کد خبر: ۸۱۰۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۹ - ۲۵ آذر ۱۳۹۴
سالاد مطبوعاتی شیرازه/ 25 آذر94

حکم جالب قاضی شیرازی برای یک مجرم فوتبالیست/ توقف بیمه 50 درصدی رانندگان در فارس/ شناسایی 52 نفر مشکوک به آنفولانزا در استان

محور مشترک روزنامه های چاپ امروز شیراز به تصویب قطعنامه پیشنهادی 1+5 درباره «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای ایران در شورای حکام اختصاص دارد.
شیرازه-


سالاد «امیدهای تازه برای انتخاب شیراز به عنوان شهر جهانی ادبیات» این تیتر نخست صفحه استانی خبرجنوب است. مدیر بخش فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو گفته است: نهایی شدن این نامزدی نیازمند همکاری شهرداری شیراز و تغییر نگاه سنتی به این شهر است. شیراز علاوه بر این امسال نامزد پایتخت کتاب ایران هم شده. البته علی رغم اعلام آمادگی شهرداری شیراز برای کمک به انتخاب شدن این شهر به عنوان شهر جهانی ادبیات و تلاش هایی که در گذشته و حال در این جهت صورت گرفته اما وقتی شیراز از رسیدن به عنوان پایتخت کتاب ایران علی رغم داشتن ده ها ناشر و صدها نویسنده، عاجر می ماند، آیا می تواند در این رقابت بین المللی گوی سبقت را از دیگر رقبا برباید؟!

شناسایی 52 نفر مشکوک به آنفولانزا در استان فارس عنوان دیگری است که در صفحه استانی به چشم می خورد. بختیاری کارشناس بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفته است: در حال حاضر 52 نفر مشکوک به آنفولانزا در بیمارستان های فارس بستری هستند. بختیاری همچنین گفته امسال تنها 2 سالمند که بیماری زمینه داشته اند بر اثر آنفولانزار در فارس فوت کرده اند. این در حالی است که تعداد افرادی که در کشور بر اثر آنفولانزا فوت کرده اند بیش از 50 نفر می باشد.

«بدهی 54 میلیارد تومانی سازمان هدفمندی یارانه ها به تامین اجتماعی فارس بابت بیمه رانندگان» عنوان دیگری است که در خبرجنوب به آن پرداخته شده است. مدیرکل تامین اجتماعی فارس گفته است؛بیمه 50 درصدی رانندگان درون و برون شهری لغو نشده است و تنها به دلیل عدم پرداخت بدهی سازمان هدفمندی یارانه ها ثبت نام از افراد جدید متوقف شده است. واقعیت این است سازمان هدفمندی یارانه ها فقط تنها به تامین اجتماعی فارس بدهکار نیست و این مبلغ(54 میلیارد تومان) در بدهکاری های چند صد میلیاردی این سازمان به بخش تولید، گم می شود. سازمان هدفمندی یارانه ها به گفته وزیر اقتصاد برای واریز یارانه های نقدی هم با مصیبت عظمایی روبروست.

«نوشتن مقاله علمی، مجازات جوانی که بینی یک نفر را شکست» این عنوان خبری است که در صفحه 30 این روزنامه کار شده. ماجر از این قرار است، قاضی شعبه 110 دادگاه کیفری شماره 2 شیراز در حکمی جالب یک جوان را به اتهام ضرب و شتم در مسابقه فوتبال به انجام تحقیقات در زمینه جوانمردانه محکوم کرد. این حکم در حالی صادر می شود که پیش از این در فارس، از این دست احکام توسط قضات استان زیاد صادر شده است. این احکام متفاوت و در عین حال جالب، شیوه اصلاحی مناسبی است که تبدیل به یک رویه در استان فارس شده است.

سالاد تیتر یک خود را همچون دیگر رسانه ها به اظهار نظر آژانس بین المللی اتمی در خوصوص قطعنامه پیشنهادی برای ایارن اختصاص داده است. سبحان امروز فوتو تیتیری را در یک ربع صفحه بالای خود درج کرده و به اعلام میزان زباله تولیدی در شیراز اختصاص دارد. فوتو تیتری که اگر در آن به جای پرداختن به میزان زباله تولیدی، استفاده مطلوب از این پسماندها برجسته می شد به نظر اقدامی مناسب در فرهنگ سازی برای تفکیک و بهره برداری از زباله ها می بود. دیگر تیترهای صفحه نخست روزنامه سبحان به اخبار متنوع فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در بعد ملی و استانی اختصاص دارد و بازه ای از اظهار نظر صالحی در مورد پرونده هسته ای، اعلام زمان زمان ثبت نام کاندیداهای مجلس و خبرگان از سخنگوی وزارت کشور تا تشکیل ستاد پیگیری تخلفات انتخاباتی و نقش وقف در رسانه را شامل می شود. صفحات داخلی این روزنامه نیز اخبار معمولی استان و کشور را در خود جای داده است.

