کد خبر: ۸۰۴۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۱۴ آذر ۱۳۹۴
سالاد مطبوعاتی شیرازه/ 14 آذر94

احتمال ثبت ملاصدرا، سعدی و حافظ به نام دیگران!/ مسابقه طناب کشی مسئولین بر سر ساخت پالایشگاه دوم شیراز/ عصر مردم 20 ساله شد

معرفی شهردار جدید صدرا محور مشترک روزنامه های چاپ امروز شیراز است.
شیرازه-

 سالاد «دستمال بازی عشایر فارس به میراث ناملموس می پیوندد»، این تیتر نخست روزنامه خبرجنوب است. مسئول میراث معنوی فارس گفته؛ پرونده دستمال بازی عشایر و خاتم سازی شیراز تکمیل شده و به نام شیراز در میراث معنوی کشور به ثبت می رسد. امیدواریم که چنین شود؛ چرا که پیش از این بهار نارنج به نام بابلی ها، گل نرگس به‌ نام بهبهانی ها ثبت شد و حتی برخی معتقدند قبل از این که شیرازی ها دست بکار شوند، سند خاتم هم به نام اصفهانی ها خورده است و شاید اگر مسئولان دیر بجنبند، دیگر شهرهای ایران، ملاصدرا، سعدی و حافظ را هم به نام خود ثبت کنند!

 «طراحی مدل استراتژیک برای راهداری زمستانی در فارس» این بخشی از اظهارات مدیر کل راه و شهرسازی استان در نشست مشترک دستگاه های خدمات رسان جاده ای است که خبر جنوب آن را در صفحه استانی برجسته کرده.

عشایری گفته: در سال جاری برنامه ریزی خوبی برای راهداری زمستانی صورت پذیرفته و در این زمینه یک مدل استراتژیک(!) طراحی شده است. جالب این که متولی راه و شهرسازی فارس هیچ اشاره ای به جزئیات مدل استراتژیک خود نکرده است. به جد و از صمیم قلب دعا می کنیم تا امسال در ادامه باران خوبی که در آبان ماه بارید، سال پرباران و برفی را پیش رو داشته باشیم تا هم کشاورزان از این نعمت الهی بهرمند شوند و هم مدل استراتژیک(!) مدیرکل راه و شهرسازی محکی بخورد تا انشاء الله در صورت موفقیت، آن را به استان هایی که 5 ماه از سال بارش برف دارند، ارائه کنند!

در صفحه داخلی این روزنامه نیز مطالب متفاوت و متعددی به چاپ رسیده که شاید مهمترین آن موضوع ساخت پالایشگاه دوم شیراز باشد. «کابوس لوله های نفت، قلب بمو را شکافت»، تیتری که برای این موضوع انتخاب شده است. خبرجنوب که از مخالفان جدی ساخت پالایشگاه شیراز است سعی کرده، در این گزارش مخالفت خود را پنهان کند اما نوشته است: توسعه پالایشگاه شیراز نه تنها نگرانی بابت زیست بوم طبیعی و حیوانی را شدت بخشیده، بلکه ممکن است زندگی جوامع انسانی را هم با خطراتی روبرو کند.

سالاد با انتخاب گمانه زنی ها در خصوص سود بانکی، بار دیگر مهر تاییدی بر ادعای تشخیص نادرست در اولویت های خبری جامعه و به ویژه استان فارس زد چرا که توجه به سود بانکی در حالی صورت می گیرد که معاون دادگستری فارس در حوزه اقتصاد و نسبت به فعالیت های هرمی در استان هشدار داده است. همچنین در حالیکه این روزنامه بیش از نیم صفحه از صفحات داخلی اخبار فارس را به خطبه های نماز جمعه شیراز اختصاص داده است، سخنان مرتبط با روز دانشجوی آیت الله ایمانی جایگاهی در تیتر اصلی روزنامه پیدا نکرده است. تیتر دوم روزنامه سبحان نیز نشان می دهد که نرخ بلیط هواپیما از دغدغه های جدی دست اندرکاران این روزنامه است چرا که در شماره پیشین سبحان نیز این موضوع در تیتر دوم روزنامه مورد عنایت قرار گرفته بود. در صفحات داخلی نیز سرگرمی را جالب‌ترین قسمت از شماره امروز روزنامه سبحان باید دانست.

