کد خبر: ۸۱۰۹
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۱۳ دی ۱۳۸۹

محمدي‌زاده: اصلاً آزمايش «ايدز» روي ببرهاي سيبري انجام نشد

به گزارش خبرنگار جامعه فارس،‌ محمد جواد محمدي زاده رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در حاشيه مراسم توديع و معارفه معاون محيط انساني اين سازمان در جمع خبرنگاران گفت: طرحي كه الان در حال نهايي شدن در مجلس و دولت است ايجاب مي‌كند تا اجراي طرح جامع كاهش آلودگي هواي 8 كلانشهر كشور يك تكليف شود.

وي با اشاره به اينكه 80 درصد آلودگي‌ها مربوط به خودروها است گفت: تأكيد اول ما بالا بردن كيفيت خودروها و ارتقاء كيفيت فرآورده‌هاي سوخت است كه بايد از سوي وزارت نفت اعمال شود.

وي در رابطه با كنترل خودروهاي آلاينده نيز گفت: براساس اين طرح از حركت خودروهاي آلاينده در سطح شهر با توجه به همكاري پليس و محيط زيست و شهرداري جلوگيري مي‌شود.

وي در رابطه با علت مرگ ببر نر سيبري در باغ‌وحش ارم نيز گفت: اين ببر بر اثر بيماري و كاهش توان سيستم دفاعي بدن با تنگي نفس مواجه شد و جان خود را از دست داد ضمن اينكه پيش از آن نيز دو شير در باغ وحش ارم به دليل بيماري تلف شدند.

رئيس سازمان محيط زيست تأكيد كرد: با توجه به اينكه نمونه‌گيرها از يك هفته قبل صورت گرفته و همچنان آزمايش‌ها در حال ادامه است نمي‌توانيم به طور قطع اظهارنظر كنيم.

محمدي‌زاده افزود: جلسه‌‌اي با حضور كارشناسان زبده كشور برگزار شد و مطالعات پاتولوژيك آن تا روز چهارشنبه نيز اعلام مي‌شود.

وي در رابطه با اينكه سرايت بيماري از شيرها باعث اين اتفاق شده است يا خير، گفت: اينكه بيماري شيرها به ببرها سرايت كرده يا كه يك نوع بيماري در بدن ببر پنهان بوده هنوز مشخص نيست و بررسي‌ها همچنان ادامه دارد.

وي در رابطه با اظهارنظر برخي از مسئولان باغ وحش گفت: اظهارات آن‌ها درست است اما جامع و كامل نيست بنابراين درباره علت مرگ ببر بايد تا چهارشنبه صبر كنيم.

محمدي‌زاده با بيان اينكه نمي‌توانيم وجود FIV را با قاطعيت در ببر سيبري رد كنيم گفت: درباره ببرها آزمايش‌هايي صورت گرفته اما نه آزمايش‌هاي داخلي و نه آزمايشگاه‌هاي روسيه در اين زمينه اظهار نظر خاصي نكرده‌اند.

وي بيان كرد: سازمان دامپزشكي نيز آزمايش‌هايي را انجام داده اما در رابطه با وجود FIV در اين گونه اظهار نظر خاصي نكرده است.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: در گواهي كه به ايران تحويل داده شده اظهار نظري درباره FIV از سوي كشور روسيه مطرح نشده است.

وي در رابطه با آماده شدن زيستگاه ميانكاله گفت: اگر تأخيري صورت گرفته تنها به اين دليل بوده است كه نقشه‌هاي اجرايي براي مكان ببرها با تأخيري حدود 4 تا 5 ماهه ارسال شده است.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست افزود: از محل اعتبارات سازمان 200 ميليون تومان اختصاص داده شده كه قرار شد فنس كشي شده و زيستگاه‌ها نيز احيا شود.

وي همچنين گفت: از محل اعتبارات سازماني يك ميليارد تومان و از محل اعتبارات استاني يك ميليارد تومان ديگر اختصاص داده شده است.

وي در ادامه گفت: اگر ببرها به ميانكاله منتقل مي‌شدند ممكن بود زيستگاه نيز آلوده شود بنابراين برخي دامپزشكان از بروز اين بيماري ابراز خوشحالي كردند.

ساخت پالايشگاه بهشهر مصوب شده نه ميانكاله
-----------------------------------------------------------

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در ادامه با اشاره به ساخت پالايشگاه بهشهر گفت: ساخت پالايشگاه بهشهر مصوب شده است نه پالايشگاه ميانكاله و پيشنهاد داده شده كه در فاصله 7 كيلومتري ميانكاله اين اقدام صورت گيرد بنابراين محيط زيست با آن مخالفت كرده و از مجري يعني وزارت نفت خواسته است كه مكان ديگري را كه از دريا فاصله دارد انتخاب كند.

وي تأكيد كرد: هيچ پالايشگاهي در ميانكاله ساخته نمي‌شود.

وي در رابطه با ساخت جاده‌اي در ميانكاله نيز گفت: قبل از پيروزي انقلاب مسيري وجود داشت كه از بهشهر به ميانكاله وصل مي‌شود و مردم با قاطر از آن رفت و آمد مي‌كردند آن چيزي كه در سفر مازندران مصوب شده است پل دسترسي پياده مردم با سازه مورد تأييد محيط زيست است كه بدون شك بايد چوبي باشد.

در صورت اثبات بيماري ببر ماده معدوم مي‌شود
-------------------------------------------------------

وي در رابطه با سرنوشت ببر ماده نيز گفت: در حال حاضر ببر ماده زير نظر دامپزشكان قرار دارد كه اگر بيماري واگيردار باشد كل حيوانات از جمله ببر ماده نيز بايد معدوم شوند چرا كه حفظ سلامتي مردم براي ما بسيار اهميت دارد.

معاون رئيس جمهور همچنين در رابطه با ممنوعيت آزبست نيز گفت: از 6 ماه قبل عدم استفاده از آزبست در دولت مطرح شده و با توجه به اينكه محيط زيست ماده جايگزين آن را مشخص كرده است از اين پس ورود و استفاده آزبست در كشور به طور قطع ممنوع است و با واحدي خاطي برخورد خواهيم كرد.
[endline]}•86)Lًrطًrط,پغxˆo™
~?à0‘8ط<Aà0‘Hط<A ô•<ذ‹ ptطptطTo ط <@v—&à0‘Xط<€Aà0‘€ط<€A ô•<€Bگ-‘0hط €<@v—H0€&

نظرات بینندگان