کد خبر: ۸۰۴۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۸ - ۱۵ آذر ۱۳۹۴
مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس:

40 درصد پروازهای فرودگاه شهید دستغیب بر عهده یک شرکت است/ بدهی 8 میلیارد تومانی «آسمان» به فرودگاه شیراز

مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس، میزان بدهی شرکت‌های هواپیمایی به فرودگاه شهید آیت‌الله دستغیب را 17 میلیارد تومان اعلام کرد.
به گزارش شیرازه به نقل از ایسنا، رضا بدیعی‌فر یکشنبه 15 آذرماه در یک کنفرانس خبری، بدهی شرکت‌های هواپیمایی به فرودگاه بین‌المللی شهید آیت‌الله دستغیب شیراز را از مهمترین مشکلات و چالش‌های مالی این فرودگاه، عنوان و اضافه کرد: شرکت هواپیمایی آسمان با بدهی سنگین هشت میلیارد تومانی، عمده‌ترین بدهکار است. 7 میلیارد تومان از کل بدهی‌های شرکتهای هواپیمایی مربوط به امسال و مابقی متعلق به سال‌های گذشته است.

او در عین‌حال یادآور شد که شرکت هواپیمایی آسمان، حدود 40 درصد از کل پروازهای فرودگاه آیت‌الله شهید دستغیب را برعهده دارد اما بدهی‌اش به این فرودگاه و وزارت نفت موجب شده مجبور به خرید نقدی سوخت هواپیما شود.

بدیعی‌فر ادامه داد: چالش‌های جدی مالی تنها مربوط به شرکت‌های هواپیمایی نیست، بلکه فرودگاه‌های کشور هم با این چالش آشنا هستند.

او خواستار توجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به لزوم اندیشیدن راهکارهایی برای حمایت از صنعت هوایی و معافیت خدمات کیفی فرودگاه‌ها شد و گفت: فرودگاه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز طی یک‌سال 28 میلیارد تومان درآمد داشته است.

مدیرکل فرودگاه‌های فارس خاطرنشان کرد: فرودگاه شیراز چهارمین فرودگاه کشور به لحاظ حجم ترافیک و جابه‌جایی مسافر است و به دلیل پتانسیل‌های گردشگری موجود در این کلانشهر یکی از فرودگاه‌هایی است که در آینده شاهد افزایش در حجم ترافیک، پذیرش و اعزام مسافر خواهیم بود.

بدیعی‌فر با اشاره به انجام 24 هزار و 572 پرواز و جابه‌جایی دو میلیون و 55 هزار و 506 نفر از این فرودگاه به اقصی نقاط کشور و کشورهای خارجی در سال 93، بیان کرد: با احتساب مجموع پروازهای نظامی و غیرنظامی افزون بر 36 هزار پرواز در سال گذشته از این فرودگاه شیراز انجام شده است.

وی با اشاره به جابه‌جایی یک میلیون و 871 هزار و 499 مسافر در هشت ماهه اول امسال از این فرودگاه با 19 هزار و 167 پرواز، از رشد 6.7 درصدی پروازهای خارجی و 13 درصدی پروازهای داخلی در هشت ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: در مجموع کل پروازهای انجام شده از این فرودگاه، با رشد 37.3 درصدی روبه‌رو بوده‌ است.

مدیرکل فرودگاه‌های فارس با بیان اینکه مقایسه بین این دو آمار نشان می‌دهد که فرودگاه شیراز در حوزه زیرساختی به کارهای جدی نیاز دارد، عنوان کرد: در این راستا شرکت فرودگاه‌های کشور با درک اهمیت این موضوع اعتبارات خوب و قابل توجهی بالغ بر 200 میلیارد تومان برای توسعه زیرساختی این فرودگاه اختصاص داده است.

بدیعی‌فر، پروژه طراحی، ساخت و بهره‌برداری از ترمینال خارجی در سه طبقه با زیربنایی افزون بر 13 هزار مترمربع و فضایی به وسعت 20 هزار مترمربع را از جمله پروژه‌های مهم شرکت فرودگاه‌های کشور ذکر کرد و افزود: این پروژه تاکنون با صرف هزینه 97 میلیارد تومانی به پیشرفت فیزیکی خوبی رسیده و پیش‌بینی می‌شود تا تجهیز کامل این ترمینال، اعتبار 150 میلیارد تومانی نیاز باشد.

وی، بهسازی توسعه سطوح پروازی را یکی دیگر از پروژه‌های در دست اجرای این فرودگاه برشمرد و گفت: تلاش می‌کنیم تا اول دی امسال عملیات تراش و روکش لایه اول دو باند فرودگاه به بهره‌برداری برسد.

مدیرکل فرودگاه‌های فارس، توسعه پارکینگ هواپیما، احداث ساختمان پلیس فرودگاه، تکمیل یک کانال انرژی و عملیات بهسازی ترمینال خارجی با اعتبار 2.5 میلیارد تومانی را از دیگر پروژه‌های مهم فرودگاه بین‌المللی شهید آیت‌الله دستغیب برشمرد.

بدیعی‌فر همچنین با تصریح بر اینکه بیشترین فشار تحریم‌های ظالمانه علیه ایران در حوزه صنعت هوانوردی، بیش از هر حوزه دیگری نمود پیدا کرد، گفت: با توجه به چشم‌اندازی که در رفع تحریم‌ها وجود دارد، انتظار می‌رود که در دوران پسا تحریم این صنعت یکی از حوزه‌های باشد که در آن تحول بزرگی ایجاد می‌شود.


سالاد

نظرات بینندگان