کد خبر: ۸۰۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۱۴ آذر ۱۳۹۴
مجلس ششم از نگاه اصلاح طلبان/3

تصویب قوانین خلاف شرع/ آبی از اصلاح طلبان گرم نشد/ مردم می گویند ما بی عرضه ایم!

به یقین بازخوانی عملکرد مجلس ششم از زبان نمایندگان، شخصیت ها و مدافعان آن ها می تواند معیار و مبنای خوبی برای قضاوت عملکرد پرحاشیه ترین مجلس تاریخ انقلاب اسلامی باشد.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، هر چه زمان به 7 اسفندماه نزدیک می شود؛ فعالیت احزاب و گروه های سیاسی برای تصاحب صندلی های سبز بهارستان تشدید می شود. در این بین طمع اصلاح طلبان از سایرین بیشتر است. این گروه بر این باور است که روحانی  در سال 92 به سبب اقبال مردم به اصلاح طلبان پیروز شد و از آنجایی که همسویی دولت و مجلس لازم، لذا نیاز است تا مجلس دهم با اکثریت اصلاح طلبان تشکیل شود. به طوری که برخی از چهره های این جریان سیاسی اعلام کرده اند که هر 290 کرسی مجلس را به هر قیمتی می خواهند!

آن ها برای تحقق این موضوع، استراتژی های متفاوتی را دنبال می کنند، برخی از گروه های اصلاح طلب، به دنبال ائتلاف با لاریجانی هستند و عده ای در تلاشند دولت را وادار به ارائه لیست مشترک با آن ها کنند. در این بین، بعضی از عناصر این جریان، می کوشند اقدامات ساختارشکنانه مجلس ششم، همچون(تحصن، تحریم انتخابات، نامه جام زهر، لوایح خاص و...) را از حافظه افکار عمومی پاک کنند و با تطهیر اقدامات عناصر افراطی، القاء کنند که مجلس ایده آل هم برای دولت تدبیر و امید، همان مجلس ششم با اکثریت مطلق اصلاح طلب است.

این دسته از اصلاح طلبان بر خلاف حتی افراطیونی مانند عبدالله نوری، محمد قوچانی، عبدالله ناصری و...که بارها گفته اند مایل به تکرار مجلس ششم نیستند. این روزها از مجلس ششم به عنوان افتخاری پس از انقلاب یاد می کنند و تکرار آن را از آمال و آرزوهای خود می دانند و بدون درس گرفتن از گذشته، سعی دارند در پوشش اعتدال و سپس عبور از آن، اهداف ناتمام گذشته خود را پیگیری کنند.

اما به یقین بازخوانی عملکرد مجلس ششم از زبان نمایندگان، شخصیت ها و مدافعان آن ها می تواند معیار و مبنای خوبی برای قضاوت عملکرد پرحاشیه ترین مجلس تاریخ انقلاب اسلامی باشد. اعتراف به ناکارآمدی، تندروی و سیاست زدگی و فرصت سوزی آن هم از زبان سینه چاکترین نمایندگان جریان اصلاحات در مجلس خود گویای همه چیز است.

شیرازه در چند بخش، کارنامه مجلس ششم را از نگاه اصلاح طلبان بازخوانی می کند که در قسمت اول  کم کاری، بی توجهی به مطالبات مردم و سیاست زدگی مجلس ششم و در قسمت دوم، بی برنامگی، تاثیر پذیری، قانون شکنی و سوء استفاده از جایگاه مجلس از نگاه مدافعان آن منتشر شد و اکنون بخش سوم را که شامل «خلف وعده»، «بهانه جویی»، «بی نظمی» و «ناتوانی» می شود، تقدیم می کند.

خلف وعده

نباید وعده های بی جا می دادیم

احمد حکیمی پور، عضو مجمع نمایندگان ادوار مجلس و دبیر کل حزب اداره ملت در 14 آذر 80 گفت: اصلاح طلبان بایستی، سقف و عمق شعارهای انتخاباتی خود را با توجه به توانایی ها و ساختارهای سیاسی جامعه تعیین کنند تا بی جهت انتظارات مردم بالاتر نرود. وعده هایی که خودمان هم می دانیم که نمی توانیم حداقل در ده سال آینده عملی کنیم. نباید به مردم از این قبیل وعده ها بدهیم.

