کد خبر: ۸۰۹۲
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۱۳ دی ۱۳۸۹

مراتب ايثار و نوع دوستي

اسلام روابط انساني را فراتر از عدالت تعريف مي كند؛ به اين معنا كه عدالت در حوزه روابط انساني، كف روابط- نه سقف- را تشكيل مي دهد؛ چرا كه سطح عالي روابط در قالب احسان تعريف مي شود كه شامل نيكوكاري در ابعاد و اشكال گوناگوني چون عفو، گذشت، بخشش، مهر، عطوفت، نيكي، انفاق، اطعام، ايثار و از خودگذشتگي مي شود. بنابراين، روابط در ميان امت و مومنان، از دايره عقل فراتر مي رود و به احساسات و عواطف نيز مي رسد. نتيجه چنين نگرشي به روابط انساني آن خواهد بود كه مومنان، از مرتبه حب ذات ظاهري گذشته و در اوجي ديگر به خود و ديگران مي نگرند. از اين فراز بلند، ديگر زندگي دنيوي و حيات مادي هر چند ارزشمند است و انسان بايد خود را به تهلكه نيندازد (بقره، آيه 195)، ولي براي رسيدن به مقامات عالي تر انساني، فدا كردن و ايثار زندگي دنيوي و حيات اين دنيايي، سهل و آسان است.

به سخن ديگر، حركت انساني هر چند كه در كف و مرتبه نازل بايد از عدالت آغاز شود و در مدار و محور عقلانيت و عدالت بگردد، ولي در مراتب عالي تر مي بايست از فراز ديگري حركت را ادامه داد. حركت هاي انساني كه براي فعليت بخشي به اسماي الهي و متاله و خدايي شدن انجام مي گيرد، زماني حركت كمالي است كه در فراز احسان نسبت به ديگران ادامه يابد؛ زيرا در مقام احسان است كه حركت كمالي به تمام معنا تحقق مي يابد و ربوبيت و پروردگاري خود را نشان مي دهد.

احسان، محور حركت ها

هر كاري كه انسان در دنيا انجام مي دهد، تاثيرات شگرف در سازه وجودي و شاكله انساني اش به جا مي گذارد. هر انساني، مصنوع خود مي باشد و ايمان و كار نيك اوست كه او را به صنعت كامل الهي تبديل مي كند؛ زيرا اسماي سرشته در ذات را از قوه به فعليت در مي آورد و او را خدايي مي سازد. هرگاه شمار اسماي فعليت يافته فزون تر باشد و يا كيفيت فعليت بهتر و تمام و كامل باشد، صنعت و سازه، كامل و تمام تر خواهد بود. بنابراين اشتداد در كم و كيف با حركت تكاملي تحقق مي يابد. هر چند كه مراد از اشتداد در كميت، همان تراكم اسماي الهي و فعليت يابي شمار اسماء و نام هاي فعليت يافته الهي در ذات شخص است، ولي اين بدان معنا نيست كه اشتداد در كيفيت تحقق نمي يابد؛ چرا كه هر اسمي در انسان در درجات و مراتب گوناگوني ظهور مي يابد و اين بستگي به نوع كار و عملكرد شخص دارد. بنابراين، هر شخصي لازم است افزون بر فعليت بخشي در كم و شمار اسماي الهي، به كيفيت تحقق آن ها نيز توجه يابد كه در چه مرتبه و درجه آن اسم را تحقق بخشيده است.

نكته ديگر آن كه انسان ها با احسان مي توانند كيفيت بسياري از فعليت هاي خويش را به تمام و كمال نزديك سازند. از اين رو بر احسان بيش تر تاكيد مي شود.

البته اين گونه نيست كه هر انساني در مسير تكاملي گام بردارد و قواي الهي و اسماي خداوندي را در خود تحقق بخشد؛ زيرا بسياري از مردم چون كافران و مشركان، به جاي مسير تكاملي، مسير مخالف آن را مي پيمايند و حركت تنقص را در برابر تكامل در پيش مي گيرند. بدين ترتيب حتي برخي از فعليت هاي ذاتي و ابتدايي خود را نيز از دست داده به سوي قوه مي روند. اين همان چيزي است كه در اصطلاح قرآني به آن حركت به سوي باطل ياد مي شود؛ زيرا حركت به باطل به معناي از دست دادن حق است كه چيزي جز پوچي نيست. هنگامي كه شخص در ميزان عدل الهي، قرار مي گيرد، از نظر فعليت ها چنان سبك است كه ترازوي شخصيت شناسي خداوند او را با موازين سبك نشان مي دهد؛ اما كسي كه فعليت هاي اسمايي را كامل كرده يا به تمام رسانيده است، سرشار از حقيقت اسماي الهي است و سنگيني خود را ظهور مي دهد. نتيجه آن مي شود كه هر كه سنگين تر است در درجات قرب الهي به سبب مشابهت نزديك مي شود و هر كه سبك تر، در درجات بعد الهي به درك اسفل از فراق يعني دوزخ سقوط مي كند.

