشش اخبار اربعین اختصاص داده و در ادامه محور را سرممقاله نیز دنبال کرده است. اسماعیل عسلی در این ستون به بازگویی تاریخی از حوادث کربلا و کاروان امام حسین (ع) و نیز ضرورت بزرگداشت اربعین پرداخته است. در صفحات داخلی این روزنامه نیز بدون اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با نخست وزیر مجارستان، محور اربعین و برگزاری مراسم عزاداری اربعین در حسینیه امام خمینی (ره) مورد توجه قرار گرفته است.

روزنامه عصر مردم در صفحه اخبار شیراز خود در اقدامی غیرحرفه‌ای اقدام به درج دو خبر دریافتی با یک محور در قالب پوشش سخنان مدیرکل بهزیستی فارس در مراسم روز معلول کرده است. غالب اخبار این صفحه نیز فارغ از موضوع معلولان به حوزه فرهنگی شامل اربعین، بزرگداشت شهید دستغیب و برنامه های قرآنی اختصاص دارد. در صفحه فارس این روزنامه نیز غالب اخبار فارغ از اطلاعیه برخی دستگاه ها در خصوص هشدار به شهروندان برای اختلال در خدماتشان به اخبار اقتصادی چون بیمه تاکسیرانان، معدن منطقه بهرام گور و فعالیت کارگران اختصاص یافته است.

اما شاید بتوان مهم ترین مطلب روزنامه عصرمردم را در ستون ثابت کاریکاتور این رسانه عنوان کرد که در آن سهرابی با زبانی طنز به ناهماهنگی در نگهداری از آسفالت معابر در شهر اعتراض کرده است.

نظرات بینندگان