کد خبر: ۸۰۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۲۲ آذر ۱۳۹۴
«مجلس برگر»/1

«تجارت نفوذ» و فاکتورهای میلیاردی کاندیداهای انتخابات مجلس برای خدمت به مردم!

نماینده شدن چه جاذبه ای دارد که برخی برای نشستن بر کرسی سبز بهارستان حاضر می شوند تا 10 برابر بیشتر از مجموع حقوق دریافتی هزینه کنند؟!
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، هر روز که می گذرد به انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نزدیک و نزدیک تر می شویم؛ تقریبا کاندیداهایی که عزم خدمت به ملت کرده اند چهره خود را نمایان ساخته و برای ثبت نام لحظه شماری می کنند. از چهره های جوان و کم تجربه که حداقل ها را برای نشستن بر کرسی بهارستان را دارند تا نمایندگان فعلی و السابقون و...

هر کدام با شگردهای خاصی دنبال جلب توجه مردم هستند؛ یکی با پول خرج کردن و دیگری با وعده های آن چنانی و آن یکی با قرار گرفتن در لیست احزاب سیاسی. اگر دقت کرده باشید این روزها، آن ها را در مراسم ها، همایش ها، جشنواره ها، حتی مجالس ختم و سفره های نذری و مهمانی در باغات و هتل ها می توان به خوبی پیدا کرد. یا پیامک های تبلیغاتی آن ها را دریافت می کنید و اقوام و نزدیکانشان در تماس تلفنی، التماس دعا دارند!

از میان همه روش های موجود برای نماینده مجلس شدن، میزان هزینه های انتخاباتی است که در چند سال اخیر به یکی از پربحث ترین مباحث سیاسی و رسانه ای بوده و هست. هزینه میلیاردی فلان کاندید برای اجاره ستاد انتخاباتی و بزرگترین سالن برای سخنرانی و فلان هتل مجلل برای پذیرایی از مهمانان ویژه... وعده های اعطای وام و تسهیلات در صورت راهیابی به خانه ملت، اما منابع این هزینه های آن چنانی کجاست؟
این هزینه های بالا و جایگاهی که آرزوی وصالش را دارند هیچ تناسبی با هم ندارد، مگر در آمد نمایندگان از مجلس چقدر است؟ هر نماینده مجلس به طور متوسط ماهیانه بین 3 میلیون و نیم تا چهار و نیم میلیون از مجلس حقوق می گیرد و اگر این مبلغ را در 48 ماه مدت نمایندگی یک نماینده ضرب کنیم، تمام دریافتی یک نماینده در طول چهار سال حدود 200 میلیون تومان می شود، اکنون سوال این است نماینده شدن چه جاذبه ای دارد که برخی برای نشستن بر کرسی سبز بهارستان حاضر می شوند تا 10 برابر بیشتر از مجموع حقوق دریافتی هزینه کنند؟! در حالی که برخی کاندیداها با شغل فعلی درآمد بیشتری نسبت به نمایندگان مجلس دارند! آیا جز این است که مافیای فساد وجود دارد یا بعضی دنبال سوء استفاده از جایگاه نمایندگی هستند؟!

به کاندیداهای پر خرج رای ندهید
احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هزینه کرد و خرج های زیاد انتخاباتی نامزدها را مصداق بارز فساد و از آن تحت عنوان «تجارت نفوذ» یاد کرد و گفت: هر نامزدی که پول زیاد خرج می کند باید به آن شک کرد و به طور حتم نباید به او رای داد.

احمد توکلی در جمع دانشجویان علمی کاربردی کهگیلویه و بویراحمد افزود: این نامزد در صورت پیروزی و انتخاب به عنوان نماینده مجلس با استفاده از قدرت نفوذ در اندیشه جبران کسری ها و خرج های فراوان دوران نامزد بودن خود در انتخابات است.

ضرب المثلی است که می گوید: گربه برای رضای خدا موش نمی گیرد، از همین رو، کیست که نداند، افرادی که برای حمایت و پشتیبانی از چنین کاندیداهایی هزینه می کنند از روی رضای خدا نیست؛ به طور حتم در برابر آن یا پست و منصب می خواهند با دنبال آنند از نفوذ نماینده و قدرت سیاسی  و به اصطلاح برش او در آینده استفاده کنند.

برای مجلس نهم کمتر از 60 میلیون تومان هزینه کردم/ برخی برای نمایندگان دام پهن می کنند

جعفر قادری با انتقاد از بریز و بپاش های برخی نامزدهای انتخابات مجلس گفت: من ادعا می‌کنم که هزینه تبلیغات من در انتخابات مجلس نهم با مبلغی کمتر از 60 میلیون تومان، از سه نماینده دیگر شیراز کمتر بوده است که شما می‌توانید این را بررسی کنید چراکه عمده تبلیغات از طریق پوستر و روزنامه است و آرشیو روزنامه‌ها و قیمت‌های آن‌ها و همچنین قیمت انواع پوستر مشخص است.