متاله شدن در حركت تكاملي با فعليت يابي اسماي الهي تحقق مي يابد. اين جاست كه نقش احسان در روابط انساني، به عنوان عامل قوي و اساسي متاله و خدايي شدن خود را نشان مي دهد؛ زيرا مقام مظهريت و ربوبي، مقام احسان است.

مقصد وجه اللهي

از مصاديق بارز و كامل احسان، ايثارگري است. ايثار كردن برخلاف خودپسندي، خودمحوري و حب ذات دنيايي، به معناي ديگرپسندي، ديگرمحوري و حب ذات الهي است. به اين معنا كه انسان به جاي اين كه به خود مادي و زندگي دنيوي بنگرد و دل بسته به آن باشد، به خود الهي مي نگرد و فناي خود در خدا را مطلوب واقعي برمي شمارد. اين جاست كه به سادگي در يك معامله و داد و ستد، خود مادي را با خود الهي معامله مي كند و به فروش مي رساند. خداوند در آيه 74 سوره نساء مي فرمايد: پس، بايد كساني كه زندگي دنيا را به آخرت سودا مي كنند، در راه خدا بجنگند و هر كس در راه خدا بجنگد و كشته يا پيروز شود، به زودي پاداشي بزرگ به او خواهيم داد.

از براي اين دسته از افراد، جان مادي و خود دنيوي و زميني هر چند[endline]}•86)Lًrطًrط,پغxˆo™
~?à0‘8ط<Aà0‘Hط<A ô•<ذ‹ ptطptطTo ط <@v—&à0‘Xط<€Aà0‘€ط<€A ô•<€Bگ-‘0hط €<@v—H0€&گé•پ>€.‘‚>Pâگ‚•ً0I8xط8xط,پغxˆo™
ƒ?`زگ¼!
ƒ? ô•<…Bگ-‘hط…<@v—…&گ镆>€.‘‡>Pâگ‡•è- @{ط@{ط,پغxˆo™
ˆ?`زگ¼!
ˆ?q–ّƒ €H|طH|طToàڈ‘(}طŒ+ؤگè}طچ*q–ّ طچ0àڈ‘H~طچ+ؤگطژ*q–
طژ0àڈ‘èŒطژ+q–
ط‘0àڈ‘è€ط‘+ہf–0`
ط!‘&@üگ’2ؤگ¨پط“*q–گ
ط“0àڈ‘ب‚ط“+ہf–Hà ط
“&@üگ”2ؤگIˆ¼ضط§طھط¨ ط§ظٹط«ط§ط± ظˆ ظ†ظˆط¹ ط¯ظˆط³طھظٹ 2' , `secid`='11@Iذ¼ضpDطM: „ط¨y@ID=8116 ع¯ط²ط§ط±ط´ظٹ ط§ط² طھط±ظˆط± طھط¦ظˆط±ظٹط³ظٹظ† ظˆط­ط¯طھ ط­ظˆط²ظ‡ ظˆ ط¯ط§ظ†ط´ع¯ط§ظ‡ion`='‰yPگط()me()کƒطکƒطà„زa8k 03x‰ب;طک7ط ط¢ط²ظ…ط§ظٹط´ آ«ط§ظٹط¯ط²آ» ط±ظˆظٹ ط¨ط¨ط±ظ‡ط§ظٹ ط³ظٹط¨ط±ظٹ ط§ظ†ط¬ط§ظ… ظ†ط´ط¯', `header`='', `body`='e syرx€وضRT INTO `mhk_sysnews_body` SET `id`='8094' , `secid`='11', `big_imgfile`='', `small_imgfile`='', `caption`='ط±ظˆط§ظٹطھ ظƒظٹظ‡ط§ظ† ط§ط² ط¯ظٹط¯ط§ط± ط§ظ†طھط®ط§ط¨ط§طھظٹ ط®ط§طھظ…ظٹ ظˆ ظ…ظˆط³ظˆظٹ †ظٹ qرکطRT INTO `mhk_sysnews_body` SET `id`='8092' , `secid`='11', `big_imgfile`='', `small_imgfile`='>d>aq://www.javandaily.com/images/news/larg_pic/13-10-1389/image634296484995676250.jpg¢¯YaxAطRT INTO `mhk_sysnews_body` SET `id`='8092' , `secid`='11', `big_imgfile`='¹HYDnذAطط§ط³طھ ط¬ظ…ظ‡ظˆط±ظٹ ط¹ظ„ظٹ ط¹ط¨ط¯ط§ظ„ظ„ظ‡ طµط§ظ„ط­†ط¯QHà>طط´ع¯ظˆظٹظٹ طھط§ط±ظٹط®ظٹ ظ…ط±ط¯ظٹ ظپط±ط§ط³ظˆظٹ ط²ظ…ط§ظ† +ط¹ظƒط³ط¯سئQQذ†طط± ط§ظ†ظپط±ط§ط¯ظٹ ط¨ظ‡ ط¹طھط¨ط§طھ ط¹ط§ظ„ظٹط§طھ ظ…ظ…ظ†ظˆط¹ ط´ط¯ط¯ ظ†@QpDطà=طط¢ظ…ط¯ ظ†ظپطھظٹ ط¹ط±ط§ظ‚2011-01-03td>9@`7طamp\www\shiraze_inserter\add_body\body.txt‘9طŒطط¯ ط¹ظ„ظٹ ط®ط§ط¯ظ… ط¨ظ‡ ط¹ظ†ظˆط§ظ† ط³ط±ظ¾ط±ط³طھ ط¬ط¯ظٹط¯ ط³ط§ط²ظ…ط§ظ† ط¨ط³ظٹط¬ ط¯ط§ظ†ط´ط¬ظˆظٹظٹ ظپط§ط±ط³ ظ…ط¹ط±ظپظٹ ط´ط¯.

