کد خبر: ۸۰۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۵ - ۱۶ آذر ۱۳۹۴

گیاهی که در یک قرن فقط یک بار گل می‌دهد

گیاه Queen of the Andes یا «ملکه آندس» گیاهی نایاب است که در طول زندگی خود هر ۸۰ تا ۱۰۰ سال یکبار گل می دهد.
به گزارش شیرازه به نقل از مهر، اکنون «ملکه آندس» رو به انقراض گذاشته است و گروه خیریه ای در بولیوی در تلاش است آن را از انقراض نجات دهد.  بر اساس گزارش اتحادیه بین المللی محافظت از محیط زیست دلایل انقراض این گیاه زیبا از بین رفتن زیستگاه و کاهش یافتن تنوع ژنتیکی در میان نسل این گیاه است.

گیاهی که در یک قرن فقط یک بار گل می‌دهد

برخی از مطالعات میدانی نشان داده اند این گیاه مواد غذایی مورد نیاز خود را از فضولات پرنده هایی تامین می کنند که برای تغذیه از گلها به آن نزدیک می شوند. اما گاه پرنده های گرسنه به شاخ و برگهای خاردار این گیاه گیر کرده و می چسبند، خارهایی که بیشتر به مجموعه ای از چنگالهای رو به جلو شباهت دارند تا خارهای معمولی یک گیاه.

گیاهی که در یک قرن فقط یک بار گل می‌دهد

به گفته «آنتونیو لامب» یکی از متخصصانی که در تلاش است این گونه گیاهی را از انقراض نجات دهد، در صورتی که دست فردی به خارهای این گیاه گیر کند، اگر با احتیاط دست خود را جدا نکند خارها به راحتی دست او را از هم دریده و جراحت عمیقی به وجود خواهند آورد. افراد محلی نیز از این گیاه دل چندان خوشی ندارند زیرا بارها شنیده اند که گوسفندان و دیگر دامهایشان به همین شکل به دام این گیاه عجیب افتاده اند.

گیاهی که در یک قرن فقط یک بار گل می‌دهد

تنها زیستگاه ملکه آندس در پرو و بولیوی و در ارتفاع سه تا چهار هزار و ۸۰۰ متری است. از این رو گیاه برای رشد و نمو نیازمند زمانی است که بتواند در چنین زیستگاه خشنی به جمع آوری و ایجاد منابع غذایی بپردازد تا بتواند در نهایت تولید مثل کرده و گل بدهد از این رو روند گل دادن این گیاه بسیار کند بوده و می تواند ۵۰ تا ۱۰۰ سال به طول بینجامد.

گیاهی که در یک قرن فقط یک بار گل می‌دهد
 
اما یکبار گل دادن این گیاه بسیار پرحاصل خواهد بود زیرا در همان یک بار بیش از ده میلیون دانه تولید خواهد شد در حال حاضر در حدود ۸۰۰ هزار نمونه از این گیاه در پرو و ۳۵ هزار نمونه از آن در بولیوی وجود دارند اما این تعداد با سرعتی نگران کننده در حال کاهش است.

 


برچسب ها: ملکه آندس ، queen of the ande
نظرات بینندگان