مجلس ششم توفیق چندانی در شعار هایش نداشته

مهدی آیتی، عضو فراکسیون همبستگی در 7 خرداد 81 گفت: شعارهای اصلاحات از قبیل مردم سالاری، حقوق زنان، حقوق جوانان، اشتغال، رفع بیکاری، تامین مسکن، فراهم شدن زمینه اشتغال، حمایت از صادرات، حمایت از تولید و بالا بودن ارزش ملی و امثال آن، متاسفانه مجلس ششم توفیق چندانی در این شعارها نداشته است.

جنبش دانشجویی مجبور نیست از چنین مجلسی حمایت کند

علی صالح ابادی، نائب رئیس شورای عالی حزب همبستگی در 29 شهریور 80 گفت: موتور حرکت اصلاحات، جنبش دانشجویی بود و مسلم است که مراکز قدرت سیاسی، فرهنگی و حتی اقتصادی تلاش می کنند به طریق گوناگون، این جنبش را همسو و همگام خود داشته باشند. حال، جنبش دانشجویی به عقلانیتی رسیده که به راحتی برای دیگران پل نمی شود و با تامل حرکت می کند.... مجلس اصلاحات تشکیل شد، ولی عملا به گونه ای تصمیم می گیردکه جنبش دانشجویی را قانع نمی کند. پس این چنین مجبور نیست که در آینده از چنین مجلسی حمایت کند.

بهانه جویی

چرا گناه را به گردن دیگران می اندازیم

محمد هاشمی، عضو برجسته شورای مرکزی حزب کارگزاران در 30 اردیبهشت 81 گفت: جبهه دوم خرداد برای در اختیار گرفتن دو قوه مقننه و اجراییه، ده ها وعده غیرعملی به مردم داد و اینک که توان عملی کردن وعده های انتخاباتی را ندارد، گناه را به گردن دیگران می اندازد.

نباید همه اشکالات را به رقبایمان متوجه کنیم

سید علی اکبر محتشمی پور، رئیس فراکسیون جبهه دوم خرداد 8 تیر 81 گفت: ما نباید یکسویه نگر باشیم و صرفا سعی کنیم که همه اشکالات را به اردوی رقبای خودمان متوجه کنیم و خودمان را از هر گونه نقص و ایرادی بری بدانیم.

متاسفانه همت اصلی اصلاح طلبان، حذف رقیب است

قدرت الله علی خوانی، عضو فراکسیون مجمع روحانیون مبارز در 19 آبان 81 گفت: متاسفانه دوستان و همکاران ما در مجلس، با ضعف در استفاده از اهرم های نظارتی، جایگاه مجلس را که می توانست و می تواند جلوی بسیاری از مفاسد را بگیرد، تنزل داده است و عدم تمکین برخی دستگاه ها و قوا در برابر اختیارات وسیع نظارتی مجلس به این مسئله دامن زده است. لذا امید دارم با کنارزدن انحصار طلبی ها و خودخواهی ها، همت اصلی همه ما رفع مشکلات مردم باشد، نه اعلام قدرت و سعی برای حذف رقیب.

تایید تمام مصوبات مجلس، انتظار بی جایی است

نور محمد ربوشه، عضو فراکسیون جبهه دوم خرداد در 26 بهمن 79 گفت: من تعجب می کنم از افرادی که اکثریت مجلس را در اختیار داشته و مصوبات را مطابق سلیقه خودشان تصویب می کنند، اما انتظار دارند که مصوبات آنها بدون کم کاست از سوی شورای نگهبان و یا مجمع تشخیص تایید شود و کاری به این مطلب که مصوبه آنها چقدر با شرع و قانون منطبق است، ندارد. ما شان قانونی خویش را رعایت نمی کنیم، چطور انتظار داریم که دستگاه های دیگر شئون ما را حفظ کنند.

بی نظمی

مگر مردم الاف اند! چرا در جلسات حاضر نمی شوید

مهدی کربی، رئیس مجلس، در 15 بهمن 79 گفت: خطاب به نمایندگانی که در جلسات غیبت می کنند: مجلس که این همه دم از اصلاحات و قانون گرایی می زند، درست نیست که نمایندگانش به مسئولیت خود عمل نکنند. این چه حقوقی است که ما می گیریم، این چه مسئولیتی است که ما داریم. نباید نهادی چون مجلس، مسخره و بی حیثیت شود. آقایان مردم سالار، برای ما بد است و آبری ما می رود. مگر مردم الاف هستند! شما وظیفه تان حضور در مجلس و رای دادن است ... شما فکر می کنید مردم متوجه نیستند و کارهای ما را نمی بینند. فکر می کنید اگر از خودمان انتقاد نکردیم، همه تعریف می کنند.