of™‘Œطظ„ظٹط§طھ ط§ط¬ط±ط§ظٹظٹ ط¢ط²ط§ط¯ ط±ط§ظ‡ ط§طµظپظ‡ط§ظ† - ط´ظٹط±ط§ط² ط±ظˆط² ط¯ظˆط´ظ†ط¨ظ‡ ط¯ط± ط´ظ‡ط± 'ط§ظٹط²ط¯ط®ظˆط§ط³طھ' ط¢ط؛ط§ط² ط´ط¯. ™گ<ط nùظ†ع¯ظˆظٹ ظ‚ظˆظ‡ ظ‚ط¶ط§ط¦ظٹظ‡ ع¯ظپطھ: ظ…ط­ط§ظƒظ…ظ‡ ط³ط±ط§ظ† ظپطھظ†ظ‡ ط¢ظ…ط§ط¯ع¯ظٹ ظ†ظ…ظٹ‌ط®ظˆط§ظ‡ط¯ ظˆ ط§ع¯ط± ظ‡ظ… ط§ظٹظ† ظپط±ط¯ ط¢ظ…ط§ط¯ظ‡ ظ†ط¨ط§ط´ط¯ ط¯ط± طµظˆط±طھ ظپط±ط§ظ‡ظ… ط¨ظˆط¯ظ† ط§ظ‚طھط¶ط§ط¦ط§طھ ظ…ط­ط§ظƒظ…ظ‡ ظ…ظٹ‌ط´ظˆط¯.ط§ط±ùù‹طRT INTO `mhk_sysnews_body` SET `id`='8097' , `secid`='4', `big_imgfile`='', `small_imgfile`='', `caption`='ط§ط¨ط±ط§ط² طھط¹ط¬ط¨ ظ‚ط§ط¶ظٹ ط¯ط§ط¯ع¯ط³طھط±ظٹ ط§ط² ط±ط§ظٹ ط¯ط§ط¯ع¯ط§ظ‡ ط¨ط±ط§ظٹ ظ…ط¯ظٹط±ظ…ط³ط¦ظˆظ„ ط§ظٹط±ط§ظ† ', `header`='¯='ùùCطظ…ط¹ ط§ط¹طھط±ط§ط¶ ط¢ظ…ظٹط² ط¯ط§ظ†ط´ط¬ظˆظٹط§ظ† ط¯ط± ط§ط¹طھط±ط§ط¶ ط¨ظ‡ ظƒط§ط±ط´ظƒظ†ظٹ ط¯ظˆظ„طھ ظ…طµط± ط¯ط±ط¨ط§ط±ظ‡ ظƒط§ط±ظˆط§ظ† ط¢ط³ظٹط§ظٹظٹ

نظرات بینندگان