سالاد با درج تصویری خندان از مرد همیشه خندان دولت تدبیر و امید به استقبال خبر اعلام نظر نهایی آزانس بین المللی اتمی در مورد پرونده هسته ای ایران رفته است. دیگر اخبار صفحه یک این روزنامه نیز به اخبار حوزه های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی از همایش وقف و رسانه و شمار ایدزی ها در فارس تا سخنان خرازی در شیراز اختصاص دارد. برادر مدیر مسئول روزنامه عصرمردم نیز در سرمقاله این روزنامه نیز به چالشی در موضوع پژوهش و حمایت ها و امکاناتی که باید در اختیار نخبگان قرار گیرد و نمی گیرد، پرداخته است. شاید بتوان جذاب ترین مطلب روزنامه عصر مردم را در ستون ثابت کایکاتور این روزنامه و اثر احمدرضا سهرابی مشاهده کرد که با طرحی طنزگونه به ابراز علاقه یک عاشق پیشه اروپایی به معشوقشش واکنش نشان داده است.

سالاد در تیتر یک خود خبری مهم تر از بسته شدن پرونده هسته ای ایران در آژانس بین المللی اتمی پیدا نکرده است و با به رخ کشیدن اقتدار پرچم جمهوری اسلامی ایران در فوتو تیترش به درج واکنش وزیر خندان دولت تدبیر و امید به قطعنامه شورای حکام به عنوان دومین اولویت خبری خود اقدام کرده است. در تیتر بلای صفحه روزنامه نیم نگاه نیز میزان تولید زباله مردم شیراز و در زیر آن به سخنان هاشمی رفسنجانی پرداخته است. «بیماری سالک»، «مدیریت فرهنگی»، «گردشگری فارس» و «وورد دیوان محاسبات به بررسی نهادهای عمومی استان فارس» محور دیگر اخبار صفحه نخست این روزنامه است. در زیر صفحه نخست این روزنامه نیز اظهار نظر سیاسی جناحی سخنگوی دولت تدبیر و امید درج شده که از لزوم حضور معتدلان جریانات سیاسی در مجلس سخن گفته است؛ سخنانی که به نظر بی طرفی دولت در انتخابات را هر چه بیشتر ثابت می کند! با گذر از سخن روز همیشه یادداشت نویس روزنامه نیم نگاه که در آن به اظهار نظر درباره برتر شورای فرهنگ عمومی پرداخته است، خبر انعقاد تفاهم نامه دانشگاه آزاد اسلامی شیراز و نظام مهندسی فارس شاید مبارک ترین خبری باشد که مطهری در صفحه اقتصادی ان را پوشش داده است که با تحققش احتمال پیوند صنعت و دانشگاه امکان پذیر است.

سالاد با دادن وزن یکسان به خبر رقابت شیراز برای کسب پایتخت ادبی کشور و مختومه شدن پرونده هسته ای ایران در آژانس بین المللی هسته ای در تیتر یک خود همراه بودن این روزنامه محلی را با دولت هر چه بیشتر ثابت کرد. وثوقی در روزن امروز افسانه با اشاره به شرایط پسابرجام و نیز طرح دغدغه های مربوط به حوزه نیروی انسانی فارس، ضمن ابراز گلایه از محقق نشدن وعده های اقتصادی دولت، نسبت به تدبیر برای حل مشکلات اقتصادی به ویژه کارگران پس از مسائل هسته ای ایران اظهار نظر کرده است. دیگر یادداشت نویس این روزنامه نیز در ستون روزنویس افسانه به اظهار نظر در خصوص لغو مجوزهای بدون دلیل برای صدور موافقت اصولی از سوی وزیر اقتصاد پرداخته است. او ضمن کم اثر دانستن این مانع کوتاه قد، مشکل اقتصاد را در عدم توانایی برای ایجاد فناوری از فکرها و ایده ها دانست که سبب کاهش هزینه و در نتیجه افزایش رقابت می شود. در صفحات داخلی این روزنامه نیز اخباری چون سخنرانی خرازی در شیراز و بررسی آخرین وضعیت هتل آسمان به چشم می خوردو در صفحه آخرین روزنامه افسانه نیز آل علی با درج کاریکاتوری نسبت به بی تدبیری در حوزه محیط زیست و آلودگی هوای شهرها واکنش نشان داده است.


نظرات بینندگان