ما نمی توانیم

مراجع قم از عملکرد مجلس نگرانند

کربی رئیس وقت مجلس در 19 اردیبهشت 81 گفت: بسیاری از مراجع عظام که نیز مدافعان آقای خاتمی هستند، در تماس با رئیس جمهور از عملکرد مجلس ششم ابراز نگرانی کرده اند. این مراجع همچنین خواستار توجه بیشتر مجلس به مسائل دینی و مذهبی شده اند.

برخی نمایندگان مجلس ششم باید رد صلاحیت شوند

محمد رضا دولت آبادی، عضو فراکسیون دوم خرداد در 20 آذر 82 گفت: تعدادی از نمایندگان فعلی مجلس صلاحیت حضور در مجلس را نداشته و اگر من به جای شورای نگهبان باشم، قطعا صلاحیت این افراد را برای انتخابات مجلس تایید نمی کنم.

مجلس ششم برخلاف قانون اساسی، ولایت فقیه و ارمان شهدا فعالیت کردند و به همین دلیل، صلاحیت حضور در مجلس را – اگر نگوییم که از اول نداشتند- امروز دیگر ندارند.

حتی اگر دوباره به مجلس برویم، توان تامین خواسته های مردم را نداریم

محسن آرمین، عضو سازمان مجاهدین و فراکسیون جبهه مشارکت در 30 شهریور 82 گفت: امیدی وجود ندارد که اصلاح طلبان در صورت موفقیت در انتخابات بعد، بتوانند با این امکان و توان و قدرت را داشته باشند که خواسته های مردم را برآورده کنند. در خوشبینانه ترین حالت، قضاوت عمومی این است که اصاح طلبان می خواهند اما نمی توانند.

مجلس ششم باید اصلاحات را از خود شروع کند

مهدی آیتی، عضو فراکسیون همبستگی در 17 شهریور 81 گفت: اگر مجلس ششم مدعی است که مجلس اصلاحات است ، اولین کاری که باید انجام دهد، این است که اصلاحات را از درون خود شروع کند.

دیگر آبی از اصلاح طلبان گرم نمی شود

صادق زیبا کلام، تئوری پرداز جبهه دوم خرداد در 1 بهمن 81 گفت: جریان اصلاح طلب در مجموع از پرداختن به مشکلات و مسائل زیر بنایی اقتصادی کوتاهی کرد و چندان به سمت و سوی آن نرفت و در عوض، توجه زیادی معطوف به جریانات اصلاحات و توسعه سیاسی کرد.

متاسفانه جریان دوم خرداد نه تنها دست به یک مطالعه عمیق، همه جانبه و به دور از حب و بغض های سیاسی در باره گذشته نزد، بلکه با یک حالت بغض و کینه و سرمست از باده پیروزی که در نتیجه دوم خرداد به دست آمده بود، یورش و حمله سهمگینی را نسبت به دیگر جریانات سیاسی آغاز کردند که این اشتباه بود.

مجلس ششم، پرریزش ترین دوره مجلس است

محمد محمد رضایی، عضو فراکسیون جبهه دوم خرداد در 2 آذر 82 گفت: به جرات می توان مجلس ششم را پرریزش ترین دوره مجلس شورای اسلامی دانست. چون اکثریت نمایندگان این دوره در دوره بعدی حضور نخواهند داشت.

محمد رضایی پیش بینی کرد که از مجموع نمایندگان مجلس ششم، فقط افرادی به مجلس آینده راه خواهند یافت که در بعد نظارتی و نظارت دستگاه های دولتی حرکت کرده باشند.

روزی مردم آخ آخ می کنند که چرا اصلاح طلبان رفتند

بهزاد نبوی، عضو فراکسیون جبهه مشارکت و ساز مان مجاهدین انقلاب در 30مرداد 81 گفت: مردم دیگر به ما رای نمی دهند و می گویند که شما بی عرضه هستید و کسانی هم که ما را بی عرضه کردند رای نخواهند داد و دوباره به سراغ ما می آیند و آخ آخ می کنند که چرا شما را از دست دادیم!

نظرات بینندگان