سالاد بیست سالگی این رسانه را تیتر یک خود انتخاب کرده است و عسلی، مدیر مسئول روزنامه نیز در سرمقاله خود ضمن تشریح چگونگی ایجاد و بقای کار عصر مردم از دیگر رسانه هایی که به مدد این روزنامه پا به عرصه فرهنگی استان گذاشته‌اند، سخن گفته است که شیرازه نیز به سهم خود بیست سالگی این روزنامه را به دست اندرکاران و فعالان عصرمردم تبریک می گوید. یادداشت امین عطایی نیز از دیگر مطالبی است که در عصرمردم آغازین روز هفته درج شده است. یادداشتی که در آن دغدغه‌هایی برای ارتقای کار رسانه ای در استان فارس به رشته تحریر درآمده است. به جز کاریکاتور سهرابی در عصر مردم که تحلیلیش با کمی ابهام روبروست، دیگر مطالب کار شده در صفحات داخلی این روزنامه صرفا بازنشری از محتوای دیگر رسانه ها است.

سالاد تیتر نخست خود را به موضوع معرفی شهردار جدید صدرا اختصاص داده است. آن طور که بیات پور گفته: «آن چه از بیت المال رفته به شهر بازگردانده می شود». منظور مدیرکل دفتر امور شهری استانداری فارس این است که آنچه شهردار پیشین صدرا که چند روز قبل بازداشت شد از بیت المال برده، از او می گیرند و به کیسه بیت المال برمی گردانند. البته اگر قدری مسئولین استانداری به فریادهای یکی از بازرسان خود گوش می دادند شاید چنین اتفاقاتی رخ نمی داد که فرماندار شیراز از آن به عنوان خدشه دار شدن آبروی نظام یاد کند.

از دیگر عناوین صفحه نخست این روزنامه می توان به «شهرداری شیراز نمی خواهد تیمداری کند» اشاره کرد. پاک فطرت عضو شورای شهر در گفتگو با نیم نگاه از عدم تیمداری شهرداری شیراز انتقاد کرده و گفته: شهرداری زنجان 240 میلیارد تومان بودجه دارد و 4 میلیارد آن را به ورزش اختصاص داده، با این وجود چرا شهرداری شیراز با وجود بودجه 2600 میلیاردی تنها 1 میلیارد به ورزش اختصاص داده است. حقدل رئیس شورای شهر شیراز هم در این باره گفته: امکانات سخت افزاری شهرداری در ورزش بیشتر از مجموعه تربیت بدنی است و شهرداری شیراز قصد تیمداری ندارد. گرچه شورای شهر و شهرداری شیراز می توانند مانند بسیاری از شهرهای کشور از تیم های ورزشی حمایت و حتی تیمداری کنند اما نمی توان در این باره تنها از شهرداری انتظار و توقع کمک داشت و باید سراغ کارخانه ها و مجتمع های صنعتی نیز رفت.

سالادغبطه به نبود نماینده از زنان فارس در مجلس محوری بوده که تیتر یک روزنامه افسانه را به خود اختصاص داده است. اما شاید بتوان روزنامه امروز را با توجه به روزن وثوقی ورق زد که در آن به ظرفیت روستاهای فارس پرداخته است، اگرچه مطلب مذکور بر برنامه ریزی جهت بهره برداری از از ظرفیت های روستا همت گمارده است اما پیشنهادهای قابل تاملی مطرح کرده که جای تعجب دارد و از آن جمله به کارگیری سیستم کدخدامنشی برای تصمیم گیری و اجرا امور در روستاها! دهقان نیز در صفحه فرهنگی با درج یک گفتگو و معرفی نویسنده معلول به مناسبت 12 آذر، روز معلول و نیز کند و کاوی در فیلم خواب تلخ صفحه فرهنگی این روزنامه را زینت داده است. اما به جرات می توان ادعا کرد که حق مطلب را آل علی در صفحه آخرین و در قسمت کاریکاتور به انجام رسانده و با درج تصویری، افزایش قیمت بلیط هواپیما به بهانه آزادسازی قیمت ها را مورد انتقاد قرار داده است.



سالاد

نظرات بینندگان