کد خبر: ۸۰۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۴ - ۲۲ آذر ۱۳۹۴
مدیرکل منابع طبیعی فارس در گفتگو با شیرازه:

«قاچاق خاک» از فارس در حد احتمال است/ 42 میلیون دلار صادرات گیاهان دارویی از فارس

بوستانی گفت: قاچاق خاک در حد یک احتمال مطرح است و تاکنون گزارشی در این خصوص نداشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس گفت: با توجه به حاصلخیز بودن خاک برخی مناطق کشور به ویژه در استان فارس و اینکه کشورهای حاشیه خلیج فارس به شدت نیازمند خاک مرغوب کشاورزی هستند، احتمال قاچاق خاک کشاورزی وجود دارد اما تاکنون گزارشی مبنی بر قاچاق خاک ارائه نشده است.

مهرزاد بوستانی در گفتگو با خبرنگار ما یادآور شد: در سال‌های قبل درخواست صادرات خاک از کشور به کشورهای حاشیه خلیج فارس مطرح شد که خوشبختانه مجلس شورای اسلامی و هیئت وزیران طی مصوبه‌ای صادرات خاک کشاورزی را ممنوع اعلام کردند.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در سخنرانی 17 اسفندماه 93 درخصوص اهمیت حفاظت از منابع خاکی گفت: حفاظت از منابع خاکی مهم‌تر از حفاظت از منابع آبی است زیرا شاید بتوان از طریق شیرین کردن آب دریا منابع آبی را تأمین کرد اما هیچ کشوری حاضر نیست به کشور دیگر خاک بفروشد و باید با اجرای طرح‌های آبخیزداری و تامین پوشش گیاهی مطلوب تلاش کنیم خاک مرغوب موجود از دسترس خارج نشود.

بوستانی خاطرنشان کرد: جابجایی خاک در کشور مرسوم است و معمولا خاک حاصلخیز برخی مناطق جهرم و داراب در جاهایی که خاک نامرغوب دارد برای کشت مرکبات استفاده می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس درخصوص راه‌های جلوگیری از قاچاق خاک گفت: باید مرزها به خوبی کنترل شوند و خود کشاورزان نیز مراقب باشند، همچنین منابع طبیعی نیز به موجب قانون مراقب عرصه‌های ملی کشور می‌باشد.

بوستانی در بخش دیگری از این گفتگو درخصوص اینکه برخی معتقدند طرح ترسیب کربن موجب تخریب پوشش گیاهی منطقه شده است، توضیح داد: این طرح در 85 هزار هکتار که شش روستا از شهرستان نورآباد را در برمی‌گیرد اجرا می‌شود و همه دامداران و مرتع‌داران در این طرح سهیم هستند و طبق برنامه‌ای که تدوین شده مراتع و اراضی در حال اصلاح است که کارهای آبخیزداری از جمله کاشت انواع درختان جنگلی از جمله کُنار انجام می‌شود و تاکنون هیچگونه تخریب و تصرفی انجام نشده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مجوز بهره‌برداری از گیاهان دارویی منطقه نورآباد ممسنی تنها به یک نفر داده شده و آیا وی تخلفی داشته است، گفت: بهره‌برداری در انحصار یک نفر نیست و تخلفات خاصی دراین خصوص انجام نشده و بهره‌بردار در حال تولید نهال است که تاکنون حدود 22 هزار نهال مورد و 20هزار نهال کُنار تولید کرده است و حتی قسمتی از نهالستان را در برای تولید نهال در اختیار وی قرار داده ایم که تاکنون به تعهدات خود عمل کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس تصریح کرد: نهال کُنار در ابتدا رشد کندی دارد و به حدود سه بار آبیاری در تابستان نیاز دارد اما اگر از نهال‌های کاشته شده به‌خوبی مراقب شود حداقل حدود 80 درصد از نهال‌ها بالغ و قابل استفاده می‌شود.

بوستانی با بیان اینکه چهار واحد فرآوری گیاهان دارویی در استان فارس داریم، گفت: دو واحد فرآوری گیاهان دارویی در شیراز، یک واحد در نورآباد ممسنی و یک واحد در کازرون مستقر است که علاوه بر همکاری و حمایت از آنان، در راستای ایجاد اشتغال و حمایت از تولیدکننده و سرمایه‌گذاران بخش منابع طبیعی و گیاهان دارویی امکاناتی در اختیار دو واحد فرآوری قرار داده‌ایم که گیاهان دارویی را کشت و تولید کنند.

به گفته وی در سال گذسته حدود 42میلیون دلار صادرات گیاهان دارویی از استان فارس انجام شده است که بخشی از آن در این استان تولید و فرآوری شده بود.

سالاد

نظرات بینندگان