کد خبر: ۸۰۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۳ - ۱۷ آذر ۱۳۹۴
موج آنفولانزا به شیراز رسید

ابتلا 25 نفر از مردم استان فارس به آنفولانزا/ علائم بیماری و توصیه های پزشکی

از نمونه‌گیری‌هایی که از گلوی بیماران انجام شده تا کنون مورد فوتی بر اثر آنفولانزا گزارش نشده است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، اواخر هفته گذشته بود که خبری در رسانه ها منتشر شد اما در میان اخبار گزارش آژانس انرژی اتمی و سرنوشت پرونده PMD و جنایات داعش و کشمکش های بین روسیه و ترکیه چندان دیده نشد؛ آنفولانزا پای خود را بر گلوی کرمان گذاشت و جان چند نفر را گرفت. این در حالی بود که همه فکر می کردند، این بیماری در میان عزادارن میلیونی اربعین شیوع پیدا کند اما به دلیل مراقبت های بهداشتی زائرین، ویروس آنفولانزا نتوانست قربانی بگیرد و سر از شرق کشور درآورد.

 10 آذر بود که معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي كرمان گفت: در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكي شهر كرمان، چهار نفر در اثر بيماري آنفلوآنزا و 4 نفر در مابقي شهرستان‌هاي استان كرمان در اثر اين بيماری خوكي فوت كردند.

ویروس این بیماری که به گفته مسئولان وزارت بهداشت وحشتی از قبل شده، در میان تردید مسئولین و بی توجهی رسانه ها و عدم رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم به سرعت رشد کرد و افراد بیشتری را مبتلا ساخت به طوری که طبق آخرین آمارها، تعداد 33 نفر از شهروندان سیستانی و کرمانی جان خود را از دست داده اند. در پی زرد شدن رخ مردم این منطقه، مدارس استان کرمان تعطیل شد.

در حالی که گوشه گوشه شهرهای استان کرمان و استان سیستان و بلوچستان بنرهایی نصب شده که رعایت نکات بهداشتی را به شهروندان  توصیه می کند، مردم دیگر مناطق کشور هم نگران شیوع آنفولانزا هستند.

زودتر از بقیه استان ها، اما، موج آنفولانزا به فارس و شیراز به عنوان شهری مهاجرپذیر و قطب پزشکی کشور رسیده است.

کارشناس بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: تاکنون هیچ مورد فوتی بر اثر بیماری آنفولانزا در استان فارس گزارش نشده است.

دکتر حمید بختیاری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار شیرازه اظهار کرد: تاکنون 25 نفر در استان فارس بخاطر بیماری آنفولانزا در بیمارستان بستری و اغلب به صورت سرپایی درمان شده‌اند.

وی با بیان اینکه نمونه‌گیری فقط از کسانی که بستری هستند انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: از نمونه‌گیری‌هایی که از گلوی بیماران انجام شده تا کنون مورد فوتی بر اثر آنفولانزا گزارش نشده و فقط یک بیمار کرمانی دوازدهم آذرماه که به علت تنگی نفس به بیمارستان نمازی مراجعه کرده بود، فوت شده و نمونه‌گیری‌ها حاکی از آن است که علت مرگ، آنفولانزا نبوده است.

کارشناس بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تأکید بر اینکه بیماری آنفولانزا با سرماخوردگی کاملا متفاوت است، گفت: کسانی که مبتلا به آنفولانزا می‌شوند از همان روزهای اول دارای تب بالا، گلودرد، سرفه خشک، بدن درد، خستگی و ضعف و بی‌حالی هستند و اگر دارای بیماری زمینه‌ای و مشکلاتی در سیستم ایمنی باشند ممکن است با تنگی نفس مواجه شوند درحالی که علائم بالینی سرماخوردگی به مرور بروز می‌کند و علائم شدید نیست.

بختیاری با بیان اینکه اگر فرد مبتلا در قفسه سینه احساس درد کرده یا دچار تنگی نفس شد باید سریع به بیمارستان مراجعه کند، توصیه کرد که افراد مبتلا مایعات زیاد از جمله شربت به‌لیمو، آبمیوه و سوپ و همچنین سبزیجات و میوه‌جات مصرف کنند و نکات بهداشتی مانند استفاده از ماسک و گرفتن فاصله از سایرین را رعایت نمایند.

وی با بیان اینکه باید تب خردسالان مبتلا به آنفولانزا با استفاده از قرص استامینوفن سریع کاهش داده شود، به شهروندان توصیه کرد که پس از حضور در محل‌های عمومی و دست زدن به اشیاء، دست خود را داخل بینی و چشم نکنند چراکه علاوه بر تنفس هوای آلوده ویروس‌ها از طریق مخاط بینی و چشم نیز وارد بدن می‌شوند.

از آن جایی که در سال 92 و 93 چهار نفر از مردم استان فارس بر اثر ابتلا به نوعی بیماری آنفولانزا فوت کردند به نظر می رسد، در کنار توصیه های پزشکی به مردم، اطلاع رسانی شفاف می تواند نگرانی های مردم را در خصوص چند و چون این بیماری کاهش دهد و هم از ترویج باورهای غلط و شایعه هایی که در کسری از ثانیه در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود، جلوگیری کند.


سالاد

نظرات بینندگان