وی با بیان اینکه تا آنجا که توانستم دعوت‌گرفتن‌ها و شام و ناهار دادن‌ها را کنترل کردم، اظهار کرد: افتخارم این است که در دو دوره‌ای که نماینده مجلس بوده‌ام در خانه هیچ‌کس نرفتم که به بهانه آمدن نماینده سفره ناهار و شام پهن شود بلکه اگر به ارژن و زرقان و سایر بخش‌ها هم می‌رفتم ممکن بود سرظهر شود، نماز جمعه می‌رفتیم و گاهی ستاد نماز جمعه ناهار می‌داد که در حد اداری و کنترل شده بود.

قادری با تصریح اینکه ممکن است برای خیلی از نمایندگان دام پهن کنند، اظهار کرد: شخصی به من گفت حدود 300میلیون تومان برای تامین جهیزیه درنظر گرفته است و از من خواست تا افراد مشکل‌دار را معرفی کنم اما گفتم شأن و جایگاه نمایندگی را خیلی بالاتر از این می‌دانم و افتخارم این است که در طول دوران نمایندگی به هیچ کارخانه‌دار و خیری حتی برای کار مسجد رو نزدم.

وی با بیان اینکه برخی نمایندگان در دوره‌های گذشته کاری را برای افراد انجام می‌دادند و از آن‌ها می‌خواستند که به افراد نیازمند کمک کنند، گفت: افتخارم این است که در مدت نمایندگی از هیچ کس پولی نگرفتم.

برای نماینده شدن در داراب 50 میلیون تومان لازم است
نبی الله احمدی نماینده مردم داراب در مجلس شورای اسلامی در خصوص این موضوع اظهار داشت: شهرستانی مانند داراب حدود 60 هزار نفر خانوار دارد و اگر بخواهد یک کاندیدا خود را در این حوزه معرفی کند هزینه های زیادی دارد، و این ارقام ممکن است در زمان انتخابات و در هفته آخر بالا رود، اما فکر می کنم که در شهرستانی مانند داراب حداقل به 50 میلیون تومان نیاز باشد.

این نماینده مجلس در باره اعداد نجومی که گفته می شود هزینه انتخابات می شود نیز گفت: اعداد مختلفی گفته می شود، اما الان در این شهرستان افرادی هستند که بیش از دو سال است برای نماینده شدن تلاش می کنند و گونه ای شده که برخی ها این افراد را نماینده شهر می دانند.

وی افزود: گزینه هایی هم هستند که تاکنون حدود 300 میلیون تومان هزینه کرده اند، و قرار است در ماههای آینده هم فعالیت های خود را افزایش دهند، هزینه هایی هم که می شود غالباً از سوی خود نمایندگان است، اما برخی ها هم هستند که به نماینده ها کمک می کنند تا هزینه تبلیغات را بپردازند.

احمدی گفت: شهرستان داراب حدود 200 روستا دارد و هم اکنون کسانی هستند که در این روستا ها هزینه می کنند و برای هر روستا به تناسب حدود 4 میلیون تومان هزینه کرده اند، و اگر مجموع اینها را حساب کنیم شاید بالغ بر یک میلیارد تومان باشد.

وی گفت: برخی از کاندیدا های دیگر هم علاوه بر پول از روشهای دیگری استفاده می کنند، متاسفانه برخی کاندیداها قول ها و وعده‌هایی را به بعضی از افراد می دهند که از توان یک نماینده خارج است به طور مثال یکی از کاندیداها، قول فرمانداری یا بخشداری را به دها نفر داده بود و به آنها گفته بودند که فعلاً به کسی نگویند تا بعد از نماینده شدن کار شان را انجام می دهد.

تنها 2 میلیون خودم خرج انتخابات خود کردم
شاهین محمد صادقی نماینده مردم کازرون در مجلس با بیان اینکه متاسفانه افراد زیادی برای ورود به مجلس این چنین عمل می کنند، گفت: شورای نگهبان باید برخورد شدیدی با آنها بکند و نگذارد که به مجلس راه یابند.

وی افزود: این افراد سودجو معمولا این پول ها را در قالب سفره های مجلل چند صد نفره، کمک به تیم های ورزشی و یا هیات های مذهبی خرج می کنند تا بتوانند محبوبیتی در حد همان پول برای خودشان کسب کنند.

صادقی با بیان اینکه حدود 2 میلیون تومان خرج هزینه انتخابات کردم، گفت: این به این معنی نیست که کل هزینه های من همین قدر بود زیرا سایر هزینه ها را دوستان و آشنایان و مردمی که نسبت به من لطف داشتند متقبل می شدند و فکر می کنم کلا حدود 60 میلون تومان هزینه شد.

رهبر انقلاب می فرمایند: مردم درخصوص نحوه تبلیغات داوطلبان و همچنین نحوه هزینه ها و ریخت و پاش ها قضاوت خواهند كرد و كسانی كه برای تبلیغات انتخابات، از بیت المال یا پول مشتَبه به حرامِ برخی افراد دیگر استفاده كنند، نخواهند توانست اطمینان مردم را به سوی خود جلب كنند.
نظرات بینندگان